10. května 2010

Společnost RMV trans, a. s., z Teplé v západních Čechách se specializuje především na přepravy vyžadující kontrolovanou teplotu. S dvaadvaceti soupravami se řadí spíše k menším dopravcům, přesto patří ve svém regionu k důležitým zaměstnavatelům, kteří dokážou i v těžké době fungovat bez jakýchkoli finančních závazků vůči dodavatelům. To však není její jediná zvláštnost – v tak ryze mužském oboru, jakým silniční doprava bezesporu je, se úspěšně prosadila s ženským managementem v čele s ředitelkou Mgr. Janou Čížkovou.
Společnost RMV trans vznikla v roce 1994, kdy začínala s jedním pronajatým kamionem. Postupně se rozrůstala a v současnosti disponuje 22 soupravami. Vedle mezinárodních a vnitrostátních přeprav chlazeného a mraženého zboží se zaměřuje i na zboží, které není vhodné dopravovat na plachtových návěsech, jako je například nábytek či spotřební elektronika.
RMV trans nabízí také spediční služby, skladování v rekonstruovaných prostorách o celkové ploše 2350 m2, provozuje čerpací stanici, parkoviště pro kamiony, pneuservis a zajišťuje jednodušší servisní práce.
Doprava mezi západem a východem
Specialitou RMV trans je doprava v západně-východní linii. „Na rozdíl od řady jiných dopravců, kteří se zaměřují na dopravu do a ze starých zemí Evropské unie, my jezdíme především z Německa přes Českou republiku na Slovensko a zpět. Naše výkony zahrnují zhruba z 80 procent služby pro stálé hlavní zákazníky, zbytek představují v podstatě jednorázové přepravy, které se objevují na dopravním trhu,“ uvedla Jana Čížková.
Systém řízení kvality
Již sedmým rokem společnost RMV trans vlastní certifikát řízení kvality ISO 9001 a letos jí byl opět prodloužen na další tři roky. „Když jsme certifikaci podstupovali poprvé, myslela jsem si, že se jedná jen o papírovou záležitost. Jak se však ukázalo, v průběhu přípravy jsme si ujasnili mnohé o chodu firmy, takže nyní máme jasně nastavená pravidla a jde jen o jejich dodržování. Na druhou stranu nemohu říci, že by nám certifikace nějak pomáhala při získávání nových zakázek, to určitě ne. Pouze nám to umožňuje hlásit se o státní zakázky, i když zde jsem, po naší zatím jedné zkušenosti s procesem jejich vyhodnocování, skeptická,“ řekla Jana Čížková.
Stabilní tým
Již zhruba dva roky se hovoří o krizi, ale RMV trans pracuje podle Jany Čížkové stále tak jako dříve. „Nechci sice říci, že se nás ekonomická recese nedotkla, objem zakázek poklesl zhruba o 10 až 15 procent, ale nemuseli jsme propouštět a udrželi jsme všechna pracovní místa, což je důležité, neboť v naší oblasti jsme jediným velkým zaměstnavatelem. Máme 40 zaměstnanců, z toho 28 řidičů, kteří jsou převážně z Teplé. Vezmeme-li v úvahu, že mnozí z nich živí rodiny, zajišťujeme obživu pro zhruba pětinu z dvouapůltisícového města,“ uvedla Jana Čížková.
Společnost se podle ní snaží všestranně vytvářet podmínky pro to, aby zaměstnanci byli v práci spokojeni, a zřejmě úspěšně – jako jedna z mála firem i proto nemá problémy s fluktuací. Pokud od ní odcházejí řidiči, tak pouze do starobního důchodu. Devízou firmy je i to, že zaměst-nancům platí vždy včas.
Motivace pracovníků
„Vycházím z toho, že když se chtějí mít dobře majitelé firmy, musejí se mít dobře i naši zaměstnanci. Snažíme se také vytvářet podmínky pro to, aby naši zaměst-nanci uznávali i jiné hodnoty než jen peníze, i když ani mzdu samozřejmě neopomíjíme. Například když je u nás zaměstnanec déle než rok, platíme mu měsíčně penzijní připojištění a na konci roku se snažíme dávat vánoční bonusy,“ uvedla Jana Čížková.
