2. září 2004
Po dubnové premiéře prvních modelů řady R (viz DN 15/04) představí letos Scania i zbývající dvě nové řady – s označením P a T – a také ještě některé nové typy řady R. Oficiálně se tak stane sice až tento měsíc na veletrhu IAA v Hannoveru, ale novináři z odborných motoristických periodik se s nimi mohli seznámit již v červenci v rámci akce RangeDrive 2004 v prostorách bývalé vojenské základny v blízkosti německého města Koblenz.
Řady P, R a T zahrnují podle výrobce zhruba 450 základních modelů s doposud nejrozsáhlejší škálou variant. Nabídka švédského výrobce obsahuje vozidla pro dálkovou dopravu, stavebnictví i distribuční sektor, a to s celkovou hmotností jednotlivých vozidel od 16 až po 150 tun u některých jízdních souprav. Řady P a R jsou určeny pro všechny druhy dopravy, řada T pro dálkovou dopravu a stavebnictví. Nové modely budou zákazníkům dostupné v několika etapách od letošního září do února příštího roku.
Motorizace: modulární platforma
Po uvedení nového pětiválcového devítilitrového motoru je kompletní i řada pohonných jednotek Scania, která nyní zahrnuje deset motorů, všechny v modulární devíti-, jedenácti-, dvanácti- a šestnáctilitrové řadě s výkony od 169 kW (230 k) do 426 kW (580 k). Modulární platforma Scania je založena na stejném válci, který má ve všech konfiguracích identické vlastnosti spalování. Všechny motory mají odlévané ocelové bloky válců, mokré vložky válců a oddělené čtyřventilové hlavy válců, což výrazně usnadňuje údržbu a opravy.
Od září Scania dodává také dvanáctilitrový motor v provedení Euro 4 s výkonem 309 kW (420 k), který má nižší emise NOx o 30 procent a částic o 80 procent. Výrobce také upgradoval šestnáctilitrový motor V8 s nižším výkonem, a to na 368 kW (500 k).
Nová řada vozidel je osazena již známými převodovkami Scania s měnitelnými stupni (GR801, GR900) a převodovkami s dělenými stupni (GRS 890, GRS900/920, GRSO900) s horskými převody nebo bez nich. Všechny převodovky jsou dostupné se systémy Scania Opticruise a většina také s retardérem Scania Retarder.
Vozidla s motorem o výkonu 426 kW (580 k) používají zesílenou verzi převodovky GRS920, vybavené chladičem (pro ostatní motory je tento chladič volitelný).V nabídce je také volitelný monitorovací systém, který pomáhá šetřit spojku při rozjíždění – pokud si řidič nevšimne špatného zacházení se spojkou, na sdruženém displeji se rozsvítí žluté upozornění.
Pracoviště řidiče
Při vývoji nové řady kabin, které jsou k dispozici jako krátké, denní i spací, a to v několika verzích, hrály důležitou roli poznatky ergonomie. Prohnutá palubní deska je koncipována tak, aby vše potřebné bylo na dosah ruky a řidič měl zároveň dostatek prostoru pro nohy. Podle typu aplikace se dodává ve dvou délkách – delší verze je navržena pro integraci volitelně nabízeného palubního počítače.
Na sdruženém ukazateli se za běžných podmínek ukazují jen nejnutnější údaje. Dynamické zelené pole otáčkoměru se rozsvítí pouze tehdy, pohybují-li se otáčky motoru delší dobu mimo ekonomické pásmo. V případě, že řidič vytáhne klíč od zapalování bez předchozího zatažení parkovací brzy, zapne se výstražný signál.
Kloub volantu je umístěn vysoko ve sloupku řízení a umožňuje tak dostatečně upravit jeho výšku i sklon. Volant lze sklopit až do vodorovné polohy, což spolu s volitelnou sklopnou řadicí pákou umožňuje snadný průchod kabinou.
Kabinu lze vybavit i volitelným volantem s integrovanými tlačítky pro dodatečné funkce. Důležité a často používané funkce se ovládají dvěma páčkami ve sloupku řízení, které mění polohu současně s volantem.
V nabídce je rovněž několik typů dostatečně nastavitelných sedadel. Sedadlo řidiče je možné pomocí pedálu uvolnit a posunout po kolejnicích mimo osu, například při usedání na lůžko. Během odpočinku lze vrchní část opěradla sedadla spolujezdce sklopit dopředu a použít jako stolek. Sedadlo má také sklopný sedák, po jehož sklopení vznikne volný prostor, například pro řidičovo převlékání. Součástí nových kabin je i dostatek odkládacích prostor, ať již přímo na palubní desce, nad čelním sklem, uprostřed kabiny či na zadní stěně.
