Těžký tahač Renault Magnum omládl živou vodou

Renault Trucks

Francouzský kolos, těžký tahač Renault Magnum, omládl. Na první pohled sice jen nenápadně, ale jeho klíčový prvek – motor – je úplně nový. Starý motor výrobce nahradil klasickým přeplňovaným vznětovým šestiválcem s typovým označením DXi 12. Motor je chlazen kapalinou, vybaven mezichladičem stlačeného vzduchu, elektronicky řízeným vstřikováním paliva a postaven v řadovém uspořádání s vrtáním a zdvihem 131×150 mm, tedy zdvihovým objemem 12 000 cm3 a kompresním poměrem 18 : 1. Renault Trucks jej nabízí ve dvou výkonových variantách typu 440 a 480. První z nich disponuje největším výkonem 324 kW//1800 min-1 a točivým momentem 2040 Nm/1050 – 1450 min-1. Druhý poskytuje 353 kW/1800 min-1 a 2240 Nm/1050 – 1450 min-1. Také převodovku Renault Trucks – podobně jako jiní výrobci – nabízí ve dvou verzích: buď klasickou s přímým řazením, nebo samočinnou. V prvním případě se jedná o šestnáctistup­ňovou ZF 16 S 221 DD, ve druhém o dvanáctistupňovou Optidriver II. Šestnáctistupňový plně synchronizovaný typ vyrobila společnost ZF na míru již pro předchozí generaci magnumů. Jedná se o tradiční typ s řazením systémem Split & Range s horizontálním dělením na „horní“ a „dolní“ řadu převodů ve schématu dvojité H a řazením „půlek“ prostřednictvím dvoupolohového tlačítka na hlavici řadicí páky. Nově je vybaven inteligentním elektronickým programem optimalizace řazení. Na digitálním displeji řidiče informuje o momentálně zařazeném převodovém stupni a v okamžiku výchylky parametrů od optimálního rozsahu chodu motoru výrazně zobrazí pokyn k přeřazení na jiný, doporučený stupeň.

Převodovka nové generace Nová generace samočinné převodovky s použitím posledních technologických řešení vyniká nad konkurenčními typy mimo jiné parametry vlastní hmotnosti (270 kg) a energetické náročnosti (spotřeby paliva). Je uložena ve skříni z lehkých slitin, stejně jako skříň spojky. Prostřednictvím programu Optifuel převodovka navíc při zařazení nejvyššího převodu nabízí přídavný točivý moment (přibližně 200 Nm) do hodnoty 2400 Nm/1050 – 1300 min-1 u typu 480, respektive 2200 Nm/1050 – 1300 min-1 u typu 440. Tím se motor v případě mimořádné provozní potřeby krátkodobě posouvá na úroveň agregátů výkonové kategorie okolo 370 kW. Konstrukce převodovky řidiči umožňuje i volbu sekvenčního řazení bez použití spojkového pedálu, který ve vozidle ani není nainstalován.

Lepší jízdní vlastnosti podvozku Podvozek získal díky uplatnění moderních materiálů (zejména pevnostní oceli), úpravě konstrukčních detailů (zavěšení, odpružení, geometrie, ESP, ECS atd.) a modulární stavbě (variabilita rozmístění nádrží paliva, akumulátorů, zásobníků stlačeného vzduchu apod.) podstatně lepší parametry. Především se zlepšily jeho jízdní vlastnosti – stabilita a ovladatelnost, ale také aktivní i pasivní provozní bezpečnost. Na tom se mimo jiné podílí i zdánlivě zanedbatelné zvětšení šířky vozidla o 50 milimetrů. Zatížitelnost přední nápravy se zvýšila ze 7100 na 8000 kilogramů, u zadní z původních 11 500 na 13 000 kilogramů. Klasický nýtovaný žebřinový rám jako základní prvek konstrukce doznal přestavbou významného snížení hmotnosti při zachování původní tuhosti. Modifikované vzduchotlakové pérování zadní nápravy (přední náprava je v základní verzi odpružena klasicky půleliptickými listovými pružinami, na přání však Renault Trucks dodává i vzduchotlakové pérování) je prostřednictvím centrální řídicí jednotky vozidla propojeno s novým brzdovým systémem s kotoučovými brzdami na všech kolech a jejich vzduchotlakovým ovládáním s EBS. Standardním obutím je rozměr 315/70 R 22,5, na přání Renault Trucks na přední nápravu dodává rozměr 385/55 nebo 385/65, pro provoz s velkými zátěžemi 295/60 nebo 315/60, respektive pro přední nápravu 355/50.

