12. dubna 2011

Za přítomnosti hostů z celého světa sjela v polovině března z výrobní linky v závodě na výrobu motorů v německém Mannheimu první pohonná jednotka z nové generace motorů pro vozidla značky Mercedes-Benz. Evropská verze globální rodiny motorů koncernu Daimler podle výrobce s předstihem splňuje normu Euro 6, která bude pro motory nových vozidel v Evropské unii závazná až od ledna roku 2014.
Konstruktéři značky se při oslavě netajili tím, že mají ještě jeden důvod k oslavě: nový motor s označením OM 741 vyvrací obecně rozšířené přesvědčení, že dodržení standardů nové normy vyžaduje výrazné zvýšení spotřeby pohonných hmot.
„I přes výrazně lepší ekologické charakteristiky se nám podařilo spotřebu stabilizovat na úrovni současných, velmi hospodárných motorů třídy Euro 5 v modelu Actros. Možná bude dokonce ještě nižší,“ řekl při příležitosti kompletace prvního motoru v Mannheimu vedoucí výroby motorů pro nákladní vozidla Mercedes-Benz Hermann Doppler.
Dosud se vyšší spotřeba při přechodu na novou, přísnější normu považovala za nevyhnutelnou; Svaz německých dopravců BGL dokonce loni dopravce vyzval ke zdrženlivosti při jejich pořizování. Nový motor tak podle Hermanna Dopplera představuje milník na cestě k úsporným vozidlům nové emisní třídy.
Vstřikování přesně podle potřeby
Šestiválcový řadový motor OM 741 se vyznačuje mimořádně robustní konstrukcí a disponuje velmi výkonnou motorovou brzdou. Vysoké účinnosti konstruktéři dosáhli mimo jiné uplatněním velmi výkonného systému vstřikování X-PULSE (v podstatě posílený systém Common Rail). Systém se základním tlakem 900 barů (a maximálním tlakem na vstřiku až 2100 barů) řídí plně elektronicky celý proces vstřikování (okamžik, množství paliva, průběh tlaku a počet vstřiků) přesně podle provozních parametrů vozidla.
O zajištění hodnot normy Euro 6 (o 80 procent nižší objem emisí NOx a 66 procent méně částic ve srovnání se současnou normou Euro 5) se stará kombinace technologie recirkulace výfukových plynů EGR, selektivní katalytické redukce SCR a částicového filtru, která se již osvědčila v praktickém provozu vozidel Freightliner. Pro potřeby evropské normy však byla upravena; to se týká zejména částicového filtru.
V podobě nové rodiny motorů tak má Mercedes-Benz pro (zatím tajemstvím zahaleného) pokračovatele či nástupce modelu Actros připraven v nejvyšší emisní třídě řadový šestiválec o objemu 12,8 litru ve čtyřech výkonových variantách od 310 do 375 kW a s točivým momentem od 2100 do 2500 Nm.
Novou základní konstrukci motoru pro těžká nákladní vozidla koncern poprvé využil již v roce 2007, kdy na jejím základě jeho americká součást Det-roit Diesel pro koncernovou značku Freightliner vyrobila motory splňující americkou normu EPA 10. V USA stejně jako později ve vozidlech Fuso v Japonsku si vysloužila velmi pozitivní hodnocení. Nyní z ní vycházejí motory pro všechny značky koncernu, i když se v jednotlivých regionech poměrně výrazně odlišují. Výrobní a kvalitativní standardy se určují právě v Mannheimu.
Hmotnost a cenu nového motoru zatím koncern udržuje v tajnosti. Na prezentaci jeho zástupci zveřejnili pouze to, že interval pro výměnu oleje by se měl prodloužit ze 120 na 150 tisíc kilometrů. Argumentem pro pořízení techniky normy Euro 6 bude podle nich nejen respekt k požadavkům ochrany životního prostředí, ale i vyšší zbytková hodnota nových vozidel a zvýhodnění provozu ekologičtějších vozidel v jednotlivých evropských zemích.
Luboš Spálovský
Do nových výrobních kapacit v Mannheimu koncern investoval několik stovek milionů €. Výsledkem je robotizovaná „továrna budoucnosti“ s klinicky čistým prostředím, v němž je plně synchronizován proces výroby na jednotlivých stanovištích. Po zahájení výroby všech motorů nové řady, pro niž Mercedes-Benz používá označení Blue Efficiency Power, bude závod v Mannheimu schopen ročně vyrábět více než sto tisíc nových pohonných jednotek tohoto typu. Při jejich výrobě bude využívat jen zhruba asi padesát procent komponent z dosavadní řady motorů.