16. srpna 2007
Francouzský Renault Trucks začal letos jako první evropský výrobce vybavovat své modely v segmentu vozidel pro stavebnictví speciálně upravenou automatizovanou převodovkou. Po dubnové premiéře na mnichovském veletrhu Bauma představil na konci června novinářům oba dva své zástupce v tomto segmentu – vozidla Kerax a Premium Lander s automatizovanou převodovkou Optidriver+ – i v těžkých podmínkách svého testovacího okruhu v La Valbonne u Lyonu.
Nová, speciálně upravená off-road automatizovaná převodovka se montuje výhradně do vozidel značky Renault Trucks, přestože vychází ze standardní automatizované převodovky Optidriver+ z produkce mateřského koncernu Volvo. Podle manažera marketingu stavební řady Renault Trucks Petera Kureje sice obě značky sdílí „hardware“ převodovky, ale software pro zvláštní použití vyvíjejí separátně.
Převodovka nabízí efektivní rychlé řazení bez ztráty kroutícího momentu, úsporu paliva až o tři procenta a speciální off-road řazení uzpůsobené podmínkám na staveništi. Pokud si řidiči potřebují usnadnit manévry v obtížných podmínkách, mohou ji přepnout do režimu „off-road“ pomocí tlačítka na palubní desce. Software Renault Trucks dovolí po aktivaci vyšší otáčky a rychlejší přeřa-
zování než při běžném provozu. Všechny parametry pro přeřazování modifikuje tak, aby motor při zvoleném rychlostním stupni poskytoval maximum výkonu.
Převodovkou Optidriver+ je již vybavována většina silničních vozidel Renault Trucks, od novinky si výrobce slibuje její vysoké rozšíření i v stavebním segmentu. „Vozidel Lander by jí mělo být vybavováno dvacet procent s postupným nárůstem až na 35 procent, vozidel Kerax nyní v náběhu výroby pět procent s postupným nárůstem až na 25 procent,“ uvedl Peter Kurej. V příštím roce výrobce podle něj plánuje prodej až tří tisíc vozidel Kerax a Lander s novou převodovkou.
Renault Trucks věnuje segmentu vozidel pro stavební sektor tradičně velkou pozornost. Kompletní modernizace se oba modely dočkaly i při loni završené rozsáhlé obnově celého výrobního sortimentu, na níž francouzský výrobce vynaložil zhruba 600 milionů €. Celou stavební řadu výrobce vybavil novou architekturou, kabinami, pohonným ústrojím, podvozkem i brzdami.
Kerax – ambiciózní plány
Model Kerax výrobce uvedl na trh v roce 1997 s cílem uspokojit poptávku po masivním a silném vozidle vhodném pro náročné stavební práce a nasazení v nejtěžších podmínkách. Loni jeho výrobu v souvis-losti s modernizací modelu přesunul ze španělského závodu ve Villaverde u Madridu do hlavního centra výroby vozidel těžké řady – závodu
v Bourg-en-Bresse 36 kilometrů severovýchodně od Lyonu s celkovou denní výrobní kapacitou dvou set kusů vozidel.
K hlavním charakteristikám modelu Kerax patří všestrannost, výkonnost, rentabilita a spolehlivost. Jeho dobrá přizpůsobivost různému pracovnímu využití je dána možností růz-
ných kombinací a konfigurací podvozků, pérování, náprav, převodových skříní a jednoduchou montáží nástaveb. Vozidla se vyznačují dobrou průchodností terénem a odolností vůči vlivům vnějšího prostředí. Loni se jejich odbyt v Evropě zvýšil o 9,5 procenta na 9882 kusů. Do roku 2010 hodlá Renault Trucks s ino-vovaným modelem podle Jeana-
- Pascala Vielfaura, viceprezidenta společnosti zodpovědného za stavební řadu, zaujmout na evropském trhu v tomto segmentu podíl kolem dvanácti procent.
Lander – nový
segment trhu
Modelem Premium Lander – všestranným vozidlem pro zajištění staveb – Renault Trucks v roce 2003 otevřel zcela nový segment trhu. Mnohostranné vozidlo kombinuje dobré jízdní vlastnosti na silnici
s charakteristikou stavebních vozidel. Spojuje v sobě jedno z nejlepších užitečných zatížení na trhu, maximální pohyblivost a robustnost. Je určeno pro přepravu a rozvoz stavebních materiálů, zásobování stavenišť, přepravu průmyslového odpadu, údržbu silnic a řadu dalších úkolů. Lander Renault Trucks dodává
s dvěma výškami kabiny, sedmi- nebo jedenáctilitrovým motorem DXi a jako podvozek nebo tahač ve více než šedesáti různých provedeních. Loni jich v Evropě prodal 2355 kusů.
(spa)