4. května 2011

Silniční dopravce v březnu pobouřil výrok mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové, která k vymáhání nedoplatků na mýtném za průjezd neexistující branou po třech letech uvedla, že „vina leží na straně dopravců, protože úsek je od začátku výběru mýtného uvedený ve vyhlášce, a dopravci jej proto měli znát“.
Sdružení ČESMAD Bohemia ji prostřednictvím svého mluvčího mimo jiné vyzvalo (viz DN 11/11), aby šla dopravcům příkladem a sama řidičům dokázala, že je v lidských silách zapamatovat si přesně 490 úseků, jejichž délka se pohybuje od 500 metrů do 17,2 kilometru.
Generální tajemník sdružení Martin Špryňar se v této záležitosti obrátil dopisem přímo na generálního ředitele ŘSD, v němž vedle uvedeného argumentu uvedl, že „bagatelizovat tímto vyjádřením vlastní chybu nám vůči postiženým dopravcům i jejich zaměstnancům připadá přinejmenším neomalené. Práce řidičů čtyřicetitunových nákladních vozidel a autobusů s cestujícími vyžaduje v zájmu bezpečnosti maximální soustředění, a je naprosto nemyslitelné, že by si navíc měli pamatovat všechny zpoplatněné úseky, aby mohli kontrolovat korektnost účtování poplatků.“
Martin Špryňar dodal, že ČESMAD Bohemia očekává, že tisková mluvčí ŘSD „buď do týdne zvěrohodní své vyjádření a prokáže sama svou schopnost naučit se ony stovky inkriminovaných údajů, nebo zašle médiím svou veřejnou omluvu“.
Neznalost zákona neomlouvá
Ředitel ŘSD Jiří Švorc se však za svou mluvčí postavil. Ve své odpovědi, kterou sdružení zveřejnilo minulý týden, uvedl, že Martina Vápeníková je v dobrém slova smyslu pouze ústy a tváří této instituce, a proto je zbytečné adresovat jí jakékoli výzvy. Uvedenou větou podle něj mělo být pouze zdůrazněna skutečnost, že neznalost zákona neomlouvá. „Faktem je, že doplatky dlužného mýta, které jsme od vás nuceni jako hospodáři se státními prostředky vybírat, vznikly skutečným a prokazatelným projetím nákladních vozidel či autobusů po zpoplatněné komunikaci, kterou je celá dálnice D11. Faktem také je, že zpětně vymáháme dlužné mýtné přesně dle tarifu bez jakýchkoli penále či dodatečných plateb,“ uvedl Jiří Švorc.
Ředitel ŘSD dále poznamenal, že si velice váží všech poctivých dopravců, kteří se podílejí na placení mýtného v České republice a jejichž příspěvky jsou podle něj důležitým zdrojem financování rozvoje a oprav ničené silniční infrastruktury. Na rozdíl od silničních dopravců se však domnívá, že český mýtný systém až na malé drobnosti či nedostatky vytváří pro dopravce uživatelsky dostatečně komfortní prostředí pro placení mýtného. „Důkazem našich pokračujících snah jsou právě realizované doplňky webového rozhraní pro snazší správu a doplácení dlužného mýtného (viz DN 15/11) či příprava nové kategorizace autobusů spojená s jejich tarifním zvýhodněním,“ uzavřel Jiří Švorc.
(lan) www.prodopravce.cz