24. února 2005
Společnost Scania loni v celosvětovém měřítku prodala 56 082 nákladních vozidel a autobusů, o 6127 (+12 procent) více než v roce 2003. Výnosy společnosti se současně meziročně zvýšily z 50 581 na 56 788 milionů SEK, tedy o více než 12 procent. Na začátku února to na tiskové konferenci v Praze oznámil generální ředitel Scania Czech Republic Bengt Thorsson. Scania loni registrovala i výrazný nárůst počtu objednávek vozidel – o 23 procent na celkem 59 981 vozidel. Pozitivní vývoj se podle Bengta Thorssona odrazil i na provozním zisku společnosti, který se zvýšil o 1212 milionů na 6337 milionů SEK.
Rekordní prodej autobusů Scania loni na světové trhy dodala celkem 50 563 nákladních vozidel, což v tomto segmentu představovalo nárůst o více než 12 procent. Rekordního prodeje dosáhla také v kategorii autobusů a autokarů – celkem prodala 5519 vozidel, nejvíce v celé své historii. Výrazně loni vzrostl i prodej průmyslových a lodních motorů se značkou Scania – o 58 procent na 5014 kusů. Nárůst prodeje nákladních vozidel švédský výrobce zaznamenal i ve střední a východní Evropě, kde prodal celkem 5172 vozidel, zejména díky značnému nárůstu poptávky v Polsku, České republice a Rusku. „V Rusku a na Slovensku jsme se stali vedoucí značkou, v České republice a Polsku jsme udrželi své pozice,“ upřesnil Bengt Thorsson. Po Latinské Americe, kde Scania loni prodala 7604 vozidel, vykázala právě střední a východní Evropa druhý nejvyšší nárůst prodeje. Nejvíce vozidel Scania jako již tradičně dodala na trhy západní Evropy, především do skandinávských zemí, Německa a Itálie (celkem 30 412 kusů). „To vše se událo v roce, kdy jsme výrazně měnili výrobní kapacity a uváděli na trh nové řady vozidel,“ zdůraznil Bengt Thorsson. „Změnu montážních linek se nám podařilo provést během letní odstávky, v důsledku čehož jsme nemuseli udržovat souběžnou výrobu dvou řad a mohli dosáhnout dobré ziskovosti,“ dodal. K 31. prosinci loňského roku Scania zaměstnávala na celém světě 29 993 pracovníků. V České republice Scania loni prodala celkem 807 nových vozidel a v kategorii nad 18 tun získala 16,4procentní podíl na trhu (viz DN 5/05).
Změny ve vedení Scania Czech Republic Bengt Thorsson na tiskové konferenci současně představil nové členy vedení společnosti Scania Czech Republic. Vedoucím servisního oddělení a členem vedení společnosti se loni v listopadu stal Zdeněk Petrás, který vystřídal Víta Pěkného. Novým obchodním ředitelem byl od ledna jmenován Karol Sokol, pod jehož vedením dosáhla společnost Scania Slovakia v letech 2003 až 2004 23procentního podílu na trhu v segmentu těžkých nákladních vozidel a stala se nejprodávanější značkou na Slovensku. Ve funkci vystřídal Marcela Rysku, který přešel na nově vzniklou pozici manažera pro klíčové zákazníky. (lan)