20. října 2005
Nejnebezpečnějšími úseky na českých hlavních tazích jsou přeplněné silnice v oblastech, kde se plánuje výstavba dálnic. Ze dvou desítek hodnocených úseků v průzkumu Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) byl jako nejnebezpečnější označen úsek silnice I/8 Lovosice – Teplice, která je v současnosti alternativou úseku dálnice D8. Nejnižší hodnoty v relativní nehodovosti naopak zaznamenává již dobudovaný úsek dálnice D5 kolem města Plzně, oznámilo v srpnu ŘSD. Z posledního průzkumu uskutečněného v loňském roce a v prvním pololetí roku letošního jednoznačně vyplynulo, že nejnebezpečnější jsou silniční úseky, které slouží jako alternativa rozestavěných dálnic. Největší koeficient relativní nehodovosti byl zaznamenán v úseku Lovosice – Teplice (276,93), dále pak v úsecích Poděbrady – Hradec Králové (226,26) a Lipník nad Bečvou – Ostrava (209,29). Naopak jako nejbezpečnější z průzkumu vyšel obchvat kolem Plzně, kde koeficient relativní nehodovosti dosáhl hodnoty 46,66. Podle médií je nejnebezpečnější komunikací v zemi bezesporu dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Výzkum však jasně prokázal, že ve skutečnosti tomu tak ani zdaleka není. „Průzkum nepotvrdil, že by dálnici D1 příslušelo označení černé čáry českých silnic a dálnic. Relativní nehodovost je zde v mezích průměru celkově naměřených dálničních hodnot a výrazně nižší v porovnání se silnicemi,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Petr Laušman. Naměřené hodnoty pro úsek Mirošovice – Brno činí 131,57, pro úsek Praha – Mirošovice, kde je intenzita dopravy největší, byl zaznamenán výsledný koeficient dokonce pouze 96,18. Tato čísla jsou zhruba dvakrát nižší než na vytížených silnicích. ŘSD pravidelně provádí šetření takzvané relativní nehodovosti, v níž porovnává nejvýznamnější dopravní ukazatele. Relativní nehodovost je dána poměrem celkového počtu nehod za rok a dopravního výkonu (průměr ročních intenzit dopravy x délka posuzovaného úseku – vozkm/rok) na konkrétním úseku dálnice nebo silnice I. třídy. „Šetření provádíme každý rok. Pomáhá nám vytvářet statistiky, které využíváme při strategických posouzeních souvisejících s výstavbou dálnic a silnic v České republice,“ uvedl Petr Laušman. (spa)