15. září 2005
Již podruhé se letos na konci června dala do pohybu Karavana Renault. Místo po Moravě ovšem tentokrát pětice užitkových vozidel Renault v doprovodu osobních automobilů stejné značky koncem června po tři dny putovala po českých silnicích. Stejně jako před dvěma lety se však i letos při třídenní propagační akci společnosti Renault Trucks mohli novináři v roli řidičů i spolujezdců seznámit s ucelenou řadou užitkových vozidel Renault a navštívit některé české koncesionáře francouzské značky. V čele Karavany 2005 stanulo největší vozidlo z produkce francouzského výrobce – tahač Renault Magnum 480.19 T zapřažený do plachtového návěsu Kögel Cargo Maxx SNCO 24 P 90/1110. Magnum bylo vybaveno šestiválcovým motorem o výkonu 353 kW (480 k) při 1800 ot.min-1 a převodovkou Optidriver II s automatizovanou spojkou s motorovou brzdou a hydraulickým retardérem. Vysoká budka, po jejímž boku řidič šplhá téměř jako na lodi, v sobě skrývá velmi prostornou kabinu, v níž se může bez problému postavit. Vždyť také vnitřní výška kabiny se zcela rovnou podlahou dosahuje v celém průřezu 1,87 metru. Za magnumem v karavanním konvoji následoval tahač Renault Premium 420.19 T 1100 Privilege s motorem dCi 11, který poskytuje maximální výkon 303 kW (412 k) při 1900 ot.min-1. Také za premiem byl připojen návěs Cargo Maxx SNCO 24 P 90/1110; i se slabším motorem si s ním vozidlo dokázalo poradit stejně dobře jako magnum. Kabina premia je sice ve srovnání s magnumem méně prostorná, přesto však pracoviště řidiče skýtá dodatek pohodlí i při delších cestách. Třetí v řadě bylo nákladní vozidlo Renault Midlum 220.12/C s šestiválcovým motorem dCi 6 o maximálním výkonu 158 kW (215 k) při 2400 ot.min-1 a šestistupňovou převodovkou, která si dokázala dobře poradit s členitým terénem na trase Karavany. Renault Midlum byl vybaven valníkovou nástavbou s celním uzávěrem plachty, výrobkem společnosti Nástavby – D.M.T., s. r. o., a na budce nesl spací nástavbu Pony Fantasy, která při jízdě fungovala také jako účinný spoiler snižující spotřebu paliva. Čtvrté a páté místo v Karavaně obsadila lehčí užitková vozidla. Nejprve Renault Mascott 160.65 s motorem DXI 3, který poskytoval maximální výkon 115 KW (156 k) při 3600 ot.min-1. Vozidlo vybavené šestistupňovou převodovkou neslo skříňovou nástavbu FNA 40 RS Trucks. Navazoval Renault Master 120.35 DCI L3H2 s karoserií furgon a čtyřválcovým motorem o obsahu 2,5 l s maximálním výkonem 84 kW (115 k) při 3500 ot.min-1.Karavanu uzavírala doprovodná vozidla: Renault Master v provedení minibus a osobní vozidla Renault Laguna a Renault Mégane.
Výchozím bodem Nová Ves Karavana zahájila putování v areálu společnosti RK Mělník, s. r. o., kde se shromáždili všichni její účastníci (většina z nich se brzy ráno sešla v pražském Karlíně v sídle společnosti Renault Trucks) i vozidla. RK Mělník již od roku 1994 prodává užitková vozidla Renault a zajišťuje jejich servis. Původně firma sídlila v pronajatých prostorech, dnes má vlastní zařízení s plochou téměř sedmi tisíc čtverečních metrů v Nové Vsi u dálnice D8. RK Mělník díky spolupráci s řadou tuzemských nástavbářů dodává kompletní vozidla s úpravami podle přání zákazníka. Autorizovaný servis zajišťuje deset mechaniků (téměr polovina z celkem 21 zaměstnanců), kteří mají pro svou práci k dispozici pět dvojitých stání, z toho tři průjezdná, a za pomoci moderního diagnostického zařízení provádějí veškeré opravy a servis užitkových vozidel Renault. Před areálem RK Mělník zformovala Karavana svůj jízdní šik a vyrazila po dálnici D8 směrem na sever.
Renault showroom v Ústí nad Labem První etapa zavedla vozidla Renault do Ústí nad Labem, kde své služby pro užitková vozidla Renault poskytuje společnost Autodíly Špin-dler, s. r. o., která je koncesionářem francouzské značky pro severočeský region. Firma prodává a servisuje renaulty (a osobní i lehká užitková vozidla Citroën). Součástí její nabídky je rovněž prodej nástaveb a autodoplňků a dále financování a zpětný odkup vozidel na protiúčet. K nevšednímu vybavení patří pěkný showroom pro nákladní vozidla. Servisní služby představují největší investici za dobu existence firmy, dozvěděli se novináři při společném obědě s představiteli společnosti, kteří je dále informovali, že technologické vybavení servisu umožňuje provádět opravy všech nákladních a užitkových vozidel provozovaných v České republice. K dispozici je v něm jedenáct stání pro nákladní automobily a servis je vybaven moderní technologií pro servisování, například i vlastní lakovnou. Všechny provozy společnosti Autodíly Špindler plně vyhovují standardům pro ochranu životního prostředí.
