1. února 2007
Loni v říjnu se v Praze uskutečnil seminář Mezinárodní silniční doprava nákladů – kamionová doprava (viz DN 01/07). Vzhledem k tomu, že zájem o účast převyšoval kapacitní možnosti, uspořádal jeho organizátor – Mezinárodní obchodní komora Česká republika (ICC) – minulý týden v Praze další setkání se stejným obsahovým zaměřením. Jan Medveď ze Sdružení ČESMAD Bohemia v jeho úvodu upozornil na skutečnost, že po vstupu České republiky do Evropské unie neplatí v mezinárodní dopravě žádná omezení pro vozidla s nižšími emisními třídami. Vzhledem k tomu, že letos navíc v ČR končí daňové zvýhodnění vozidel s motory Euro 2 a 3, usiluje ČESMAD Bohemia o to, aby byla přijata nová pravidla podporující pořizování vozidel s třídou Euro 3 a vyšší. V souvislosti s omezením kabotáže pro české dopravce Jan Medveď připomněl, že podle směrnice EU se za vnitrostátní dopravu nepokládá najetí a sjetí z počátečního a koncového terminálu kombinované dopravy. Takovou dopravu může vykonat kdokoli. „Zatímco Německo tuto praxi bez ohledu na platnost evropské směrnice odmítá, například Itálie nám již potvrdila, že ji uznává,“ řekl Jan Medveď s tím, že trh v EU stále není plně liberalizován a objevují se tendence ztotožňovat celní a státní území. Objektivní zodpovědnost dopravce Hodná nápravy je podle Jana Medvedě také praxe při uplatňování tzv. objektivní zodpovědnosti dopravce za počínání řidiče. Zatímco v západoevropských zemích se zkoumá, kdo za překročení doby jízdy může, v ČR je dopravce často okamžitě pokutován prakticky bez možnosti obhajoby. „Běžné jsou i pokuty ve výši 50 až 60 tisíc Kč,“ dodal Jan Medveď. Tuto neuspokojivou situaci na semináři potvrdil také JUDr. Václav Roubal z České společnosti pro dopravní právo. Vzhledem k tomu, že v zahraničí je spravedlivější postup možný, stejné jednání správních orgánů je dosažitelné i v ČR, řekl. „Je ovšem zapotřebí, aby dopravci vyvíjeli v tomto směru tlak, odvolávali se proti nespravedlivým rozhodnutím, případně se i soudili,“ dodal. Ve svém vystoupení se Václav Roubal dále zaměřil na odpovědnost dopravce podle platného znění Úmluvy CMR a na problematiku pojištění odpovědnosti silničního dopravce. Upozornil mimo jiné na skutečnost, že přestože nadále platí Dohoda AETR, přepravy v rámci EU se řídí evropským nařízením a od 11. dubna vstupuje v platnost nové nařízení č. 561/2006. Dopravci, kteří řidiče v dodatku k pracovní smlouvě nechávají podepsat prohlášení, že budou dodržovat ustanovení AETR, by do textu měli doplnit i dodržování nařízení č. 561/2006, upozornil Václav Roubal. (lan) www.icc-cr.cz www.csdp.cz