4. prosince 2008
Letošní rok se pro dopravce i automobilový průmysl nese ve znamení kontrastů. O tom, jak se vyvíjel pro společnost EWT, s. r. o., která do České republiky dováží přípojná vozidla předního evropského výrobce Schmitz Cargobull, jsme hovořili s jejím jednatelem Ing. Michalem Žižákem.
„Rok 2008 není pro silniční dopravce příliš příznivý. Jaké za této situace očekáváte prodejní výsledky?“
„Letošní rok se od počátku jevil jako velice úspěšný, protože výroba v Evropě se rozvíjela a přenášely se do něj zakázky z loňského roku. Od počátku bylo zřejmé, že se bude jednat o rekordní rok, což je v tuto chvíli již zcela jisté. Letos našim zákazníkům v České republice předáme rekordní množství návěsů, přívěsů a nástaveb – odhadem 1800 jednotek.
Také se nám podařilo uvést do života novinku, kterou jsme prezentovali v září na veletrhu IAA v Hannoveru – systém LSP (Load Spread Program), který v češtině pro srozumitelnost nazýváme ,dynamický rozvor‘. Ten nejenže umožňuje optimální rozložení hmotnosti u nerovnoměrně naloženého návěsu, ale také výrazně snižuje náklady dopravců, kteří svá vozidla často nakládají a vykládají ve stísněných prostorách.
Posílili jsme také naši prodejní síť, přijali nového vedoucího prodeje a zvýšili počet prodejců. Celkově tedy letošní roku můžeme považovat skutečně za úspěšný.“
„Na jakém principu systém LSP funguje?“
„Systém LSP umožňuje optimalizaci rozložení hmotnosti mezi nápravy návěsu a tahače. Typickým příkladem odvětví, kde jej lze s výhodou využít, je potravinářský průmysl. Pokud dopravce při rozvozu zboží složí ze zadní části návěsu část palet a pokračuje dále v jízdě, často dojde k přetížení zadní nápravy tahače. Je-li však vozidlo vybaveno systémem LSP, po jeho zapnutí se odlehčí zadní náprava návěsu, která je vzduchově odpružena, dojde k většímu zatížení dvou předních a zároveň tlak na zadní nápravu tahače se dostane do povoleného limitu. Dopravce se tudíž nemusí obávat pokuty při případném zvážení vozidla při silniční kontrole. Navíc tím, že se návěs jakoby zkrátí, zmenší se i poloměr otáčení soupravy o 0,55 metru, zlepší se její manévrovatelnost a dochází k menšímu opotřebení pneumatik.
Pro zákazníky je tato novinka o to zajímavější, že se její cena pohybuje kolem 700 €. Jedná se tedy o příplatek, jehož návratnost a výhodnost si každý snadno propočítá. Dopravcům, kteří často popojíždějí po různých dvorech a skládají jen část nákladů, se tato investice vrátí skutečně velice rychle.
V produktovém portfoliu značky Schmitz Cargobull je systém LSP vhodný nejen pro chladírenské návěsy, ale i pro všechny druhy plachtových návěsů. Využijí jej například dopravci, kteří rozvážejí nápoje, firmy zásobující automobilový průmysl či společnosti zabývající se dopravou ocelových svitků – ani v tomto případě nejsou návěsy často plně zatížené a náklad nebývá rovnoměrně rozložen.“
„Jak se za současné ekonomické situace díváte na obchodní možnosti v příštím roce?“
„Jako všichni i my samozřejmě s napětím očekáváme, co nám rok 2009 přinese.
Určité signály zpomalení jsou zřejmé a je jen otázkou, zda tato situace bude trvat celý rok či jen jedno nebo dvě čtvrtletí. V současné době k nám chodí z mnoha zdrojů nejrůznější informace a prognózy, které se však po pár dnech mění, takže nám opravdu nezbývá nic jiného než se nechat překvapit, nakolik recese zasáhne i Českou republiku.
