9. prosince 2004
Sdružení ČESMAD Bohemia zajišťuje distribuci zahraničních vstupních povolení pro kamionovou dopravu a nepravidelnou autobusovou dopravu již od svého založení v roce 1992. Do činností původního Sdružení ČESMAD patřil i výdej těchto povolení. Se vstupem České republiky do Evropské unie ovšem došlo k zásadním změnám povolovacího řízení, a to jak v oblasti nákladní, tak autobusové dopravy. S výjimkou třetizemních přeprav mimo rámec EU jsou v současné době veškeré mezinárodní přepravy zboží i osob mezi členskými zeměmi plně liberalizovány a od 1. května letošního roku se vydávají vstupní povolení pouze do nečlenských zemí EU, třetizemní povolení mimo její rámec a povolení CEMT. Většině dopravních firem tak starost o zajištění vstupních povolení odpadla. Všichni dopravci přivítali jako jeden z benefitů vstupu České republiky do EU odstranění stresující ba-riéry, která před automatickou liberalizací dopravního trhu chránila národní teritoria unijních dopravců. České firmy se již nemusí domáhat nedostatkových povolení do Rakouska, Itálie, Belgie, Francie, ale ani do Německa a dalších zemí. V některých případech vznikaly při výdeji povolení konfliktní situace, které přinášel už samotný fakt, že o každé z povolení mělo zájem několik dopravních firem současně a nezískání povolení mělo za důsledek odmítnutí přepravy a omezení aktivity firmy. Složitá byla situace zejména na počátku 90. let, kdy se za pochodu dotvářela potřebná legislativa upravující rozdělování povolení a hledala se co nejspravedlivější pravidla. Vždyť během několika let po roce 1989 vzrostl počet dopravců v České republice z několika státních podniků ČSAD na stovky, a pak dokonce tisíce privátních společností. Na tuto skutečnost reagovalo i Sdružení ČESMAD Bohemia jako distributor povolení. Z původně jednoho výdejního místa v Praze, kde se pro povolení v hektických podmínkách začali scházet nově vzniklí dopravci z celé republiky, byla během krátké doby vybudována síť sedmi regionálních poboček – výdejních míst. Současně byl vyvinut počítačový systém, který byl schopen vyhovět nárokům poměrně složitého mechanismu rozdělování povolení. Nový systém přídělu a distribuce povolení fungoval bez zásadních změn více než deset let.
Snížil se počet relací i žadatelů Po 1. květnu již ovšem z původních zhruba tří tisíc žadatelů o povolení pro mezinárodní nákladní dopravu uplatňuje své požadavky na zúžený okruh platných povolení pouze 400 až 500 dopravních firem. Došlo nejen ke značnému snížení počtu žádaných relací, ale (oproti roku 2003) i ke zhruba desetinásobnému poklesu počtu povolení, která se v roce 2005 recipročně vymění především s nečlenskými státy EU. Graf jasně znázorňuje stálý nárůst zahraničních vstupních povolení v letech 1993 až 2003 (s výjimkou roku 2000), citelný pokles počtu povolení v letošním roce (s ohledem na vstup ČR do EU od 1. května) a drastický pokles počtu povolení, který bude vyměněn a podle předpokladu se vydá v rámci kontingentů povolení na rok 2005. Ve vyhlášce č. 478/2000 Sb., kterou se provádí zákon o silniční dopravě, je stanoveno, že výdejní místo je oprávněno do nákladů na distribuci povolení zahrnout přímé náklady, nepřímé náklady zahrnující provozní a správní režii a přiměřené náklady na další rozvoj systému. Sdružení ČESMAD BOHEMIA se nyní poprvé za dobu své existence dostalo do situace, kdy bylo nuceno na základě kalkulace agendy povolení MKD a MAD na rok 2005 požádat ministerstvo dopravy o schválení změny výše úhrady za výdej mezinárodních vstupních povolení.
Vyšší poplatek umožní zachovat stávající úroveň služeb Současný poplatek za výdej jednoho jednorázového povolení 50 Kč se do letošního roku nikdy nezvyšoval. Při zachování současné výše poplatku by však ztráty z této činnosti přesáhly sedm milionů Kč i přes skutečnost, že v kalkulaci se počítá s maximálně únosným snížením počtu pracovníků, kteří se budou v roce 2005 agendou MKD a MAD zabývat, a že v ní jsou zcela minimalizovány veškeré náklady. Sdružení ČESMAD Bohemia se současně zavázalo zachovat tuto činnost na všech sedmi regionálních pracovištích, aby byl pro žadatele zachován obvyklý komfort. Ministerstvo dopravy vzalo změnu výše úhrady za výdej mezinárodních vstupních povolení s platností od 1. ledna 2005 na vědomí a nemělo po prostudování kalkulace proti této změně žádné námitky. Pro příští rok se tak stanoví úhrada za výdej jednoho jednorázového povolení MKD i MAD na 160 Kč, měsíčního povolení CEMT na 500 Kč, ročního povolení CEMT na 2000 Kč a kyvadlového autobusového povolení na 20 jízd na 800 Kč. Jaroslava Černá, vedoucí odboru nákladní a osobní dopravy Sdružení ČESMAD Bohemia