Výfuková brzda, Optibrake i retardér Voith Nová generace vozidel Magnum je standardně vybavena tradiční výfukovou brzdou. Zákazníci se však mohou rozhodnout i pro odlehčovací systém Optibrake, který Renault Trucks dodává za příplatek. Opti-brake kombinuje klasickou výfukovou brzdu s integrovanou kompresní motorovou brzdou (využívá zavírání ventilů při kompresním zdvihu) a poskytuje mimořádný brzdný výkon – při 2300 otáčkách motoru výrazně nadprůměrných 300 kW. Dalším doplňkovým vybavením je vícestupňový kapalinový odlehčovací systém Intarder, jenž při těchto otáčkách umožňuje využít až 500 kW výkonu. Druhou možností je instalace podobného kapalinového retardéru Voith R 115 H o stejném výkonu, ale jen ve spojení se samočinnou převodovkou Optidriver II. V základní výstroji nechybí ani program „hillholder“, zařízení samočinně znehybňující vozidlo po zastavení na svahu (bez nutnosti aktivace provozní brzdy pedálem, respektive ventilem parkovací brzdy) až do dalšího rozjezdu. Je součástí „pracovní náplně“ EBS stejně jako vyrovnávání otáček kol poháněné nápravy při prokluzu za snížené přilnavosti.

Dvě základní verze kabiny Kabinu Renault Trucks dodává ve dvou základních podobách – Solo a Duo. Navazuje tak na filozofii tvorby kabin i u jiných řad značky. V prvním případě je kabina koncipována k provozu pouze s řidičem (její prostředí je uzpůsobeno pro jeho maximální pohodlí), v druhém jako dvoumístná pro delší pobyt dvojčlenné posádky. Na palubě jsou proto k dispozici mimo jiné například sklopné a nastavitelné loketní opěrky u obou sedadel, široce otočné sedadlo spolujezdce, zásuvný chladicí box na potraviny pod lůžkem a podobné detaily včetně elektricky ovládaných rolet na všech oknech. Širší podvozková skupina tahače také nepřímo chrání budku řidiče a současně také posádky (zvětšila se deformační zóna). Vnitřní výška plně průchozí kabiny činí v obou verzích 1870 mm. Ze změn vnějších detailů lze připomenout jednodušší přístup k zádi budky (snadno odklopné podélné i svislé postranice), zamykatelnou rozměrnou schránku ve schůdcích do kabiny či samočinné osvětlení interiéru a nástupních schůdků po odemčení vozidla dálkovým ovládáním, zvětšení spoilerů na celou šíři vozidla, případně vnější panely z pružného, ale velmi odolného materiálu Telene. Ondřej Horský, Ženeva

Technické parametry Motor – přeplňovaný vznětový šestiválec Zdvihový objem – 12 000 cm3 Největší výkon – 353 kW/1800 min-1 Točivý moment – 2240 Nm/1050 – 1450 min-1 Převodovka – šestnáctistupňová ZF Brzdy – kotoučové Rozvor náprav – 3920 nebo 4120 mm Rozchod kol – 2050/1836 mm Vnější rozměry – 5910×2504×3751 mm Světlá výška – 203 mm Provozní hmotnost – 5054 kg Celk. hmotnost soupravy – 40 000 kg Objem nádrže paliva – 445 – 895 l Největší rychlost  – 89 km/h (omezovač) Teoretická rychlost – 117 km/h

spinner