Ing. Pavel Tunkl (SDA) pro DN

„Průměrné stáří lehkých užitkových vozidel se stále snižuje“

Zatímco osobní automobily v České republice v průměru stárnou, kategorie lehkých užitkových vozidel se naopak omlazuje. Vyplývá to ze statistických údajů za loňský rok, které v dubnu zveřejnil Svaz dovozců automobilů (SDA). S tajemníkem svazu Ing. Pavlem Tunklem jsme hovořili o vývoji na českém automobilovém trhu a o změnách, které při registraci vozidel nastanou.

„Jak se v posledních letech vyvíjel trh lehkých užitkových vozidel?“

„Změnou daňových zákonů v roce 2003 skončila možnost odpočtu DPH pro tzv. osobní montážní vozidla, tedy pro vozidla, která byla používána jak pro přepravu nákladu, tak osob. V reakci na to se od roku 2004 začaly zvyšovat požadavky podnikatelů na provedení bývalých montážních vozidel, tentokrát v kategorii N1.

Statistiky to dokládají velmi výmluvně – zatímco v roce 2003 bylo uvedeno na trh zhruba 18 tisíc vozidel N1 do 3,5 tuny, v roce 2004 jich bylo již téměř 29 tisíc (nárůst o 60 procent). O rok později pak počet těch-to vozidel vzrostl na 39 tisíc, v roce 2006 na 49 tisíc a loni již dokonce na 62 tisíc. Prodej osobních automobilů pro firmy přitom od roku 2003 stagnuje a pohybuje se na úrovni 63 tisíc. To znamená, že celý rozvoj vozového parku do 3,5 tuny se u podnikatelů neodehrával v osobních autech, ale právě v lehkých užitkových vozidlech.“

„Jaké je stáří vozového parku v různých kategoriích vozidel?“

„Průměrné stáří vozidel kategorie N1 se loni snížilo a dosáhlo 7,23 roku. Tato vozidla tedy mládnou: o rok dříve to bylo 7,39 roku. Ze všech kategorií je z hlediska průměrného stáří nejlepší situace právě u vozidel N1, neboť optimální průměrné stáří vozového parku by se mělo pohybovat kolem osmi až deseti let. Toho u nás ovšem zatím dosahuje pouze právě kategorie lehkých užitkových vozidel.

Naopak u osobních automobilů vozový park stárne, neboť se k nám dovážejí příliš stará vozidla. Průměrné stáří osobních vozidel v České republice se blíží 14 letům (přesně 13,93). U ostatních kategorií jsme na tom hůře, snad trochu lepší situace je u tahačů s průměrným stářím 10,15 roku. Je tomu tak díky mezinárodní kamionové dopravě, v níž jsou dnes požadavky tak vysoké, že pro podnikatele jsou kvalitní a moderní vozidla nutností. To je nutí k obměně vozového parku.

Zarážející je ovšem průměrné stáří kategorie N2, tedy vozidel od 3,5 do 12,0 tuny. Jedná se především o rozvážková vozidla, která se pohybují ve městech a v okolí. V této kategorii se průměrných věk opět zvýšil a dosáhl 17,1 roku. To je varující číslo, které souvisí například i s tím, že nemáme dostatečně kvalitní pravidelné technické prohlídky. Provoz starých vozidel samozřejmě zatěžuje životní prostředí – třeba sedmnáctileté vozidlo neodpovídá ani normě Euro 1 a jeho emise jsou násobně vyšší než u nových vozidel.“

„Měl by na tuto situaci nějak reagovat stát?“

„Úřady by se nad tím měly zamyslet, protože trend stárnutí vozového parku je zejména u osobních automobilů nezdravý. V některých zemích Evropské unie například existuje možnost částečného odpočtu DPH na firemní vozidla. Domníváme se, že pokud by se zavedlo podobné opatření u nás, vrátil by se současný vývoj do normálu a firmy by opět více kupovaly osobní auta, a ne vozidla kategorie N1.

Loňský rok jich bylo se 62 tisíci vozidly N1 uvedenými do provozu opravdu hodně, číslo se přiblížilo počtu nových firemních osobních aut – těch bylo loni zaregistrováno 64 tisíc.“

„Co přinese pro kategorii N1 nová evropská směrnice o typovém schvalování vozidel?“

„Výrobce si bude moci jedno základní provedení schválit v kterékoli členské zemi Evropské unie a toto typové schválení pak bude platit ve všech členských zemích. Výrobce už si nebude muset tak jako dosud nechávat schvalovat vozidlo na národní úrovni, což se děje dosud u všech kategoriích nákladních automobilů, autobusů a přívěsů. Směrnice to všechno zrušila.

Tato zásadní směrnice byla přijata v předstihu, pro nové typy vozidel začne platit povinně podle jednotlivých kategorií od let 2011 až 2014.“

„Podle nové směrnice už vozidla N1 nebudou muset mít instalovánu ochrannou mřížku…“

„Dosud u nás byla podmínkou pro schválení v kategorii N1 kromě hmotnostního poměru také tuhá pevná přepážka oddělující prostor pro náklad a pro posádku, tzv. mřížka, a také fólie na bočních oknech. Podle evropské směrnice však bude podmínkou pro zařazení do kategorie N1 pouze hmotnostní vzorec – zjednodušeně řečeno: nejvyšší povolená hmotnost nákladu musí převyšovat hmotnost posádky.“

„Jak využije SDA svou účast na letošním veletrhu Autotec v Brně?“

„Spolu se sdružením ČESMAD Bohemia připravujeme například doprovodnou akci, která bude zaměřena na propagaci povolání řidiče užitkového vozidla. Široká veřejnost i případní zájemci o toto povolání si budou moci vyzkoušet, co to znamená sednout si za volant nákladního vozidla. Cílem je zlepšit image tohoto povolání a pomoci náboru nových řidičů, kterých je nedostatek.“

Pavel Toman

spinner