Krone

Prodeje Krone již překročily předkrizovou úroveň

Prodeje Krone již překročily předkrizovou úroveň

Prodeje společnosti Krone v současnosti činí 1664 milionů € a překročily tak rekordní úroveň z předkrizového roku. Krone v současné době nevyrábí na sklad, všechna vozidla jsou na objednávku. Vzhledem k masivní produkci však výrobce potřebuje ve Werlte velká parkoviště, na nichž bývá odstaveno i kolem tří tisíc návěsů, které čekají, než si je převezmou zákazníci.

Vedle plachtových a kontejnerových podvozků ve Werlte vyrábí Krone i skříňové chladírenské návěsy v Lübtheenu a také například na deset tisíc skříňových nástaveb, které představují velice stabilní část výroby, jež je určená především pro německý trh. Největšími odběrateli jsou takové společnosti, jako třeba Deutsche Post či DHL. V současné době se ve Werlte vyrábí týdně ve dvou směnách 630 vozidel a v Lübtheenu 140.

Historie firmy začíná v roce 1906

Historie značky Krone se datuje od roku 1906, kdy zakladatelé společnosti Bernard a Anna Krone začali vyrábět valníky pro zemědělství. V současnosti firmu vede zástupce již čtvrté generace, dr. Bernard Krone. Zpočátku se Krone zaměřoval na zemědělskou techniku, která i dnes, v nesrovnatelně modernějším provedení, tvoří stále pevný pilíř rodinného podnikání. Projevilo se to především během nedávné ekonomické recese, kdy objem výroby zemědělské techniky zůstal prakticky nezměněn. V současné době se zemědělská technika podílí na prodejích skupiny Krone 38 procenty a užitková vozidla 62 procenty.

Výroba užitkových vozidel ve Werlte byla zahájena v roce 1971 a již o dva roky později uvedl Krone na trh návěs Coil Liner pro přepravy ocelových svitků. Dalším velkým mezníkem byl rok 1997, kdy Bernard Krone, otec současného ředitele, investoval 20 milionů DEM do technologie KTL pro ochranu rámů návěsů. Již dříve však Krone používal KTL u zemědělských strojů, ale s tím rozdílem, že povrch následně lakoval, kdežto u návěsů rámy ošetřené technologií KTL práškuje a pak vypaluje.

Systém Multi Lock

V roce 2000 představil Krone svůj univerzální systém upevňování nákladu Multi Lock, který lze zpětně instalovat na všechna vozidla vyrobená od roku 2006 a certifikovat je podle Code XL. Základem systému je obvodový lem s oky, do nichž se fixují bezpečnostní prvky. Každý otvor má nosnost dvě tuny a při použití adaptéru na dvě oka lze tah zvýšit až na čtyři tuny. Bezpečnostní systém se v následujících letech dále rozšiřoval a zdokonaloval, a to především na základě požadavků zákazníků. V roce 2010 Bernard Krone předal firmu oficiálně svému synovi. Zatím posledním a významným mezníkem byl letošní rok, kdy Krone nejen překonal rekordní prodeje z předkrizových let, ale také na veletrhu IAA v Hannoveru představil řadu novinek, především vlastní nápravy KTX či například nová koncová světla se znakem Krone.

Zesílená přední část šasi

Jedním ze specifik návěsů Krone, která má výrobce patentovaná, je přední část šasi, která je zesílena a vytažena vzhůru. To umožňuje nejen pevnější montáž čela šasi, ale také dovoluje výrobci použít užší čelní sloupky, což usnadňuje manipulaci s paletami. A v neposlední řadě je vnitřní přední část návěsu lépe chráněna při nakládce a vykládce zboží. Podnětem pro toto technické řešení byla legislativa ve Skandinávii, která počítá i s častými přepravami návěsů na trajektech.

Chladírenské návěsy

S výrobou chladírenských návěsů začal Krone v roce 2009. Používá u nich klasický rám po celé délce nástavby. Rámy jsou navíc v zadní části zesílené, aby návěsy při nakládce zezadu byly odolnější při vjezdu nakládacího vozíku z rampy. Šasi také podle výrobce absorbuje část nárazů od vozovky, jež v takové míře nepřecházejí do nástavby. Boční stěny skříně nejsou složeny z jednotlivých panelů, ale tvoří je jednolitý celek.

Příprava zaměstnanců

Velký důraz je kladen i na přípravu zaměstnanců, jejichž příprava trvá tři roky. První rok chodí nový pracovník dva dny v týdnu do podnikové školy a tři dny do práce. Zbývající dva roky absolvuje v týdnu jeden den teorie a čtyři dny praxe. Poté je vyškolen natolik, že může vykonávat jakoukoli práci. Výrobce tak nemá problémy třeba v případě onemocnění některých pracovníků, protože jejich práci může zastat kdokoli jiný.

V současné době je vedle Trailer Fora, které slouží značce Krone jako showroom a školicí a prezentační místo, také robustní 56tunový valníkový návěs Krone s pohotovostní hmotností devět tun, vyrobený v Turecku a určený pro tamní trh a země Blízkého východu a severní Afriky. Jeho robustnost podtrhují mimo jiní i ocelové bočnice a ocelová podlaha.

Milan Frydryšek

spinner