19. února 2009
Před pořadateli minulý týden skončeného Mistrovství světa ve sjezdovém lyžování ve francouzském Val d’Ise`re stál nezáviděníhodný úkol – skloubit bezchybnou organizaci, dopravu tisíců návštěvníků a přísné požadavky ochrany životního prostředí. Aby dostáli slibu, který při předložení kandidatury v roce 2005 složila francouzská lyžařská legenda Jean-Claude Killy, museli během šampionátu vytvořit mimořádně výkonný a výjimečně ekologický systém veřejné dopravy. Spojili přitom síly s lídrem francouzského trhu, autobusovou divizí italského koncernu Iveco, Irisbus, jejíž elektrické autobusy v projektu hrály klíčovou roli.
Už při své kandidatuře v roce 2005 se jedno z nejkrásnějších lyžařských středisek světa – Val d’Ise`re v chráněné oblasti Vanoise ve francouzských savojských Alpách – zavázalo, že ukáže, jak lze i akci podobného rozsahu uspořádat tak, aby byla skutečně „zelená“. „Chci, aby to bylo mistrovství, které se bude lidem líbit, bez aut a bez negativních dopadů na životní prostředí,“ řekl tehdy Jean-Claude Killy před Mezinárodním olympijským výborem.
Jeho slovo stačilo, aby region Rhône-Alpes, department Savojsko i město
Val d’Isere a jejich provozovatelé veřejné dopravy (SNCF, Transdev a
Société des Téléphériques de Val d’Ise
re) ve spolupráci
s organizačním výborem šampionátu zpracovali a významně finančně
podpořili podrobný plán koordinované veřejné dopravy s maximálním
vyloučením provozu osobních vozidel během čtrnácti dní vrcholné
sportovní akce. Spolu s dalšími opatřeními, jako třeba komplexním
systémem nakládání s odpady, díky tomu mistrovství jako první akce
svého druhu získalo i certifikát environmentálního managementu ISO
14 001.
Cílem projektu bylo během necelých čtrnácti dní šampionátů zajistit optimální mobilitu a velmi jednoduchý přístup přímo do dějiště mistrovství pro všechny účastníky – pořadatele a zaměstnance, diváky i běžné turisty. Celkem 72 závodů mělo v průběhu šampionátu podle odhadů zhlédnout na dvě stě tisíc návštěvníků a tomu se muselo přizpůsobit zajištění dopravy. Plán musel zahrnovat nejen příjezd do Val d’Ise`re a pohyb přímo v dějišti mistrovství, ale i návaznou dopravu v celém okolním údolí Haute Tarentaise.
Bez osobních vozidel
Přímo do Val d’Isere, jehož centrum se ve dnech 2. až 15. února
proměnilo v pěší zónu, byl během šampionátu prakticky zakázán vjezd
osobních vozidel. Ti, kdo nevyužili zvýhodněné nabídky železniční
dopravy a návazných linek Transdev, museli auto nechat na spádových
parkovištích na kraji střediska. Jejich nespokojenost netrvala dlouho –
během několika minut je vyzvedl autobus Irisbus Iveco s logem šampionátu na
jedné ze tří linek, které spojovaly všechna důležitá místa ve Val
d’Ise
re a okolí.
Irisbus Iveco jako technický partner akce poskytl pro tento účel provozovateli vleků ve Val d’Ise`re – společnosti STVI, která zajišťovala provoz kyvadlových autobusových spojů přímo na místě – čtyři vozidla s nulovými emisemi – devatenáctimístný minibus Iveco Daily a tři 48místné minibusy Europolis na elektrický pohon v barvách a s logem mistrovství.
Nulové emise
Všechna čtyři vozidla byla určena výhradně na kyvadlový provoz kolem centra letoviska, protože díky elektrickému pohonu vydávají skutečně nulové emise. Europolis s délkou 7,4 metru má díky mimořádně lehkým a méně objemným bateriím plochou podlahu. Nabízí dojezd kolem 80 kilometrů, což stačilo na celodenní obsluhu jedné linky. Irisbus jej v rámci své nabídky vozidel s nulovými emisemi CO2 vyvinul v roce 2004. Model je již v běžném provozu například v Lyonu a Sorrentu, zanedlouho by měl začít jezdit i v Neapoli. Další součást programu „Zero Emistions“ a letošní novinka – minibus Daily pro devatenáct cestujících – může v městském provozu na jedno nabití dojet 100 kilometrů.
Vedle čtyř vozidel s elektrickým pohonem Irisbus pro Val d’Ise`re vyčlenil i dva autobusy se vznětovým motorem FPT (Fiat Powertrain Technologies) emisní třídy EEV (Enhanced Environmental friendly Vehicle) – Citelis pro 99 cestujících a kloubový autobus Citelis pro 157 cestujících.
Motory EEV splňují přísnější požadavky, než stanoví norma Euro 5, která vstoupí v platnost letos v říjnu. Italský výrobce je od roku 2004 nabízí s pohonem na CNG, verzi se vznětovým motorem uvedl na trh v roce 2006. Podle údajů výrobce jich v evropských městech jezdí již kolem stovky.
Příležitost k obnově parku
Návazně na dopravu ve Val d’Isere dopravní společnost Transdev
Alpes koordinovaně zajišťovala provoz autobusů s motory Euro 5 mezi
lyžařským střediskem, sousedním městem Tignes a nádražím ve spádovém
středisku Bourg Saint-Maurice ve spolupráci s provozovateli regionální
železniční dopravy, kteří během šampionátu v případě potřeby
zvyšovali frekvenci odjezdů. Čtvrtý největší soukromý provozovatel
veřejné dopravy v Evropě mistrovství využil k rozsáhlé obnově svého
vozového parku v regionu. Přímo ve Val d’Ise
re Transdev využíval
rovněž pět autobusů Irisbus Citelis s motorem splňujícím normu EVV.
Další autobus stejného typu měla v provozu radnice v Tignes.
Celkem pro potřeby návštěvníků šampionátu sloužilo dvanáct vysoce ekologických vozidel z produkce italského výrobce, který se tak významně zasloužil o to, že letošní mistrovství dostalo skutečně nálepku „zelené“. „To vše je perfektním příkladem toho, co Iveco Irisbus nabízí pro městskou dopravu výjimečně šetrnou k životnímu prostředí,“ řekl ve Val d’Ise`re zástupce Irisbus Valéry Cervantes. (spa)
Iveco navrhuje, vyrábí a prodává širokou škálu užitkových vozidel ve všech hmotnostních segmentech, offroadů, městských a meziměstských autobusů pod značkou Irisbus a speciální techniky. Celkem skupina zaměstnává 28 tisíc pracovníků a vyrábí ve 27 závodech v 16 zemích světa. Výzkum zajišťuje pět jejích výzkumných pracovišť. Vedle Evropy je zastoupena také v Číně, Rusku, Austrálii a Latinské Americe. Pro servis svých výrobků disponuje sítí šesti tisíc pracovišť ve stovce zemí světa.
Transdev je čtvrtý největší soukromý provozovatel veřejné dopravy v Evropě. V jeho parku je celkem kolem 15 tisíc autobusů. Ve Francii, Španělsku, Velké Británii, Nizozemsku, Portugalsku, Kanadě a Austrálii provozuje ve dvanácti městech tramvaje a ve dvou dalších městech systém metra. Ročně přepraví na 1,2 miliardy cestujících. Loni se jeho obrat přiblížil 3,3 miliardy €.