21. srpna 2009
Nabídku autobusů na českém trhu rozšířila letos v květnu značka Scania. Dopravcům i novinářům ve svém centru v Chrášťanech u Prahy představila model Scania Irizar i4 v nízkopodlažní verzi L a na českém trhu zatím neznámý autobus Scania Omni Express H. Autobus i4 vyráběný ve spolupráci Scanie se španělským nástavbářem Irizar není v České republice neznámý – verzi M (střední výška podlahy) provozuje společnost BORS v Břeclavi a provedení H (vysoká podlaha) je součástí vozového parku ČSAD Autobusy České Budějovice. Označení i4 evokuje jak skutečnost, že se jedná o čtvrtou generaci autobusu Irizar, tak slovo intercity, tedy že autobus je určen pro meziměstskou dopravu. Svým určením i4 navazuje na osvědčený model InterCentury, který designem vycházel z autobusu Century. Vzhled i4 však nezapře inspiraci jiným vozidlem španělského nástavbáře – u dopravců i cestujících oblíbeného dálkového autobusu Irizar PB. Při testovací jízdě na trase přes Prahu-Zličín, dále po dálnici do Loděnice a poté serpentinami po okresních silnicích do kopce přes Rudnou zpět do Chrášťan jel autobus svižně, automatická převodovka pohotově reagovala a jízda byla příjemná. Podle informací testovacího týmu importéra krátce předtím autobus příjemně překvapil i nízkou spotřebou při prověrce v kopcovitém terénu Šumavy. Dvounápravový autobus Scania Irizar i4 verze L s délkou 12,9 metru je určen pro meziměstskou, popřípadě příležitostnou turistickou dopravu. Autobus Scania Irizar i4 je v prodeji jako kompletní výrobek Scania, se servisem švédského výrobce a plně zabezpečenou dodávkou náhradních dílů. Pohon zajišťuje devítilitrový motor Scania 280 XPI splňující přísné emisní limity EEV. Jedná se tak o první autobus Scania vyhovující normě EHK 66.01, která bude platit až od roku 2010. Autobus Scania Irizar i4 se vyrábí jako dvou- nebo třínápravový, se třemi výškami podlahy, ve dvou verzích interiéru a v délce od 11 do 15 metrů. Scania Omni Express H Také úplnou novinku na českém trhu – autobus Scania Omni Express H – jsme si mohli vyzkoušet přímo v provozu na obdobné trase jako v případě autobusu i4. Jeho ovládání bylo standardní a přístrojová deska dostatečně přehledná. Z pohledu řidiče nás však nadchla sedmistupňová převodovka Scania GR875R s ovládáním ComfortShift. Nebudeme-li hodnotit automatické převodovky či mechanické převodovky s řadicími automaty, jednalo se o nejpříjemnější řazení, s nímž jsme zatím setkali. Práci řidiči usnadňuje také skutečnost, že aktuální rychlostní stupeň se zobrazuje na displeji, a to i s eventuálním dalším rychlostním stupněm, který si řidič předvolí podle předpokládané změny rychlosti; ke změně rychlostního stupně pak dojde sešlápnutím pedálu spojky. Autobus je určen pro meziměstskou dopravu, i když spíše s preferencí delších tras, ale je vhodný rovněž pro zájezdovou dopravu. Pro dopravce tak představuje univerzální vozidlo jak pro zabezpečování dopravní obslužnosti, tak pro smluvní dopravu, například o víkendech. Severský design vycházející z řady Omni není na rozdíl od irizarové řady prvoplánově španělsky líbivý a je zapotřebí si na něj trochu zvyknout. Autobusy Scania řady Omni lze v České republice vidět v barvách společnosti Veolia Transport Teplice.
Dagmar Braunová www.busportal.cz