Scania testuje převodovky v extrémních klimatických podmínkách

Scania

Švédská automobilka Scania vystavuje svá vozidla rozpálené dubajské poušti i mrazivým podmínkám Sibiře – to vše v rámci testování převodovek v extrémních podmínkách. Po prvním roce provozních zkoušek je již letos zřejmé, že vozidla Scania zvládají až stostupňové teplotní rozdíly bez problémů. Zátěžové testy ovšem neprobíhají pouze za výjimečných teplot. Například dělníci v kamenolomech na Arabském poloostrově dokáží naplnit vozidlo tak, že jeho hmotnost často výrazně překračuje i sto tun. A sibiřští řidiči zase při překonávání dlouhých vzdáleností mnohdy nenechají motor vychladnout po celý den. Dubaj: +48 °C ve stínu Během jízdy k drtírně kamene ve městě Hatta zaznamenávají venkovní senzory 48 stupňů Celsia ve stínu. „I po setmění bude alespoň 40 stupňů,“ varují zkušební řidiči zákaznické společnosti Al Sahari. S plně naloženými sklápěčkami váží jejich vozidla Scania R 580 hodně přes 100 tun. Putování mezi kamenolomy a staveništi v arabské poušti tak představuje výjimečný nápor i pro motory V8, ale jen těžko si lze představit větší zatížení, než jakému jsou v Dubaji vystaveny převodovky Scania. Během testovacích jízd v kopcích však vedru čelí nejen vozidla, ale i zkušební personál, který musí občas vystoupit z kabiny a stáhnout data z různých měřicích zařízení. Řidiči, kteří právě odvážejí drcený kámen na staveniště nákupních center a nového letištního terminálu, však mají jasno. „Motory a převodovky si v těchto teplotách ve-dou mnohem lépe než lidé,“ smějí se. Sibiř: –50 °C, zataženo Řidičům, kteří provádějí testy převodovek Scania v Novém Urengoji, se z kabiny evidentně nechce. Není divu, teplota v tomto sibiřském městě totiž často klesá více než padesát stupňů pod nulu. I v těchto podmínkách je však třeba odečíst data a vyhodnotit, jak si s věčným mrazem vozidla Scania poradí. Specifikace motoru a převodovky jsou naprosto stejné jako v dubajské pouš- ti. Jedná se o vozidla R 580 vybavená motory V8 o výkonu 426 kW (580 k) a 12 + 2stupňovou převodovkou GRS0905R s rychloběhem, retardérem a systémem Scania Opticruise. Vozidla jezdí i 22 hodin denně Liší se jen nároky, které řidiči na vozidlo kladou. „Jezdí se tu běžně i 22 hodin denně,“ vysvětluje manažer Scania pro testování Kari Uddström. Krátká přestávka, při níž se pouze vymění řidiči, podle něj zdaleka nestačí pro vychladnutí motorů. V oblasti Sibiře jsou nejobvyk-lejším nákladem kámen a štěrk pro stavbu silnic a ložisek zemního plynu. Testování vozů Scania v extrémních podmínkách začalo loni v únoru a pokračovat bude ještě přibližně rok. (šm)

spinner