Scania

Scania představila v Barceloně nová stavební vozidla

Scania představila v Barceloně nová stavební vozidla

Švédský výrobce Scania rozšiřuje nabídku vozidel řad P a G pro těžké provozní podmínky. Dějištěm premiéry jeho nové techniky se v listopadu stal kamenolom v blízkosti Barcelony.

Nová vozidla těží ze série inovací, nových prvků a funkcí, jako je například řazení Opticruise s režimem pro jízdu v terénu, nové řízení přenosu točivého momentu, nový retardér s vysokým výkonem v nízkých otáčkách a modernizovaný podvozek.

Ochranu budky zvyšuje nová masivní ocelová kostra nárazníku, který vystupuje o 135 milimetrů, zatímco předchozí verze (zůstává nadále v nabídce) přečnívala jen o 80 milimetrů. Nárazník podle výrobce vydrží bez deformací i větší nárazy a je instalován nezávisle s jinými prvky, které by při kolizi mohly být poškozeny.

V nárazníku je integrováno mohutné spřáhlo zatížitelné hmotností až 35 tisíc kilogramů (o 10 tisíc kilogramů více než u standardního typu), což ve většině případů umožňuje vlečení vozidla bez nutnosti skládání nákladu.

Průchodnost náročným terénem zvyšují velké nájezdové úhly vpředu i vzadu. Poškození spodních částí chladicí soustavy a přední část olejové vany motoru brání spodní ochranný štít.

Nový vzhled řady P

Scania řady P se dočkala modernějších linií společných s řadami G a R, pro něž jsou typické ostřejší rysy, větší vstupní otvory vzduchu v masce chladiče stejně jako standardní barva masky Silver Brilliant a větší znak Scania.

Příď vozidla výrobce upravil v zájmu lepšího proudění vzduchu kolem přední části vozu a průchodu prostorem motoru. Řada P je tak již nyní připravena na větší chladicí kapacitu potřebnou pro motory Euro 6.

Pozměněné nárazníky výrobce nabízí ve dvou výškách, v obou případech s integrovaným prostorem pro instalaci radaru adaptivního tempomatu v jejich středu.

Široká škála motorů

Scania modely řad P a G dodává s širokou škálou motorů Euro 5, EEV a Euro 6. Všechny z nich, včetně verzí Euro 6, mohou spalovat až stoprocentní bionaftu, vyžadují však v takovém případě speciální údržbu. Etanolový motor Scania (198 kW, 1200 Nm) je v nabídce výrobce jen v řadě P.

Převodovky Scania jsou založeny na modulární koncepci. Verze 8 + 1 a 12 + 2 jsou vybaveny také plíživým převodem. Samočinné převodovky si mohou zájemci zvolit pro motory o výkonu do 191 kW (230 k) do 353 kW (480 k), u motorů s větším výkonem si je musí zvlášť objednat.

Řada novinek

Scania v Barceloně dále představila nový Scania Retarder s větším výkonem v nízkých otáčkách. Oproti stávající verzi, která nadále zůstává jako nejekonomičtější řešení pro většinu přeprav, brzdný výkon novinky zvýšila z 3500 na 4100 Nm. Při nízkých rychlostech jízdy představuje skutečné zvýšení brzdného efektu 20 až 25 procent v závislosti na převodu v zadní nápravě vozidla.

Další novinkou je nový provozní režim systému Scania Opticruise s programem řazení nastaveným pro terénní a těžký stavební provoz. Nový jízdní modus zahrnuje režimy Normal a Power.

Terénní režim je standardem pro vozidla užívaná mimo zpevněné komunikace a pro jízdu na kluzkém či sypkém podkladu s velkým valivým odporem. Systém při něm usiluje o co nejdelší sepnutí spojky, aby se nepřerušil přenos točivého momentu a zůstala zachována dobrá trakce.

Režim Power je zaměřen na jízdu, při níž má přednost především rychlost dopravy. Spotřeba je sice vyšší, ale jízda ve stoupání je rychlejší; rychlejší oproti normálnímu režimu jsou rovněž změny převodových stupňů.

Režim Normal je vyladěn pro dosažení co nejnižší spotřeby paliva při zachování dobrého výkonu ve stoupáních. Systém preferuje jízdu při otáčkách motoru, které poskytují největší točivý moment.

Všechny jízdní režimy se ovládají otáčením spínacího kroužku na multifunkční páčce Opticruise. Aktivace módu se zobrazuje na hlavním panelu.

Práci řidiče usnadňuje také otočný spínač diferenciálů, který umožňuje uzamčení všech závěrů ve správném pořadí.

K novým řešením patří rovněž nové vzduchotlakové odpružení, válcové nádrže paliva, nové parabolické listové pružiny na tandemových nápravách, nové sestupné převody v nábojích kol a převodové poměry či možnost většího zatížení náprav.

(lan) www.scania.com

spinner