18. května 2006
Důraznější zásahy proti přetíženým kamionům, které ročně způsobují pouze na dálniční síti škody ve výši 620 milionů Kč, kontroly dálničních známek a dodržování povinných přestávek má přinést širší spolupráce celníků a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Minulý týden se na ní dohodli ředitel Generálního ředitelství cel Zdeněk Richtr a generální ředitel ŘSD Petr Laušman. Podle Petra Laušmana má mít nový model spolupráce obou institucí především preventivní charakter. „Na vhodných místech v těsné blízkosti dálnic a silnic I. třídy, které jsou v naší správě, upravíme plochy, na nichž bude možné snadno a rychle namontovat mobilní váhy,“ informoval ředitel ŘSD. Kontroly na těchto místech podle něj budou komplexní, zaměří se kromě váhy kamionů i na dálniční známky, bezpečnostní přestávky, povolení při přepravě příslušného zboží či na přepravu nebezpečných látek. „Když už jednou kamion zastavíme, chceme provést důkladnou kontrolu,“ oznámil ředitel sekce dohledu Generálního ředitelství cel Miroslav Nováček. Škodí hlavně přetížení náprav. Podíl celkově přetížených vozidel při kontrolách v loňském roce podle statistiky nepřesáhl půl procenta, ale přetížené jednotlivé nápravy mělo téměř 12 procent vozidel. „Právě přetěžování náprav je ovšem hlavní příčinou poškozování komunikací,“ uvedl Petr Laušman. Jedna přetížená náprava kamionu má na stav silnice stejný vliv jako 16 tisíc osobních vozidel, zdůraznil. Generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar je přesvědčen o tom, že vozidla přetěžují zejména vnitrostátní dopravci, například při přepravách pevných substrátů, kdy řidič nemůže zkontrolovat, jakou hmotnost dopravovaný náklad má. A právě tato vozidla podle něj kontroly na dálnicích a silnicích I. třídy v masovějším měřítku neodhalí. Dopravci rukojmími zákazníků? Není v zájmu žádného majitele nákladního automobilu ničit si jeho celkovým přetížením nebo přetížením jednotlivých náprav nadměrně technický stav svého vozidla, a to navíc v době, kdy náklady na provoz vozidel neustále rostou, uvedl dále Martin Špryňar. Na dopravce podle něj ovšem často tlačí zákazníci, aby přepravili co nejvíce zboží. Proto se Sdružení ČESMAD Bohemia snaží prosadit uzákonění spoluzodpovědnosti objednatele přepravy a dopravní společnosti za dodržení maximální hmotnosti nákladu. Dopravci i jejich zákazníci by v případě odhalení nadměrného nákladu při kontrolách čelili stejným sankcím. Zatím jsou sankce uplatňovány pouze vůči dopravcům. Mobilní i stacionární váhy Celníkům při vážení kamionů od loňského roku pomáhají mobilní váhy, kterých mají v celé republice k dispozici čtrnáct. Během prvních čtyř měsíců letošního roku na nich zvážili celkem 630 vozidel, u 103 z nich zjistili porušení předpisů. Deseti stacionárními váhami, které jsou v blízkosti hraničních přechodů, letos prošlo již 12 900 vozidel a 768 z nich nevyhovělo. Vzhledem k tomu, že stacionárními vahami se kontrolují zejména kamiony v mezinárodní dopravě, potvrzují výsledky slova Martina Špryňara o tom, že dopravci v mezinárodní dopravě si na hmotnost svých vozidel dávají větší pozor než vnitrostátní dopravci. Vedle mobilních a stacionárních vah mají celníci k dispozici ještě jeden mobilní rentgen, který je schopen odhalit například převoz omamných a psychotropních látek. Tomáš Johánek