Renault Trucks

Renault vybavuje stavební řadu systémem OptiTrack

Renault vybavuje stavební řadu systémem OptiTrack

Optimalizovaná trakce – tak lze nazvat olejový pohon přední nápravy pro řadu Premium Lander. Přínosy nové koncepce francouzského výrobce Renault Trucks jsou více než zřejmé. Vozidlo získává další hnanou nápravu, přičemž pohotovostní hmotnost a jízdní odpory se nezvyšují jako při klasickém vývodu hnacího momentu přes hřídele k předním kolům.

OptiTrack tak na rozdíl od klasické koncepce (například 4×4) šetří palivo a nabízí větší užitečné zatížení. Konkrétní úspora hmotnosti proti běžnému pohonu s uzávěrami činí celých 490 kilogramů.

Řidič si volí distribuci hnací síly i na přední kola jen v okamžiku potřeby – například když vozidlo uvízne nebo když mu uvíznutí bezprostředně hrozí. Na rozdíl od klasických 4×4 se u OptiTracku hnací hřídele na přední nápravu stále neotáčejí, což přináší úsporu paliva. Podle výrobce se pohybuje až kolem deseti procent, protože v běžném provozu bez zapojení hydraulického pohonu se nezvyšují hnací odpory. Klasická koncepce přenosu točivého momentu pomocí hřídelí ubírá sílu motoru neustále.

Dalším přínosem koncepce OptiTrack je stejná úroveň pohodlí jako u vozidla pro silniční dopravu s jedinou hnanou nápravou. To zahrnuje například nižší hlučnost a zachování velkého rejdu předních kol. Nezmenšený průměr otáčení vozidla přitom hraje právě ve stavebním sektoru velkou roli.

Hydrostatický pohon

Princip OptiTracku spočívá v přidání hydrostatického pohonu směřujícího na přední kola. Lze jej snadno vypnout, protože médium tvoří tlakový olej proudící do hydraulických motorů v nábojích kol. Vozidlo se systémem OptiTrack se dá snadno identifikovat podle mírně vystouplých nábojů předních kol.

Čerpadlo OptiTracku našlo chráněné místo za motorem nad převodovkou. Shora je kryté plechem, protože hlína a drobné kameny, běžné v prostředí stavby, by tlakovým hadicím nedělaly dobře. Hadice zajišťují přívod oleje ze zásobní nádrže k čerpadlu, ale také dále až do hydromotorů v předních kolech. Stlačování a odpory ve vedení přispívají ke vzniku značného množství tepelné energie, která zahřívá olej. K udržení jeho vhodné teploty slouží velkokapacitní chladič, který se nachází na chráněném místě mezi nápravami.

Rozměrný chladič je důležitý rovněž při sjíždění svahů, které mohou být na staveništi i velmi příkré. Po stisku tlačítka a aktivaci pohonu přenášejí přední kola brzdný účinek motoru, takže olejovou soustavu je třeba vydatně chladit.

OptiTrack je možné použít na vozidle s manuální i automatizovanou převodovkou OptiDriver+, které pro použití ve stavebnictví dostaly off-road režim. Po jeho aktivaci tlačítkem na přístrojové desce se řadí při vyšších otáčkách a bez přeskakování po celých stupních. Vozidlo se rozjíždí na jedničku, čímž se prodlužuje životnost spojky a dochází k minimálnímu prokluzu hnaných kol při horších trakčních podmínkách. Spojení systému OptiTrack a automatizované převodovky OptiDriver+ vytváří vhodnou výbavu pro občasné překonávání náročných terénních podmínek.

(la)

spinner