Nýřany s akreditací pro OBU Z Ústí nad Labem zamířila Karavana směrem na západ. Putovala krajem malebného Středohoří i méně malebných průmyslových oblastí přes Most a Žatec až k Nýřanům u Plzně. Zde nalezla vozidla odpočinutí v areálu společnosti Vega Trucks, s. r. o., a účastníci odjeli do hotelu v nedaleké Plzni. Při večeři s majitelem a jednatelem Vega Trucks dr. Vítězslavem Padevětem se dozvěděli řadu zajímavých informací o tomto západočeském koncesionáři značky Renault: společnost byla založena v roce 1997 a zabývá se prodejem i servisem nákladních vozů Renault, který poskytuje ve své nýřanské provozovně u dálnice D5 Plzeň – Rozvadov. Po rozsáhlé rekonstrukci původních objektů je v ní k dispozici celková plocha čtrnácti tisíc čtverečních metrů; jen dílna má 1250 čtverečních metrů. Dílna může současně opravovat šest nákladních souprav nebo šestnáct nákladních vozidel a nabízí záruční a pozáruční servis vozů Renault. Vega Trucks je také jediným koncesionářem Renaultu, který má akreditaci pro montáž jednotek OBU společnosti Toll Collect, která zjišťuje výběr elektronického mýta v Německu.
Ve stínu temelínských věží Před odjezdem z Nýřan si účastníci ještě prohlédli nýřanský areál Vega Trucks a pak už Karavana vyrazila dále na jihozápad. Přes Klatovy a Strakonice dorazila vozidla Renault po celodenním putování k místu, které se hlásilo již zdaleka viditelnou a známou dominantou. Přímo ve stínu chladicích věží jaderné elektrárny Temelín nalezla Karavana odpočinek na parkovací ploše rozlehlého areálu společnosti Autolinhart Trucks, a. s., která je jihočeským koncesionářem značky Renault. Účastníky čekalo ubytování v hotelu a večeře s bowlingovým turnajem, na který je pozvalo vedení společnosti Autolinhart Trucks v čele se zakladatelem firmy Františkem Linhartem. Ráno zastihlo účastníky Karavany v Temelíně při prohlídce moderního servisu společnosti Autolinhart Trucks. Firma vznikla v roce 1997 a zakoupila areál pod temelínskými věžemi, který zrekonstruovala do nynější podoby. Servis provádí záruční i pozáruční servis a do dílny se vejdou dvě soupravy nebo čtyři samostatná nákladní vozidla. Novinkou je mycí linka, která zvládne umýt snad vše, co po silnicích jezdí: od osobních vozů až po nákladní soupravy.
Vestec je pro renaulty už tradicí Od Temelína zamířila Karavana na sever ke svému poslednímu cíli, sídlu společnosti Galimpex, a. s., ve Vestci na jižním okraji Prahy. Galimpex byl od roku 1992 do roku 1997 výhradním importérem společnosti Renault Vehicules Industriels, po vzniku Renault Trucks ČR se stal hlavním koncesionářem této společnosti. Dnes má Galimpex kromě svého již tradičního zařízení ve Vestci (s 1300 metry kryté plochy ve dvou halách) k dispozici i novou provozovnu v Záluží u Hořovic (tisíc čtverečních metrů v jedné hale) u dálnice D5, kterou otevřel letos v létě. Obě střediska jsou rovnocenná, poskytují naprosto stejný rozsah prodejních i poprodejních služeb. Galimpex prodává vozidla výrobce Renault Trucks od 3,5 tuny celkové hmotnosti výše, včetně sólo tahačů a podvozků Renault. Podle požadavků zákazníků zajistí dodání nástaveb – od jednoduchých valníkových nástaveb až po specializované nástavby pro stavebnictví či hasičské sbory a podobně, včetně různého příslušenství – hydraulických plošin, jeřábů, zadních čel či chladicích agregátů. Součástí zařízení Galimpexu je i sklad náhradních dílů v hodnotě osm milionů Kč.
Karavana na konci cesty Ve Vestci putování letošní Karavany skončilo. Novináři při její cestě v běžném provozu po českých silnicích nasbírali nejen řadu nových dojmů a zkušeností za volanty zástupců prakticky všech užitkových vozidel Renault, ale i množství nových poznatků o činnosti prodejní a servisní síti francouzského výrobce. Pavel Toman