Renault Trucks

Renault nabízí maximální úsporu paliva s Premium Optifuel

rancouzský výrobce Renault Trucks se rozhodl oslovit krizí postižené odvětví silniční dopravy příslibem významné úspory provozních nákladů. Speciální nabídku Premium Optifuel, v níž kombinuje technické zdokonalení vozidel s novými možnostmi monitorování spotřeby a průpravou řidičů k hospodárnější jízdě, nyní po zhruba ročních zkušenostech rozšiřuje z francouzského trhu na celou Evropu.

Pro speciální akci Renault Trucks zvolil model Renault Premium Route určený především pro lehkou dálkovou dopravu a jízdy po dálnici. „Jako nejhospodárnější model své třídy se pro tento účel přímo nabízí,“ uvedl na konci května na prezentaci v Lyonu viceprezident Renault Trucks pro vozidla pro dálkovou dopravu Benoît Caron. Březnový nezávislý test německé společnosti TÜV prokázal, že kombinace nových technických zlepšení tohoto modelu a nástrojů na jeho hospodárnější řízení ze strany řidiče dokáže snížit spotřebu paliva v průměru o 6,4 procenta. Renault Truck je však podle Benoîta Carona přesvědčen o tom,

že úspora může být zejména pro větší flotily vozidel Premium ještě daleko výraznější.

Nabídka Premium Optifuel se vztahuje na tahač sedlového návěsu Renault Premium Route 4 × 2 s motorem Euro 5 o výkonu 460 k a převodem zadní nápravy 14 × 37. Na základní model ovšem výrobce „navěsil“ všechny dostupné prostředky snižující spotřebu – od automatizované převodovky Optidriver+ přes úsporné pneumatiky Michelin

X-Energy-Savegreen až po praktický a jednoduše nastavitelný střešní spoiler. Součástí balíčku je také automatické odstavování motoru, na přání navíc výrobce dodává boční aerodynamické kryty a hliníkové disky.

Kombinace všech dostupných technických úprav konvenčního modelu přinesla podle Benoîta Carona ve srovnání s předchozím typem – Premium Route Euro 5 Incentive s mechanickou převodovkou a bez příslušenství – úsporu paliva o čtyři až sedm procent. Pravděpodobně ještě větší potenciál úspor ovšem skrývá doprovodné školení úsporné jízdy a vyhodnocování spotřeby pomocí speciálního softwaru Optifuel Infomax, které podle průzkumu výrobce dovoluje snížení spotřeby na úrovni většího vozového parku až o 15 procent.

Obě čísla bohužel nelze sčítat, protože se dopad obou opatření na spotřebu do značné míry překrývá, a to zejména při použití manuální převodovky. Test TÜV na trase mezi

Lyonem, Grenoblem a Valence tak na 255 kilometrů dlouhé trase v jižní Francii za přísně sledovaných podmínek v polovině března naměřil celkovou úsporu paliva ve výši 6,4 pro-

centa celkové spotřeby. Zhruba takový rozdíl v nákladech na pohonné hmoty tedy mohou očekávat majitelé Premium Route Incentive po výměně za nový model a proškolení řidiče.

Zásady racionální jízdy šetří až pět procent paliva

Školení Optifuel Training je teoretické i praktické školení hospodárného způsobu jízdy, které v různých zemích trvá buď jeden, nebo dva dny. Je určeno především pro školitele jízdy, vedoucí vozového parku a vedoucí řidiče, kteří by poznatky získané od expertů Renault Trucks měli dále předávat jednotlivým řidičům. Školení zahrnuje i instalaci speciálního softwaru pro třetí pilíř akce – detailní analýzu spotřeby konkrétního vozidla – a získání přístupu k aktuálním informacím na internetu (pravidelně aktualizované informace o možnostech snižování spotřeby a aktuální rady expertů jsou k dispozici online na webových stránkách klubu Club Optifuel Program).

Počítač se softwarem Optifuel Infomax se zapojuje jednoduše do autodiagnostické zásuvky vozidla, odkud si sám načte všechna potřebná data pro analýzu spotřeby konkrétního vozu. Zpracovaná analýza slouží jako pomůcka pro řidiče, který díky ní může dále výrazně zvyšovat hospodárnost vozidla.

Podle vedoucí projektu Infomax v Renault Trucks Anne-Marie Martinsové se většina francouzských řidičů po počátečních obavách s novým nástrojem rychle sžila, protože jeho cílem není postih, nýbrž účinná pomoc se snižováním spotřeby svěřeného vozidla. Přesvědčily je i značné úspory okamžitě po absolvování kurzu – podle Anne-Marie Martinsové přináší jen osvojení si několika zásad racionálního řízení u většiny řidičů okamžité snížení spotřeby v průměru o pět procent.

Další iniciativy

V dubnu rozšířil Renault Truck nabídku Optifuel i na celou svou stavební řadu. Model Kerax s automatizovanou převodovkou a dalšími technickými vylepšeními se stal další iniciativou francouzského výrobce na poli zvyšování efektivity a snižování provozních nákladů užitkových vozidel. Souběžně s tím pokračuje ve vývoji experimentálního modelu Optifuel Lab s úsporou paliva o 13 procent a hybridního rozvážkového modelu Premium Distribution Hybrys Tech, který nabízí úsporu až o 25 pro-

cent.

www.renault-trucks.com/optifuel

spinner