Scania řada R

Scania představila dlouho očekávanou novinku

Společnost Scania minulý týden ve Švédsku po nejnáročnějším programu provozních zkoušek ve své historii představila inovovanou řadu nákladních vozidel pro dálkovou dopravu. Nové modely řady R vycházejí z koncepce současné řady Scania 4, z níž konstruktéři převzali 65 procent osvědčených komponent, které doplnili mnoha novými a moderními prvky. Při vývoji nových tahačů a podvozků se zaměřili především na další zlepšení hospodárnosti provozu, snížení vlastní hmotnosti vozidel a nové uspořádání pracoviště řidiče. Podle vedoucího vývoje nákladních vozidel Larse Orehalla přitom těsně spolupracovali s více než tisícovkou zákazníků.

Řada R je první významnou inovací švédského výrobce od roku 1995, kdy představil současnou generaci vozidel řady 4. „Při vývoji nové řady jsme se soustředili na vytvoření ještě lepšího prostředí pro řidiče a zároveň na zajištění větší ziskovosti pro majitele. Snížili jsme hmotnost vozidel a zvýšili jejich spolehlivost a výkon, přičemž jsme zachovali výrazný charakter značky Scania,“ uvedl na první prezentaci nové řady v sídle společnosti ve švédském Södertälje prezident a generální ředitel společnosti Scania Leif Östling. Všechny novinky podle něj zásadním způsobem zvyšují spolehlivost a celkový výkon vozidel.

Ekonomický provoz, nové kabiny, motory Euro 4

Podle údajů výrobce nové vozidlo vykazuje až o tři procenta nižší spotřebu paliva, mimo jiné díky lepší aerodynamice a dokonalejšímu řízení pomocných systémů motoru. Nové, lehčí komponenty konstrukce rámu, v pomocných systémech motoru a uvnitř kabiny a nové odpružení zadní nápravy ušetřily v některých provedeních z celkové hmotnosti vozidla až 270 kilogramů, o něž se dále zvýšilo užitečné zatížení (od svého uvedení v roce 1995 již přitom modely řady Scania 4 „shodily“ v průměru téměř 400 kilogramů).

Platformu hnacích ústrojí řady R tvoří sedm vyzkoušených a prověřených jedenácti-, dvanácti- a šestnáctilitrových motorů ekologické třídy Euro 3. V září k nim Scania přidá ještě zcela nový dvanáctilitrový motor splňující normu Euro 4. Bude vybaven systémem EGR (recirkulace výfukových plynů), k jehož řízení bude využit systém turbocompoundu. Novinka přinese snížení emisí oxidů dusíku o 30 procent a emisí pevných částic o 80 procent. S výkonem 313 kW (420 k) bude určena především pro vozidla dálkové dopravy (díky ekologické charakteristice motoru budou moci dopravci v některých zemích těžit z nižších silničních poplatků či daní). Již nyní se mohou zájemci rozhodnout také pro novou verzi šestnáctilitrového motoru V8, vyladěnou na výkon 373 kW (500 k). Motor zaplňuje výkonovou a momentovou mezeru mezi turbocompoundním motorem o výkonu 350 kW (470 k) a vysokovýkonným V8 o výkonu 433 kW (580 k). Nárůst výkonu o 15 kW doprovodilo zvýšení točivého momentu o 100 Nm. Paleta převodovek zůstala v nové řadě beze změn, Scania ovšem zdokonalila systémy Opticruise a řídicí systém retardéru.

Výroba od dubna, další novinky v příštím roce

Nová vozidla pro zákazníky Scania vyrábí již od dubna v Södertälje ve Švédsku. V květnu začne výroba i v nizozemském závodě ve Zwolle a od června v Angers ve Francii. Již během provozních zkoušek a náběhu výroby Scania důkladně školila personál prodeje a servisních služeb. V České republice bude mít řada R premiéru v červnu na brněnském veletrhu Autotec; objednávka na nová vozidla české zastopení přijímá již nyní.

V souvislosti s uvedením řady R představila Scania také úplnou paletu rozšířených služeb fleet managementu. Nabídka zahrnuje management vozidel včetně četných analytických a monitorovacích funkcí, řízení dopravy s monitorováním polohy a zasíláním zpráv, bezpečnostní podporu s alarmem a upozorněním na vyjetí ze zóny a mnohé další podpůrné funkce, které usnadňují řízení.

Během příštího roku bude Scania sortiment nové řady R postupně rozšiřovat o další modely. (spa)

Hlavní inovace nové řady

• Nový design masky, který podle výrobce posiluje identitu značky Scania

• Nový interiér kabiny s mnoha promyšlenými prvky, jejichž cílem je podporovat bezpečné řízení a zároveň přinášet řidiči potěšení z jízdy

• Spací kabiny se třemi různými výškami. Nová verze se zvýšenou střechou tvoří mezičlánek mezi standardní spací kabinou a exkluzivní kabinou Topline. Prostornost kabiny zvyšuje téměř rovná podlaha.

• Systém elektronického řízení stability (ESP) Scania dodává jako výbavu na přání.

• Elektronické diskové brzdy nové generace.

• Motor 420 Euro 4 uvede Scania na trh v září, spolu s ním zůstane v její nabídce celá řadá motorů splňujících normu Euro 3.

spinner