18. října 2010

Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM) zajišťuje od května sérii školení pro zaměstnance svých členských firem, která mají přispět ke zvýšení efektivity jejich práce a zvyšování konkurenceschopnosti. Podle prvního místopředsedy SAČM dr. Lubomíra Ondrouška je do projektu Vzdělávání zaměstnanců členů SAČM, který je hrazen ze zdrojů Evropského sociálního fondu a Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost, zapojeno celkem patnáct členů sdružení.
„O podporu a různé granty na zlepšení podmínek především malých a středních dopravců na dopravním trhu jsme na různých ministerstvech žádali již delší dobu, ale teprve loni se nám podařilo získat příspěvek ve výši zhruba jedenáct milionů Kč na vzdělávání v dopravních firmách, a to na všech úrovních – od top managementu až po řidiče,“ uvedl Lubomír Ondroušek.
Dosud se uskutečnily kurzy zaměřené především na komunikační dovednosti (orientované jak obecně, tak prakticky, například na jednání se zákazníky či telefonickou komunikaci), strategické myšlení a motivaci zaměstnanců.
„První větší vyhodnocení provedeme na konci roku, ale dosavadní ohlasy posluchačů jsou příznivé. Dozvídají se nové informace, vyměňují si poznatky s kolegy z jiných firem a oceňují i využívání moderních metod výuky. Například při školení komunikačních dovedností používají lektoři kameru a následně vyhodnocují, jak si kdo počínal a co by měl změnit,“ uvedl Lubomír Ondroušek. „Účastníci dostávají také různé učební pomůcky, například skripta či další publikace, které mohou využít i po čase. Mohu říci, že mají zajištěn opravdu komplexní servis,“ dodal.
Organizátoři školení počítají i se synergickými efekty. Předpokládají, že účastníci kurzů budou nabyté vědomosti a dovednosti předávat ve svých firmách dál, ať již přímo či tak, že pozvednou laťku know-how v oblasti lidských zdrojů.
Náplň kurzů vychází z potřeb praxe
„Zpočátku se nám zdálo, že obecnou část školení bychom mohli zredukovat, ale posléze jsme se rozhodli nesoustředit se jen na odbornou činnost. Když jsme si totiž udělali průzkum počítačové gramotnosti, zjistili jsme, že například možností aplikace Outlook využívá většina lidí jen z deseti až patnácti procent, v případě excelu je to ještě horší. A přitom lepší využívání výpočetní techniky může mít velký dopad na hospodaření firmy – například faktury, které jsou dnes hotové do pěti minut, vystavovala dříve jedna pracovnice třeba i dva dny,“ řekl Lubomír Ondroušek.
Důraz na osobnost řidiče
Pro profesionální řidiče je pravidelné vzdělávání stanoveno v zákoně. Na co jsou zaměřeny kurzy, které pro ně pořádá SAČM, Lubomír Ondroušek přiblížil následovně: „Vzhledem k tomu, že na odbornou stránku jsou orientována povinná školení, zaměřili jsme se více na psychologické aspekty povolání řidiče. Součástí kurzů je tedy psychologická a antistresová příprava, pozornost se věnuje i rodinám a soukromému životu řidičů. Stále se totiž hodně podceňuje to, že řidiči jsou stále mimo domov, a přehlíží se skutečnost, že mnoho z nich je rozvedených nebo má problémy v manželství,“ řekl.
„Zkušený psycholog proto s posluchači rozebírá, jak by se řidič měl chovat vůči rodině – manželce a dětem, ale na druhé straně také probírá, jak by se k němu měli chovat nadřízení, především dispečeři. Právně mezi nimi dochází často k vyhroceným konfliktům, neboť jsou to právě tito zaměstnanci, kteří jako první spolu řeší problémy, k nimž při vyřizování zakázky dochází,“ dodal první místopředseda SAČM.
Koordinace kurzů a pracovních povinností
Práce v dopravní firmě je časově náročná a školení je nutné organizovat v době, kdy jsou posluchači méně vytížení, což vzhledem k tomu, že je jich vždy zhruba deset, není jednoduché. „Zatím se nám účast podařilo vždy zajistit, ale musíme předběžný rozpis průběžně upřesňovat. Počet kolem deseti účastníků pokládáme za optimální jak z ekonomického hlediska, tak co se týče přínosu pro posluchače. Ve větším počtu by již diskuse a praktické řešení konkrétních situací nebyly efektivní,“ řekl Lubomír Ondroušek s tím, že právě interaktivní charakter přednášek účastnici kurzů hodnotí velmi kladně.
Návrhy na zlepšení do budoucna
„Přestože projekt je teprve v první fázi, uvažujeme již nyní, že i v budoucnu budeme zdrojů z Evropského sociálního fondu a operačních programů využívat. Malé firmy na ně samy nedosáhnou, takže v rámci SAČM jim chceme pomoci a žádat o projekty sami,“ řekl dále Lubomír Ondroušek.
„Zároveň bychom ale také rádi dávali podněty na ministerstva, pracovníkům, kteří projekty posuzují a udělují granty. Některé podmínky pro příjemce grantů totiž nejsou dostatečně flexibilní a přehlížejí praxi. Například v našem případě je v zadání uvedeno, že projektu se zúčastní patnáct firem. Ale nikdo nepočítá s tím, že během tří let může některá firma ukončit činnost či změnit předmět svého podnikání. Není vůbec jasné, jak v takovém případě postupovat a zda je možné tuto firmu nahradit jinou, případně dvěma dalšími. Myslím, že naše postřehy by byly přínosné i pro druhou stranu,“ dodal.
Jazyková výbava je nezbytná
Jedním z témat, na něž by se SAČM chtělo v budoucnu zaměřit, je i jazyková průprava zaměstnanců dopravních firem včetně řidičů. „Přestože znalost cizích jazyků je nezbytná, především pro dispečery a řidiče, jazyková výbava pracovníků dopravních firem je stále nedostatečná. V budoucnu bychom proto chtěli jazykovou přípravu z grantu vydělit a věnovat se jí samostatně, v malých skupinkách posluchačů,“ uzavřel Lubomír Ondroušek.
Milan Frydryšek www.sacm.cz