Evropská unie

Rada se shodla na promítnutí externích nákladů do mýtného

Rada se shodla na promítnutí externích nákladů do mýtného

Rada ministrů dopravy Evropské unie se v polovině října shodla na tom, že by členské státy měly mít možnost navýšit mýtné pro nákladní vozidla o dopady znečištění a hluku z jejich provozu. Nová pravidla nyní postoupí Evropskému parlamentu, jehož souhlas je k definitivnímu schválení nezbytný.

Směrnice se bude vztahovat na země, v nichž nákladní vozidla platí mýtné. V současnosti se to týká jedenácti členských zemí včetně České republiky a Slovenska. Další dvě – Polsko a Maďarsko – je hodlají zavést v blízké době. Zda možnosti využijí, nicméně zůstane na rozhodnutí jednotlivých členů.

Výše mýtného se nyní obvykle pohybuje mezi 0,15 až 0,25 € na kilometr (3,70 až 6,12 Kč) a je závislá na typu vozidla či cesty, po níž se pohybuje. Členské země by podle dohody mohly navýšit mýtné kvůli hluku a znečištění z nákladních vozů nad 3,5 tuny asi o 0,03 až 0,04 € (0,73 až 0,98 Kč). V České republice nyní kamiony nad 12 tun platí v průměru zhruba čtyři Kč na kilometr, mini-sterstvo dopravy hodlá nezávisle na nové dohodě zvýšit od příštího roku mýtné sazby o čtvrtinu.

V současné době země Evropské unie při výpočtu výše mýtného mohou započítávat pouze náklady spjaté s výstavbou a údržbou dopravní infrastruktury. Otázkou však zůstává zohlednění vlivu silniční dopravy na životní prostředí. Evropská komise už dříve tyto dopady na prostředí od-hadla na zhruba sto miliard € (2,45 bilionu Kč).

Nákladní doprava je tak podle ní odpovědná zhruba za tři čtvrtiny škodlivých emisí z celé dopravy včetně osobních vozidel.

„Domnívám se, že Česká republika asi také bude uvažovat o tom, že by se to aplikovalo v praxi,“ řekla náměstkyně ministra dopravy Dita Schautová. Podobně se vyjádřili i zástupci Slovenska.

Nyní se mýtné v Evropské unii platí na zhruba 15 tisících kilometrech, ale podle dohody by se mělo rozšířit až na 30 tisíc kilometrů. V České re-publice se mýtné v současnosti platí na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy; z posledně jmenovaných je zpoplatněno jen zhruba 180 kilometrů. Mýtné v České republice platí malá nákladní vozidla s hmotností od 3,5 tuny do 12 tun a kamiony s hmotností nad 12 tun.

Časová diferenciace

Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas na konci debat trvajících takřka dva roky podotkl, že hodně se jednalo například o tom, jestli je možné navýšit mýtné během špičky – o kolik a po jakou dobu. Důvodem je snaha zabránit zácpám, které přinášejí značné hospodářské škody a na jejichž vzniku se nákladní doprava značnou měrou podílí.

Zatímco některé státy tuto možnost nechtěly vůbec, jiné požadovaly možnost zvednout mýtné ve špičce až o 300 procent. „Nakonec je dohoda založena na 175 (procentech),“ řekl novinářům Siim Kallas. Mýtné může být takto zvýšeno po dobu pěti hodin. V dobách mimo špičku se však zase musí adekvátně snížit.

„My jsme v České republice v tomto trochu pionýři,“ řekl Gustav Slamečka, který stál v čele resortu dopravy ve vládě Jana Fischera a nyní působí jako ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury. Česká republika podle něj má prostor k navyšování i za současných podmínek. „Ministerstvo dopravy deklarovalo, že chce zvyšovat mýtné sazby o 25 procent a zároveň udělat určitou diferenciaci podle emisních tříd,“ dodal v Lucemburku Gustav Slamečka.

V České republice se zvýšené platby ve špičce už uplatňují. Od letošního února jsou mýtné sazby v pátek od 15.00 do 21.00 hodin vyšší až o polovinu než v jiné dny a časy. Mimo tuto dobu se nicméně o dvě procenta snížily.

Státy se dohodly také na tom, že kamiony, které jsou šetrnější k životnímu prostředí, budou mít výjimku. U vozidel třídy Euro 5 odklad bude do konce roku 2013 a u třídy Euro 6 do roku konce 2017, řekl Siim Kallas.

Jedna z problémových otázek byla, kam by měly peníze z navýšení plynout. Šlo hlavně o to, jestli by měly být použity výhradně na udržitelnou dopravu nebo by mohly jít i na jiné účely. V České republice je to však vyřešeno, neboť vše jde do Státního fondu dopravní infrastruktury, takže mohou být použity jen na infrastrukturu.

(čtk)

spinner