16. listopadu 2013

„Loni společnost Scania dodala zákazníkům zhruba 61 tisíc nákladních vozidel. Máme však potenciál k tomu, abychom do roku 2020 celosvětově prodávali až 120 tisíc vozidel ročně. Současně poroste i prodej našich služeb – chtěli bychom, aby produkty související se službami tvořily 25 až 30 procent našeho celkového objemu prodeje,“ řekl v říjnu prezident a CEO společnosti Scania Martin Lundstedt.
V segmentu autobusů má Scania potenciál zvýšit roční objem výroby do roku 2020 na 15 tisíc vozidel a v segmentu průmyslových a lodních motorů na 20 tisíc jednotek. Tento odhad růstu vychází z aktuálního vývoje hospodářské aktivity. Ačkoliv v nejbližších letech může být situace na evropském trhu náročná, v dlouhodobém horizontu společnost Scania očekává zotavení evropské ekonomiky. Významná část nárůstu objemu do roku 2020 by měla pocházet z asijských, eurasijských a afrických trhů. „V Evropě jsme si pro nadcházející roky připravili silnou pozici díky uvedení širokého sortimentu motorů splňujících normu Euro 6, vozidel Scania Streamline a služeb Ecolution by Scania – tedy produktů a služeb, které našim zákazníkům pomáhají snižovat spotřebu paliva a zároveň zmírňovat dopad na životní prostředí. Také nás těší trend zvyšování poptávky po efektivní dopravě v zemích s rozvíjejícím se trhem. V současnosti se soustředíme na další rozšiřování našeho působení v klíčových segmentech,“ řekl dále Martin Lundstedt.
Důraz i na služby
Zaměřením se na oblast služeb Scania dále rozvíjí své aktivity a posiluje svou pozici i na nových rostoucích trzích. Míra investování do servisní sítě v minulých letech představovala přibližně jednu miliardu SEK ročně. Zájem zákazníků o snižování spotřeby paliva a minimalizaci prostojů vozidel dává společnosti Scania podle jejích představitelů skvělou příležitost zvýšit její podíl na trhu v oblasti služeb a zároveň rozšířit portfolio svých služeb. „Za posledních dvacet let jsme v oblasti služeb vyvinuli různé nové koncepce, díky kterým jsme dnes v pozici lídra. Nyní plánujeme zvýšit objem služeb a současně zintenzivnit naše působení v nových segmentech prostřednictvím velkého obsahu služeb. Naší ambicí je v průběhu ekonomického cyklu zvýšit podíl služeb na celkovém příjmu společnosti Scania z 20 až 25 procent, kterých jsme dosahovali po minulé roky, na 25 až 30 procent,“ pokračoval Martin Lundstedt. Pokud jde o výrobu, společnost Scania plánuje zvýšit své kapacity investováním do modernizace procesů v existujících výrobních závodech. Společnost Scania již začala pracovat na zvýšení své technické kapacity na plánovaných 120 tisíc vozidel ročně, a to díky investicím 1,5 miliardy SEK v průběhu tří let.
Spolupráce s Volkswagen Group
Další možnosti k růstu se společnosti Scania nabízejí v rámci spolupráce uvnitř skupiny Volkswagen Group. Scania spolu s dalším členem skupiny, německým výrobcem vozidel MAN, již zkoumá možnosti v oblasti vývoje a výroby náprav, převodovek, materiálů a komponentů pro hybridní pohony. Několik dokončených studií proveditelnosti ukazuje, že zde existují zajímavé možnosti spolupráce, na kterých již společnost Scania začala pracovat. Vedle toho si společnosti Volkswagen Group a Scania vyměňují poznatky a srovnávací údaje v oblasti IT, výroby a logistiky, včetně pracovních metod a postupů.
Od roku 2008 se Scania drží zásady, že jakákoli spolupráce s partnery je podmíněna prospěchem pro společnost Scania a musí být založena na rovnocenném vztahu. Martin Lundstedt uvedl, jak tato politika tvořila základy rozhodovacího procesu a pracovních postupů, které společnost implementovala. „Na výroční valné hromadě v roce 2014 předneseme souhrn procesů implementovaných ve společnosti Scania, které mají ochránit zájmy společnosti Scania a všech jejích akcionářů při takových partnerských projektech. Hlavní pozornost budeme věnovat způsobu, jakým budou transakce mezi společností Scania a jejími partnery monitorovány a dokumentovány, aby byly kontrolovatelné,“ uvedl Martin Lundstedt.
Společnost Scania také požádala své externích auditory, aby těmto procesům a jejich dodržování věnovali zvláštní pozornost. K tomuto tématu se auditoři společnosti Scania vyjádří i na výroční valné hromadě.
Situace na trhu s nákladními automobily
Martin Lundstedt se také vyjádřil k situaci na trhu s nákladními automobily ve třetím čtvrtletí letošního roku. „Mnoho zákazníků chce před koncem roku omladit svůj vozový park a investovat do nákupu vozidel splňujících normu Euro 5. Proto jsme letos v Evropě nezaznamenali běžný sezonní pokles počtu objednávek v červenci a srpnu. V Latinské Americe jsme však byli o něco méně aktivní než v předešlých čtvrtletích, která pro nás byla velmi úspěšná,“ dodal Martin Lundstedt.
(lan) www.scania.cz