Přijatá podoba evropského silničního balíčku je velkým úspěchem českého lobbyingu

Přijatá podoba evropského silničního balíčku je velkým úspěchem českého lobbyingu
Evropský parlament v červenci po třech a půl letech od jeho vyhlášení Evropskou komisí schválil silniční balíček (viz DN 14-15/20). Jak jednotlivá nová opatření budou postupně nabíhat a co českým dopravcům přinesou, to nám přiblížil generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.
Část balíčku, konkrétně změna nařízení (ES) č. 561/2006, již platí a je zde podle něj řada pozitivních změn pro dopravce i řidiče. „Řidič například může vykonávat dva zkrácené týdenní odpočinky po sobě. Ale pozor, je zde i pravidlo, že při třetím odpočinku musí chybějící dobu doplnit. Přestože nová pravidla již platí, zatím dopravcům doporučujeme, aby se drželi těch starých, tím určitě nic nezkazí. Navíc nemůžeme zaručit, že kontrolní orgány ve všech zemích se s novými předpisy již seznámily a je lepší se vyhnout zbytečným sporům,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Sjednocení pravidel o vysílání pracovníků a výjimky

Pro české dopravce je velice důležitá ta část silničního balíčku, která se týká pravidel pro vysílání pracovníků, doposud známých pod označeními MiLoG, Loi Macron apod. Tato pasáž začne platit až rok a půl po schválení balíčku. „To je pro nás klíčové, protože se ještě bude vyjasňovat, jak se vše bude kontrolovat a jak budou muset naši dopravci nová pravidla ve svém podnikání zohledňovat. Zatím vycházíme z toho, že jasno je u bilaterálních a tranzitních přeprav; tam bude platit výjimka ze směrnice o vysílání pracovníků. Naopak pro kabotáž výjimka platit nebude a bude i nadále nutno řídit se místními pravidly. Co se týče třetizemních přeprav, některé – 2 takové, které budou spojené s bilaterálními přepravami, osvobozené rovněž budou. Ale i pokud daná přeprava z této směrnice vyjmuta nebude, měla by být zavedena alespoň jednotná registrační povinnost,“ řekl Vojtěch Hromíř s tím, že dalším příkladem, jak jsou tyto postupy roztříštěné, je Nizozemsko, které začalo uplatňovat svůj „MiLoG“ od 1. září. Do systému se mají registrovat jak zaměstnanci, tak OSVČ a registrace podle některých dopravců nefunguje. „I to jen potvrzuje oprávněnost naší snahy získat od počátku pro silniční dopravu výjimku ze směrnice o vysílání,“ dodal Vojtěch Hromíř. V dalších obdobích pak budou nabíhat pravidla týkající se záznamových zařízení – zavedení tachografů pro vozidla nad 2,5 tuny, retrofitu starých typů a některých dalších oblastí.

Seznamování dopravců s novinkami

Sdružení ČESMAD Bohemia bude letos na podzim a pravděpodobně také začátkem příštího roku seznamovat dopravce s novými pravidly, aby se při cestách do zahraničí vyhnuli možným komplikacím. „Budeme se snažit, aby nám nová pravidla pomohla v soutěži s východní konkurencí a zároveň jsme mohli dobře fungovat i na západních trzích,“ řekl Vojtěch Hromíř. „Rád bych pro jistotu ještě zdůraznil, že do doby, než začne platit výjimka ze směrnice o vysílání pracovníků, což bude za 18 měsíců, stávající národní pravidla stále platí a mohou být vynucována. Jsme nyní v přechodném období,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Příznivý kompromis

Vojtěch Hromíř považuje výsledné znění silničního balíčku za velký úspěch českého lobby. „Především proto, že jako Česká republika jsme na konečné znění měli velký vliv, zatímco u přijímání většiny jiných předpisů je náš vliv nulový. Díky tomu se z původní pro nás nepřijatelné francouzské verze stala verze kompromisní. Přínos vidíme i v tom, že silniční balíček nám může pomoci zlepšit naše postavení vůči východním konkurentům. Jistě, je otázka, jak vše bude nakonec fungovat, například povinný návrat řidiče do čtyř a vozidla do osmi týdnů domů. S tím bude souviset i zavádění nových, chytrých tachografů. To vše nakonec ukáže praxe,“ řekl Vojtěch Hromíř.
Může se podle něj také stát, že dopravci z Rumunska, Litvy a jiných zemí u nás začnou zakládat firmy. „Ale to by pak už byly české firmy se stejnými základními podmínkami, jako máme my. Takže si myslím, že výsledek je pro nás v souhrnu příznivý, byť se jedná o kompromis,“ uzavřel Vojtěch Hromíř.

Milan Frydryšek

Foto: archiv

spinner