28. března 2011

Francouzský výrobce Renault Trucks loni vyrobil celkem 44 938 vozidel, o 26,2 procenta více než v roce 2009. Stejně jako jeho konkurenti z evropské sedmičky vedoucích výrobců nákladních vozidel se ještě ani zdaleka nepřiblížil rekordním „předkrizovým“ 80 tisícům vozidel z roku 2007, ale i tak už pro něj byl loňský rok ve znamení globálního nárůstu prodeje a návratu indikátorů do „zelených“ hodnot.
V Evropě bylo loni podle údajů Renault Trucks zaregistrováno 235 607 vozidel s hmotností nad šest tun, o 6,4 procenta více než v roce 2009. Výrobce přitom poukázal na hluboké rozdíly mezi zeměmi, které na oživení teprve čekají (-35,3 % v Chorvatsku, –29,4 % v Řecku, –20,8 % ve Švýcarsku), a zeměmi, které počet nových registrací táhnou nahoru, jako je Německo, nejsilnější evropský trh s nárůstem o 20,3 procenta, a Polsko, které se s nárůstem o 43 procenta stalo šestým nejsilnějším trhem Evropy. Renault Trucks v této kategorii s více než 22 tisíci prodaných vozidel (zhruba polovinu z nich v domácí Francii) v Evropě obsadil podíl 9,4 procenta trhu, uvedl v polovině února ředitel Renault Trucks Europe Heinz Löw.
V případě silničních tahačů, které tvořily 60 procent prodeje vozidel nad šest tun, se loni zákazníci podle Heinze Löwa zvláště zajímali o úroveň spotřeby paliva. A Renault Trucks jim v tomto směru vychází velmi vstříc: Již v roce 2009 zavedl pod názvem Premium Optifuel jako první výrobce program zahrnující vozidlo a sadu doplňkových řešení a služeb v zájmu snížení spotřeby pohonných hmot, který loni rozšířil na celou těžkou řadu modelů a letos dále doplnil o balíček Optiroll (k maximálnímu využití setrvačnosti vozidla a dalšímu snížení spotřeby paliva zhruba o jedno procento).
Jeho pověst průkopníka v oblasti úspory pohonných hmot potvrdilo loňské vítězství modelu Premium Route v tříletém testu, při němž německý dopravce Fehrenkötter hledal vozidlo s nejnižšími provozními náklady a spotřebou paliva. Prodej modelu Premium Route i díky tomu loni ve srovnání s rokem 2009 vzrostl o 78 procent. Trh s lehkými užitkovými vozidly loni podle Heinze Löwa vykazoval dynamický vývoj po celý rok. Jen v segmentu o hmotnosti od 3,2 do 3,5 tuny bylo v Evropě prodáno 362 454 vozidel. V této oblasti si Renault Trucks s 11 808 prodanými vozidly na trhu udržel podíl kolem 3,3 procenta. K nárůstu v jeho případě přispěl především nový Master, výrazně – o 80 procent – se však zvýšil i odbyt modelu Maxity.
Na českém trhu se podíl značky v prvních desíti měsících loňského roku podle ředitele Renault Trucks Česká republika Jeana Francoise Gatineaua pohyboval kolem 7,0 procenta v kategorii nad šest tun, 7,1 procenta v kategorii nad 18 tun a 5,9 procenta v kategorii tahačů.
Jako novinky loni značka uvedla na trh novou řadu vozidel Master, model Premium Lander OptiTrack, vozidlo se sníženou kabinou Renault Access a pro dálkovou dopravu limitovanou sérii Magnum Route 66. Současně pokračovala ve vývoji ekologických vozidel Clean Tech s alternativními pohony (elektrická vozidla, hybridní vozidla a vozidla s pohonem na CNG). Jako jeden z vrcholů loňského roku si francouzský výrobce zapsal zisk titulu v kategorii týmů FIA Evropského poháru tahačů.
Rozsáhlé investice
I v nepříznivém klimatu křehkého zotavování ekonomiky Renault Trucks loni dále investoval do rozvoje svých výrobních závodů; od roku 2009 na něj vynaložil 130 milionů €.
V České republice Renault Trucks loni v prosinci rozšířil svou síť autorizovaných servisů a prodejních míst Renault Trucks Commercial Europe o nové prodejní a servisní středisko v Čestlicích u Prahy, které vzniklo jako teprve třetí podobné zařízení v zemích střední a východní Evropy. Vedle kvalitnějších servisních služeb by mělo do budoucna rozvíjet i péči o fleetové zákazníky a zajišťovat prodej ojetých vozidel (viz DN 50/10).
(spa)