Ženský přístup a nenápadné podtržení spíše rodinného charakteru firmy jsou patrné i z volby pracovního oblečení – řidiči mají jednotné zimní bundy, kalhoty a firemní mikiny i trička.
Spolupráce s psychologem
Loni, kdy RMV trans slavila patnácté výročí, došlo i na třídenní team building pod vedením psychologa, jehož cílem bylo vysvětit řidičům, že se blíží krize a je třeba táhnout ve firmě za jeden provaz.
„Šlo nám o to, aby řidiči, kteří jsou v kamionu samostatnou výkonnou jednotkou, pochopili, že když jeden z nich udělá nějakou chybu, může to mít nepříjemný dopad na celou firmu. Tedy že když třeba jeden řidič něco nestihne, druhý by to za něj měl automaticky udělat a dispečerky by to měly koordinovat. Musím říci, že to pro mě byla obrovská životní zkušenost a měla jsem radost z toho, jak naši zaměstnanci dokázali poté držet při sobě,“ přiblížila cíl a dopad školení Jana Čížková.
Výběr nových zaměstnanců
V prostředí kamionové dopravy není každý řidič schopen akceptovat skutečnost, že jeho nadřízeným by mohla být žena, a proto se toto téma probírá už při přijímacím pohovoru. „Reakce nejsou vždy kladné a v takových případech by asi nemělo smysl ani pro jednu stranu v pohovoru pokračovat. Lidé si musejí vzájemně sednout, bez toho by firma nemohla fungovat,“ řekla Jana Čížková. Na druhou stranu se asi nelze příliš divit tomu, že to byla právě společnost RMV trans, kde za volant kamionu usedala svého času i žena, která si v profesionalitě se svými mužskými kolegy nikterak nezadala.
RMV trans sice nemá problémy s fluktuací a nedostatkem kvalitních řidičů, ale jinak je tomu v administrativě, kde k obměně dochází neustále, a to z důvodu mateřských dovolených. „Je pro nás velice těžké sehnat člověka, který má ekonomické myšlení, dokáže se rychle rozhodovat, umí dobře komunikovat a domluví se německy,“ uvedla Jana Čížková.
Firma bez dluhů
„Dnes jsme v situaci, na kterou jsem čekala dlouhá léta – máme vše zaplaceno. Možná i proto se nás krize tolik nedotkla. Máme zaplaceny všechny leasingy, kamiony jsou naše a žije se nám v podstatě dobře. Všichni s námi chtějí spolupracovat, každý nám chce dodávat pohonné hmoty, náhradní díly a pneumatiky, protože je o nás známo, že nikomu nic nedlužíme,“ přiblížila současnou situaci firmy Jana Čížková.
A jak se to dá v současné v dopravě dokázat? Podle Jany Čížkové člověk musí stát oběma nohama na zemi, nesmí se zbytečně zaúvěrovat a musí myslet na zadní vrátka. „Vždy jsme nová vozidla pořizovali postupně a všechny leasingy jsme měli tříleté s akontací třicet procent. Takže i v době, kdy jsme je ještě spláceli, jsme byli v dobré situaci. Dnes jsme však již bez závazků, což mnozí dopravci říci nemohou,“ dodala s tím, že RMV trans hodlá i do budoucna zůstat malou firmou, kde je přehled o všem, co se v ní děje.
První žena v prezidiu ČESMAD Bohemia
Společnost RMV trans je od začátku své existence členem Sdružení ČESMAD Bohemia a letos byla Jana Čížková za západočeský region zvolena jako první žena v historii sdružení do jeho předsednictva. Funkce se ujme od 28. května, kdy se v Praze uskuteční republikové shromáždění zástupců regionů ČESMAD Bohemia. „Budu se snažit svými zkušenostmi a možná i jiným pohledem přispět k tomu, aby se dopravcům v České republice žilo lépe. Určitě se jde do dialogu, případně do střetu se státní správou lépe, když má člověk čistý štít. Já jsem měla to štěstí, že naše firma nikdy velké nepříjemnosti neměla a že se nám vyhnuly i závažné dopravní nehody,“ řekla.
Milan Frydryšek www.rmvtrans.cz