16. června 2015

Výskyt neplánovaných odstávek nákladních vozidel může být snížen o 80 procent. Tvrdí to nová studie společnosti Volvo Trucks. V dlouhodobém výhledu by podle ní mohly být tyto odstávky dokonce úplně eliminovány. Jedním z hlavních předpokladů tohoto trendu je ovšem online spojení u nákladních vozidel. „Protože dopravní odvětví již nyní pracuje s nízkými maržemi, každá neplánovaná odstávka dopravní společnost vážně postihuje. Proto se musíme snažit lépe pochopit příčiny jejich vzniku a pomoci zákazníkům i řidičům, aby zvýšili svoji produktivitu a tím i profitabilitu,“ řekl ředitel pro kvalitu a provozuschopnost společnosti Volvo Trucks Hayder Wokil.
Společnost Volvo Trucks proto provedla rozsáhlý průzkum založený na reálných provozních datech získaných z 3500 nákladních vozidel Volvo a shromážděných během pěti let. Jeho cílem bylo zdokonalit své know-how o způsobu, jak lze dopravním firmám pomoci zvýšit jejich produktivitu. S využitím této reálné statistické základny pak společnost simulovala široký rozsah možných servisních situací, aby mohla provést analýzu toho, proč a kdy u nákladních vozidel k neplánovaným odstávkám dochází. Na základě toho pak zjišťovala, jak je možné se jim vyhnout. „Tato studie jasně prokázala, že díky možnosti monitorovat provoz nákladního vozidla a aktuální stav jeho klíčových komponentů je možné lépe plánovat údržbu. Odhadujeme, že když je servis prováděn včas a podle aktuálních požadavků, počet neplánovaných odstávek lze snížit až o 80 procent,“ uvedl Hayder Wokil.
Monitoring na dálku
„Mechanik například může v reálném čase na dálku monitorovat, jak je příslušné vozidlo provozováno, a s velkým předstihem může naplánovat údržbu dříve, než dojde k poruše. Stejně tak může včas objednat náhradní díly. A naopak – plánovaná údržba může být odložena na později, pokud mechanik zjistí, že se komponenty vozidla opotřebovávají méně, než bylo očekáváno. Tím lze ušetřit čas i peníze přepravní společnosti,“ dodal Hayder Wokil. Bez ohledu na pokrok, kterého Volvo v této oblasti dosáhlo, Hayder Wokil soudí, že vývoj preventivní údržby je ještě stále v plenkách. Význam prevence je patrný i z toho, že podle studie průměrné náklady na neplánovanou poruchu u evropské dopravní společnosti činí přibližně 1000 €. Jedná se však pouze o přímé náklady, jako jsou odtažení a opravy, administrativní náklady, jakékoliv příslušné pokuty a ztráta na výtěžku z přepravy, ale ne náklady na poškozený či zkažený náklad nebo na ztracený příjem v důsledku poškození reputace.
(lan)