29. května 2008
Poptávka po návěsech a přívěsech na celém světě dramaticky roste. V letech 2005 až 2011 se podle odhadů společnosti SAF-Holland jen v Evropě (včetně Ruska) zvýší o 31 procent na 285 tisíc kusů. Celkem světový trh vzroste o 24 procent na 920 tisíc kusů, uvedl na tiskové konferenci v sídle společnosti v severobavorském Bessenbachu-Keilbergu v první polovině května generální ředitel SAF-Holland Rudi Ludwig.
Na tyto vynikající výhledy SAF-Holland reaguje intenzivním rozvojem výrobních, prodejních a servisních kapacit. Společnost vznikla jako světový výrobce náprav, agregátů vzduchového odpružení a dalších dílů na konci roku 2006 spojením tradičního německého výrobce SAF (původně Sauer Achsenfabrik) a firmy Holland z amerického Michiganu. Fúze jí přinesla nové produkty a také nový globální přístup. „Cesta je nyní volná pro mezinárodní expanzi, globální boom trhu nákladních vozidel pro nás představuje vynikající příležitost,“ zdůraznil Rudi Ludwig.
V zájmu urychlení pozice výrobce zejména na nových trzích – v Číně, Brazílii, Indii a Rusku – se loni na konci července začaly akcie společnosti obchodovat na burze. Minoritní podíly v ní sice nadále drží rodiny zakladatelů, management a investiční fond Pamplona, ale na volném trhu je již zhruba 40 procent jejích akcií. „Primární nabídka akcií loni 26. července vytvořila podmínky pro další růst na mimořádně slibných nových trzích,“ uvedl k tomu Rudi Ludwig.
Získané prostředky společnosti umožní další rozvoj již dnes bohatých aktivit na nových trzích. V Číně SAF-Holland provozuje dvě joint ventures s roční výrobní kapacitou 35 tisíc náprav, v Brazílii loni otevřel závod na výrobu 60 až 80 tisíc náprav ročně a v Indii se podílí na joint venture na výrobu odpružení pro autobusy. Také v Rusku je již nyní klíčovým dodavatelem značek MAZ a Kamaz pro návěsy určené na export.
Investice do výrobních kapacit
Současně ovšem SAF-Holland významně investuje i do rozvoje výroby v Evropě. Loni zvýšil výrobní kapacity svých moderních závodů, které umožňují souběžnou výrobu různých náprav podle konkrétních požadavků zákazníků, v Německu a na Slovensku o 25 až 30 procent na tři sta tisíc kusů. K dalšímu zvýšení kapacit ve stejném rozsahu přikročil v prvním pololetí letošního roku. A na říjen plánuje otevření dalšího nového provozu v USA.
Na začátku roku 2006 otevřený slovenský závod SAF-Holland ve Zlatých Moravcích je díky těmto investicím v současnosti již třetí největší výrobnou náprav v rámci celé skupiny. Česká pobočka společnosti se sídlem v Uherském Hradišti zase zajišťuje servisní služby pro celou střední
Evropu včetně Rakouska. Na veletrhu Autotec 2008 se SAF-Holland Czechia představí na stánku číslo 16 v pavilonu C.
Využít synergií
Souběžně s rozšiřováním výrobních kapacit společnost inovuje sortiment obou výrobců, adaptuje výrobky americké součásti pro evropský trh a spojuje obě řady do společné produktové řady. Nápravy, agregáty vzduchového odpružení, návěsová spřáhla, královské čepy (a po letošním převzetí výrobních aktivit dalšího amerického výrobce Austin-Westran v čínském Xianmenu i podpěrné nohy pro návěsy a výměnné nástavby) od SAF-Holland odebírá většina významných výrobců návěsů a užitkových vozidel, včetně českého Panavu.
Jako výrobce prémiových dílů klade SAF-Holland mimořádný důraz na jejich kvalitu a životnost. V podobě záruky INTRA ALL-IN poskytuje i mimořádnou záruku, která provozovatelům techniky při dodatečné platbě zajišťuje nulové náklady na údržbu po dobu 72 měsíců (nebo do ujetí jednoho milionu kilometrů).
Dvouciferný růst tržeb
Celosvětová poptávka po kvalitních dílech se pozitivně projevila již na loňských výsledcích SAF-Holland. Podle v březnu zveřejněných údajů společnost zvýšila tržby meziročně z 778,0 na 812,5 milionu €, především díky Evropě, která se na celkovém obratu podílela 64 procenty. Výsledky americké součásti negativně poznamenal nízký kurz USD a slabý hospodářský vývoj v USA.
Na letošní a příští rok vedení SAF-Holland podle Rudiho Ludwiga plánuje dvouciferný růst, který by měl v příštím roce vyústit v tržby přesahující jednu miliardu € a ziskovou marži kolem deseti procent.
Luboš Spálovský
Společnost Sauer Achsenfabrik byla založena jako dílna na výrobu zemědělských strojů v roce 1881. Průmyslová výroba náprav pro dopravní prostředky přišla na řadu až v roce 1950. K největším milníkům v rozvoji společnosti patří získání patentu na brzdový kotouč Integral v roce 2002 a v roce 2006 zavedení záruky INTRA ALL-IN.
Americká součást Holland má za sebou velmi podobnou historii, ale byla založena až v roce 1910. Po sérii několika akvizic na sebe v roce 2002 upozornila, když uvedla na trh první sedlo návěsu, které není třeba mazat (NoLube), a o rok později zařízení výrazně zvyšující bezpečnost napojení návěsu Electronic Lock Indicator.
Spojením obou firem na konci roku 2006 vznikl přední partner světového průmyslu výroby užitkových vozidel a dopravních firem s 3100 zaměstnanci, 40 pracovišti, 20 prodejními středisky a 3838 servisními místy. Provozuje pět výrobních závodů v Evropě a dalších 18 na ostatních kontinentech. Jen v Evropě jeho servisní síť (mimo jiné díky v květnu uzavřené smlouvě s nizozemským výrobce vozidel DAF) zahrnuje více než 2200 partnerů, 467 nonstop servisů a 1293 prodejců náhradních dílů.