Evropská unie

Přísnější limity pro dodávky se odkládají

Snahy o zpřísnění limitu emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel zřejmě na čas poleví. Evropská komise totiž v říjnu smetla ze stolu návrh evropského komisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase, který byl v posledních měsících hlavním iniciátorem tvrdšího postoje v této oblasti.

Rozhodnutí Evropské komise bezpochyby ovlivnily dopisy, v nichž vlády Německa, Francie a Itálie předsedu Evropské komise Josého Barrosa žádaly o odklad přijetí nového legislativního rámce. Ve všech třech zemích se výroba dodávek a lehkých užitkových vozidel významně podílí na průmyslové produkci. José Barroso následně vyzval všechny zúčastněné strany k hledání uspokojivého řešení.

Původně chtěl Stavros Dimas již letos na podzim Evropskému parlamentu předložit návrh směrnice na regulaci emisí CO2, podle nějž by se u dodávek měly emise snížit do roku 2012 na 175 g/km a v následujících letech by mělo snižování dále pokračovat. Pokud by pohonná jednotka vozidla zpřísněným předpisům do stanoveného data nevyhovovala, zaplatil by provozovatel pokutu 120 € za každý nadlimitní emitovaný gram CO2.

O celé problematice budou ještě dále diskutovat členové Generálního ředitelství Evropské komise pro životní prostředí, poslanci Evropského parlamentu a zástupci automobilek, které mají dodávky a lehká užitková vozidla ve výrobním programu. Znalci bruselské politické scény se ovšem shodují v tom, že nový návrh má šanci projít pouze v případě, že bude podroben důkladné analýze, která zohlední veškeré dopady na průmysl a dopravu.

n

spinner