Evropský parlament

Přísnější pravidla pro emise CO2

Přísnější pravidla pro emise CO2

Evropský parlament minulý týden schválil nová pravidla, jejichž cílem je do roku 2020 snížit emise CO2 na 95 g/km. Postupné zavádění tohoto cíle bude omezeno na rok 2020. Schválený text také umožní, aby automobilky mohly v letech 2020 až 2020 využívat tzv. superkredity, díky kterým předčí váha emisně méně náročnějších modelů v nabídce automobilek modely, které nejvíce znečišťují.

V rámci jednání s radou se vyjednavačům parlamentu podařilo omezit postupné zavádění povinného cíle 95 g/km, které se dotkne 95 procent nových vozů, na jediný rok: 2020. „Toto hlasování znamená, že Evropa bude i nadále na špici ve snižování emisí CO2 z automobilů, neboť cíl 95 g/km představuje každoroční úsporu ve výši 15 milionů tun emisí CO2. Náklady na inovace však musí být sociálně přijatelné a ekonomicky proveditelné, a to jak pro spotřebitele, tak pro výrobce,“ uvedl zpravodaj Evropského parlamentu Thomas Ulmer. „Zavedeme rovněž nové zkušební postupy, které budou lépe odpovídat skutečnému provozu,“ dodal.

„Superkredity“ (které zvýhodňují ekologičtější vozidla v nabídce automobilky) budou povoleny v letech 2020 až 2022, zároveň však budou v tomto období zastropovány ve výši 7,5 g/km. Nový světový zkušební postup pro lehká užitková vozidla (WLTP), rozvíjený v rámci OSN, který lépe odpovídá skutečnému provozu, by měl být do práva unie zapracován co nejdříve, uvádí se v textu. Evropská komise uvedla, že podporuje, aby se tak stalo do roku 2017. Nová pravidla musí pro jejich vstup v platnost ještě schválit Rada ministrů EU.

(lan)

spinner