Počítačová podpora
Pro všechny kabiny nabízí Scania také několik úrovní počítačové podpory, přesně podle potřeb zákazníka. Základní úroveň představuje informační displej ve spodní části sdruženého ukazatele, na němž se zobrazuje čas, denní a celková ujetá vzdálenost, venkovní teplota a diagnostické kódy pro vyhledávání poruch. Volitelný palubní počítač ovládaný prostřednictvím tlačítka na volantu poskytuje soustavu souhrnných i průměrných údajů týkajících se ujeté vzdálenosti a spotřeby paliva. V nabídce je také řada služeb fleet managementu s příslušným uspořádáním palubního počítače.
Kabina řady P
Trambusová kabina řady P je na podvozek osazována oproti řadám R a T o něco níže – výška podlahy nad zemí je pouhých 1,2 metru, což umožňuje snadné vystupování a nastupování. Je k dispozici ve třech délkách a dvou výškách. Typickými oblastmi využití této řady jsou regionální rozvážka, stavební, regionální nebo vnitrostátní dálková doprava. V nabídce jsou také dvě verze Scania CrewCab pro pět až šest či šest až osm osob, vhodné například pro hasičské či záchranné týmy.
Kabina řady R
Kabina řady R – rovněž trambusová – je na podvozek osazena o 70 milimetrů výše, což konstruktérům umožnilo vytvořit takřka rovnou podlahu. Scania dodává dvě délky (denní a spací kabina) a čtyři výšky (spací kabina s plochou střechou, běžná spací kabina, spací kabina se zvýšenou střechou – Highline – a spací kabina s plnou výškou pro stání – Topline).
Kabina řady T
Kapotová kabina řady T má rov-nou podlahu a nabízí osádce oproti předchozím kabinám ještě více prostoru – výrobce ji dodává v krátkém nebo spacím provedení. Tato řada je vhodná pro různé aplikace ve stavebnictví a dálkové dopravě, při nichž není rozhodující délka nákladu. Pro každou z uvedených kabin si dopravci mohou objednat i další volitelnou výbavu.
Bezpečnost
Důraz na bezpečnost vozidel je pro švédské výrobce charakteristický a nová vozidla Scania na tradici důsledně navazují. Například výhled před kabinu byl zlepšen novým úhlem palubní desky, zvětšilo se i zpětné zrcátko ve vrchní části okna na straně spolujezdce a k dispozici jsou také dvě volitelná širokoúhlá zrcátka. Jako pomůcka pro manévrování je v nabídce i kamera a montážní sada kompatibilní s palubním počítačem Interactor 600.
K lepší ovladatelnosti vozidla přispívá podle výrobce nové řízení a vyladění podvozku a také nové čtyřprvkové vzduchové odpružení zadní nápravy.Retardér, který je integrovaným volitelným vybavením většiny převodovek vozidel Scania, pomáhá řidiči udržovat vysokou průměrnou rychlost i v horských oblastech. Zdokonalen byl také automatizovaný systém řazení Scania Opticruise.
K bezpečnosti přispívají rovněž elektronický brzdný systém EBS a elektronický stabilizační systém ESP. Stranou nezůstala ani pasivní bezpečnost (všechny nové kabiny prošly náročnými crash testy) a ochrana osádek osobních vozidel v případě čelní srážky s kamionem; čelní ochrana proti podjetí je plně integrována do nárazníku a zároveň slouží jako spoiler.
Setkání s novými vozidly
K testovacím jízdám Scania přistavila zástupce všech tří řad. Vzhledem k omezenému času a velkému počtu zájemců se nejednalo o klasické testy, ale spíše o získání prvních dojmů ze setkání s novými modely. A lze říci, že ty byly skutečně pozitivní: výkon více než dostatečný, nízká hlučnost, ergonomicky vhodná koncepce kabin, snadné ovládání vozidla a dobré jízdní vlastnosti na silnici i v terénu a v neposlední řadě také příjemný estetický dojem z designu nových kabin i celých budek. Stručně řečeno: výrobci se podařilo úspěšně navázat na předchozí úspěšnou řadu Scania 4.
(lan)