27. října 2005
Sdružení ČESMAD Bohemia se minulý týden prostřednictvím svého mluvčího Martina Felixe ostře ohradilo proti případným investicím do železniční dopravy ve výši 500 miliard Kč, o nichž před čtrnácti dny na sjezdu železničních odborů v Nymburku hovořil premiér Jiří Paroubek (viz str. 10). „V předvolebně laděném projevu na sjezdu železničních odborářů se premiér Jiří Paroubek nechal slyšet, že ,v rámci finanční perspektivy Evropské unie v letech 2007 až 2013 odhadujeme, že modernizace a rekonstrukce našich železnic si vyžádá přes půl bilionu Kč‘,“ uvedl Martin Felix. „Dovolujeme si upozornit, že splnění tohoto neuváženého slibu by bylo pro Českou republiku ekonomickou sebevraždou. Znamenalo by ročně investovat do železnic zhruba třikrát více, než například stát prostřednictvím SFDI investoval v roce 2004 do silniční sítě, na které se ovšem uskuteční přes 80 procent dopravních výkonů,“ dodal. Již dnes jsou podle Martina Felixe daňové výnosy z dopravy v poměru k přínosům přerozdělovány v neprospěch silniční infrastruktury a plánované astronomické investice do železnice by tento stav ještě výrazně zhoršily. „Ani obhajovat toto mrhání penězi snahou odlehčit přeplněným silnicím není relevantní. Podle propočtů ve státech původní ,patnáctky‘ zemí EU by i v případě růstu železniční přepravy zboží o 50 procent, což je velice nepravděpodobná hypotéza, byl provoz těžkých vozidel snížen pouze o tři procenta a celkový silniční provoz o 0,2 procenta, tedy naprosto nevýznamně,“ uvedl Martin Felix. Jedinou možností, jak podle něj lze zlepšit dopravní situaci na českých silnicích, umožnit další rozvoj českého hospodářství a současně ulevit životnímu prostředí, je dokončit s maximálními prioritami dostavbu dálniční sítě a vybudovat obchvaty měst a obcí. (lan)