Scania

Prodeje mohou do roku 2020 vzrůst na 120 tisíc vozidel ročně

Prodeje mohou do roku 2020 vzrůst na 120 tisíc vozidel ročně

„Loni společnost Scania dodala zákazníkům zhruba 61 tisíc nákladních vozidel. Máme však potenciál k tomu, abychom do roku 2020 celosvětově prodávali až 120 tisíc vozidel ročně. Současně poroste i prodej našich služeb – chtěli bychom, aby produkty související se službami tvořily 25 až 30 procent našeho celkového objemu prodeje,“ řekl v říjnu prezident a CEO společnosti Scania Martin Lundstedt.

V segmentu autobusů má Scania potenciál zvýšit roční objem výroby do roku 2020 na 15 tisíc vozidel a v segmentu průmyslových a lodních motorů na 20 tisíc jednotek. Tento odhad růstu vychází z aktuálního vývoje hospodářské aktivity. Ačkoliv v nejbližších letech může být situace na evropském trhu náročná, v dlouhodobém horizontu společnost Scania očekává zotavení evropské ekonomiky. Významná část nárůstu objemu do roku 2020 by měla pocházet z asijských, eurasijských a afrických trhů. „V Evropě jsme si pro nadcházející roky připravili silnou pozici díky uvedení širokého sortimentu motorů splňujících normu Euro 6, vozidel Scania Streamline a služeb Ecolution by Scania – tedy produktů a služeb, které našim zákazníkům pomáhají snižovat spotřebu paliva a zároveň zmírňovat dopad na životní prostředí. Také nás těší trend zvyšování poptávky po efektivní dopravě v zemích s rozvíjejícím se trhem. V současnosti se soustředíme na další rozšiřování našeho působení v klíčových segmentech,“ řekl dále Martin Lundstedt.

Důraz i na služby

Zaměřením se na oblast služeb Scania dále rozvíjí své aktivity a posiluje svou pozici i na nových rostoucích trzích. Míra investování do servisní sítě v minulých letech představovala přibližně jednu miliardu SEK ročně. Zájem zákazníků o snižování spotřeby paliva a minimalizaci prostojů vozidel dává společnosti Scania podle jejích představitelů skvělou příležitost zvýšit její podíl na trhu v oblasti služeb a zároveň rozšířit portfolio svých služeb. „Za posledních dvacet let jsme v oblasti služeb vyvinuli různé nové koncepce, díky kterým jsme dnes v pozici lídra. Nyní plánujeme zvýšit objem služeb a současně zintenzivnit naše působení v nových segmentech prostřednictvím velkého obsahu služeb. Naší ambicí je v průběhu ekonomického cyklu zvýšit podíl služeb na celkovém příjmu společnosti Scania z 20 až 25 procent, kterých jsme dosahovali po minulé roky, na 25 až 30 procent,“ pokračoval Martin Lundstedt. Pokud jde o výrobu, společnost Scania plánuje zvýšit své kapacity investováním do modernizace procesů v existujících výrobních závodech. Společnost Scania již začala pracovat na zvýšení své technické kapacity na plánovaných 120 tisíc vozidel ročně, a to díky investicím 1,5 miliardy SEK v průběhu tří let.

Spolupráce s Volkswagen Group

Další možnosti k růstu se společnosti Scania nabízejí v rámci spolupráce uvnitř skupiny Volkswagen Group. Scania spolu s dalším členem skupiny, německým výrobcem vozidel MAN, již zkoumá možnosti v oblasti vývoje a výroby náprav, převodovek, materiálů a komponentů pro hybridní pohony. Několik dokončených studií proveditelnosti ukazuje, že zde existují zajímavé možnosti spolupráce, na kterých již společnost Scania začala pracovat. Vedle toho si společnosti Volkswagen Group a Scania vyměňují poznatky a srovnávací údaje v oblasti IT, výroby a logistiky, včetně pracovních metod a postupů.

Od roku 2008 se Scania drží zásady, že jakákoli spolupráce s partnery je podmíněna prospěchem pro společnost Scania a musí být založena na rovnocenném vztahu. Martin Lundstedt uvedl, jak tato politika tvořila základy rozhodovacího procesu a pracovních postupů, které společnost implementovala. „Na výroční valné hromadě v roce 2014 předneseme souhrn procesů implementovaných ve společnosti Scania, které mají ochránit zájmy společnosti Scania a všech jejích akcionářů při takových partnerských projektech. Hlavní pozornost budeme věnovat způsobu, jakým budou transakce mezi společností Scania a jejími partnery monitorovány a dokumentovány, aby byly kontrolovatelné,“ uvedl Martin Lundstedt.

Společnost Scania také požádala své externích auditory, aby těmto procesům a jejich dodržování věnovali zvláštní pozornost. K tomuto tématu se auditoři společnosti Scania vyjádří i na výroční valné hromadě.

Situace na trhu s nákladními automobily

Martin Lundstedt se také vyjádřil k situaci na trhu s nákladními automobily ve třetím čtvrtletí letošního roku. „Mnoho zákazníků chce před koncem roku omladit svůj vozový park a investovat do nákupu vozidel splňujících normu Euro 5. Proto jsme letos v Evropě nezaznamenali běžný sezonní pokles počtu objednávek v červenci a srpnu. V Latinské Americe jsme však byli o něco méně aktivní než v předešlých čtvrtletích, která pro nás byla velmi úspěšná,“ dodal Martin Lundstedt.

(lan) www.scania.cz

spinner