Jedno je však zřejmé – když se podíváte na dálnice, vidíte, že i v době krize jsou stále plné nákladních vozidel, takže výměna zboží nadále probíhá. Jen odborná veřejnost a sdělovací prostředky si toho nevšímají, a možná dokonce líčí současnou situaci černěji, než ve skutečnosti je.“
„Jaké byly letos vaše prodeje v jednotlivých segmentech trhu?“
„Nárůst prodejů jsme zaznamenali ve všech segmentech, ať již to byly návěsy pro strojírenství, to znamená plachtové návěsy, vozidla pro přepravu potravin, sklápěcí návěsy či kontejnerové podvozky. Nemohu říci, že by některý segment rostl výrazněji než jiný.“
„Přestože nákladních vozidel na silnicích na pohled neubylo, dopravci jsou již delší dobu nuceni snižovat své náklady…“
„A pokud v Německu od 1. ledna skutečně dojde k zvýšení sazeb mýtného a budou-li výrazně zvýhodněna vozidla s motory Euro 5 oproti verzím Euro 2 a 3, bude potřeba úspor ještě naléhavější. Není nic neobvyklého, když český dopravce najede po německých dálnicích ročně sedmdesát tisíc kilometrů – a navýšení o 0,10 € na kilometr by pro něj představovalo dalších sedm tisíc €, což je opravdu hodně. Přestože zájem o nová vozidla nyní poklesl, je otázka, zda tato nová skutečnost nepřiměje zákazníky, aby začali uvažovat o modernizaci vozového parku vozidly Euro 5, jejichž provoz bude zřejmě na německých dálnicích podstatně levnější. Úmyslně hovořím o modernizaci a nikoli o rozšiřování vozového parku, protože podle mne v následujícím období bude probíhat skutečně jen obnova některých starších vozidel za nová.
Zvýšení sazeb mýtného v Německu je pro dopravce pochopitelně velmi tvrdé opatření, protože přichází v době, kdy ne všem se daří dobře, ale je to realita, se kterou je zřejmě nutno se smířit.“
„Dopravci si na obtížné podmínky pro podnikání stěžují již delší dobu…“
„Když se mezi dopravci pohybujete řadu let, zjistíte jednu zajímavou skutečnost – že doprava je dokonalý lakmusový papírek úspěšnosti ekonomiky. Pokud jste denně či každý týden s dopravními firmami ve styku, z jejich chování okamžitě poznáte, jaká je celková ekonomická situace. Mají-li co vyvážet a dovážet, výměna zboží, tedy i výroba funguje. Jakmile vám však dopravci řeknou, že je relativně málo exportu nebo importu, respektive obojího, zaručeně se za tři měsíce dozvíte, že se snižuje HDP a že se zhoršuje obchodní bilance. S určitou nadsázkou doporučuji některým ekonomům, aby pozorně naslouchali dopravcům, protože jejich výpovědi jsou často mnohem rychlejší a přesnější než prognózy vytvářené na základě všeobecných ekonomických ukazatelů. Když se podíváme na pomyslný barometr nálady v letošním roce, zřetelně vidíme, že jeho ručička se na přelomu března a dubna začala radikálně posouvat od absolutní euforie v prvním čtvrtletí druhým směrem. Dopravní firmy již v té době pociťovaly menší zájem o své služby a jestliže někdo dnes mluví o tom, že současná recese v Evropě začala v září, kdy došlo k prvním krachům amerických bank, možná nemá tak docela pravdu – první signály o tom, že něco není v pořádku, jsme měli již na konci prvního, případně na začátku druhého čtvrtletí letošního roku.“
„Hovořil jste o tom, že letos prodeje narůstaly ve všech segmentech. Hodláte se přesto v příštím roce na některý z nich zaměřit více?“
„V roce 2009 chceme značku Schmitz Cargobull ukázat mnohem více firmám, které se zabývají dopravou sypkých hmot. Hodláme se proto zúčastnit Stavebních veletrhů Brno 2009, kde hodláme naše výrobky prezentovat také klientům, kteří přímo nepocházejí z dopravní branže, jako jsou třeba stavební firmy či výrobci sypkých hmot. Věříme, že i v tomto segmentu, ve kterém ještě máme určité rezervy, se nám během příštího roku podaří prosadit mnohem výrazněji, než tomu bylo dosud.“ Milan Frydryšek