23. března 2011

Scania se loni stala v České republice druhou nejčastěji registrovanou značkou nákladních vozidel v kategorii nad 18 tun. S celkem 681 prodanými vozidly obsadila osmnáctiprocentní podíl na trhu. Na setkání s novináři to v únoru v Praze uvedl ředitel poprodejních služeb společnosti Scania Czech Republic, s. r. o., Zdeněk Petrás.
Počet registrovaných vozidel Scania v České republice se loni oproti roku 2009 zvýšil o 117 procent, což představuje ve srovnání s konkurencí největší nárůst, dodal Zdeněk Petrás.
Rovněž v celosvětovém měřítku byl loňský rok pro Scanii úspěšný. „Výnosy Scanie a její hotovost za rok 2010 byly nejlepší za celou historii společnosti. Provozní zisk dosáhl 12,746 milionu SEK,“ uvedl již dříve v únoru prezident a výkonný ředitel společnosti Scania Leif Östling.
Vyjádřil se i k možnosti sloučení, kterou od podzimu zkoumaly společnosti Scania a MAN. „Žádné závěry nebyly přijaty, protože je nutno brát ohled na mnoho vnějších obchodních i právních souvislostí. Nadále zůstává nebezpečí slepých uliček mezi subdodavateli a nástavbáři obou stran,“ řekl Leif Östling.
Scania Rent
Prodejní výsledky značky v České republice byly úzce propojeny s rozsáhlou nabídkou služeb zákazníkům. Jednou z nich je podle Zdeňka Petráse nabídka Scania Rent, která je určena zákazníkům, kteří potřebují okamžitě rozšířit vozový park, aniž by byli vázáni dlouhodobým leasingem. Dopravci si v rámci služby Scania Rent mohou zapůjčit vozidlo na dobu od jednoho týdne až do dvou let a po pronájmu na minimálně šest měsíců si je mohou odkoupit za předem známou cenu. Za pravidelné měsíční splátky tak mají k dispozici nové nebo mírně ojeté vozidlo s plným servisem zahrnujícím kompletní pojištění vozidla, opravy a údržby, financování, silniční daň a péči o pneumatiky. Nově jsou ve flotile i vozidla Scania R500 V8.
Vyšší zájem o servisní služby
Podle Zdeňka Petráse se v České republice dále zvyšuje zájem také o servisní smlouvy. V západní Evropě je jejich penetrace již větší než 50 procent a v České republice se jejich podíl postupně zvětšuje, loni se již jednalo o zhruba třicet procent, řekl. Scania má v této oblasti tři nabídky: R & M (opravy a údržba), M (údržba) a Classic (pro starší vozidla). Výhodou servisních smluv je podle Zdeňka Petráse především finanční stabilita, která dopravcům eliminuje nečekané výdaje. Servisní smlouvy přirovnává k „zdravotnímu pojištění“. Příkladem dopravce, který využívá plných kontraktů na svůj celý vozový park čítající 163 vozidel, je společnost Hopi.
Důraz na snižování emisí a spotřeby
Scania patří k výrobcům, kteří se dlouhodobě zaměřují na uplatňování technologií šetrných k životnímu prostředí. Pozornost zaměřuje na čtyři oblasti – samotné vozidlo, školení řidičů, průběžnou kontrolu řidičů prostřednictvím systému Follow-up a údržbu. Školením řidičů lze podle Zdeňka Petráse dosáhnout snížení spotřeby i o více než 10 procent a následným vyhodnocováním a zpětnou vazbou během jízdy za pomocí systémů Scania Driver Support a Follow-up získané dovednosti řidičů upevňovat a dále prohlubovat. Jedná se vlastně o formu koučování, která vychází z přenosů informací o chování řidiče mezi vozidlem a centrálním serverem. V současné době taková koučování probíhá ve formě pilotního projektu u patnácti vozidel společnosti Hopi; v druhé polovině roku by již mělo být dostupné pro všechny zájemce.
(lan) www.scania.cz