EuroCargo je vhodné i pro přestavby na dvoucestná vozidla

SaZ

Vozidla IVECO EuroCargo neslouží pouze silničním dopravcům – díky svým rozměrům, rozchodům a různým typům také plně vyhovují pro přestavby na dvoucestná vozidla. Novinářům to v červenci ve Žďáru nad Sázavou při prezentaci výrobního programu oznámili představitelé společnosti SaZ, s. r. o. Termínem dvoucestné vozidlo se označuje vozidlo, které může jezdit jak po silnici, tak po železnici. Ovšem před tím, než může běžné silniční vozidlo jezdit a pracovat na kolejích, musí projít přestavbou, jejímž základem je namontování speciálních kolejových adaptérů. Tyto adaptéry jsou ovládány přímo z kabiny. Jízda vzad na kolejích je řešena buď s pomocí hydraulické otoče, která umožňuje vozidlu otočit se v kolejišti o 180°, nebo pomocí reverzační převodovky, kamerového systému a LCD monitoru, na němž je sledována jízda vzad. Všechna dvoucestná vozidla jsou vybavena osvětlením odpovídajícím drážním předpisům. Výhody dvoucestných vozidel spočívají především v omezení doby pobytu na železnici na nejkratší nutnou dobu a v jejich mnohostranném využití, a to jak na železniční, tak tramvajové trati. Mohou rovněž pracovat jako lehké posunovací lokomotivy, jako pracovní stroje – plošiny s valníky, plošiny s rukou apod. – nebo jako univerzální nosiče pro údržbu tratí.

Dva druhy přestaveb SaZ používá pro přestavby na dvoucestná vozidla dva systémy: systém ocel – ocel a systém guma – ocel. V prvém případě je pohon při jízdě po kolejích zajišťován hydraulicky. Výhodou tohoto řešení je to, že pneumatiky nejsou při jízdě v kontaktu s kolejnicemi, a nedochází tak k jejich poškození. Nevýhodou je ovšem menší tažná síla vozidla. Na-opak v systému guma – ocel je pohon vozidla po kolejích zajišťován přímo přes pneumatiky – jejich zvýšené opotřebení je pak kompenzováno velkou tažnou silou vozidla.

SaZ, s. r. o. Společnost s ručením omezeným SaZ (tato zkratka původně znamenala Stroje a zařízení) vznikla v rámci transformačních procesů následnické organizace železničního vojska ČR – Stavební obnovy železnic ČR. Společnost SaZ odkoupila podnik VZ 07 v Sázavě, který byl v rámci Stavební obnovy železnic ČR zaměřen na vývoj, výrobu a opravy speciální techniky pro výstavbu železničních tratí. Tyto činnosti zůstávají i nadále předmětem podnikání SaZ, kromě nich však společnost provozuje i další aktivity. V současné době je hlavní činností SaZ vývoj a výroba dvoucestných vozidel – přestavby se provádějí na vozidlech různých značek, především však na vozidlech IVECO. Dále se společnost zabývá výrobou a opravami speciální železniční techniky pro pokládku a opravy železničních tratí, opravami ostatní železniční techniky a malé mechanizace, výrobou a opravami najížděcích ramp, nákladní techniky, zemních strojů, manipulační techniky a také opravami přemosťovací a vyprošťovací techniky. Zákazníci SaZ jsou z tuzemska i ze zahraničí – v současné době společnost exportuje do patnácti zemí. Významnou zakázku představovalo například čtyřicet kusů techniky pro Ázerbájdžánské dráhy a dále export dvoucestných vozidel do Austrálie či Velké Británie. (lan)

spinner