Německo

Premiér pohrozil konsorciu Toll Collect, že mu odebere kontrakt na zavedení mýta

Německo zruší s vybraným provozovatelem Toll Collect kontrakt na vytvoření a provoz elektronického systému pro výběr mýtného v případě, že konsorcium nebude do konce ledna schopno stanovit nový termín pro spuštění projektu, prohlásil v polovině ledna německý kancléř Gerhard Schröder.

Pokud by konsorcium stanovilo nový termín a opět jej nesplnilo, muselo by vládě plně nahradit ušlé příjmy, dodal. Konsorcium Toll Collect, v jehož čele stojí německý telekomunikační gigant Deutsche Telekom, divize automobilky DaimlerChrysler a francouzský provozovatel dálnic Cofiroute, mělo provoz systému původně zahájit již v srpnu loňského roku. Dostalo se však do velkých technických problémů.

Spolkové ministerstvo dopravy loni prostřednictvím Spolkového úřadu pro nákladní dopravu BAG konsorciu Toll Collect doručilo účty na více než 1,3 miliardy € s datem splatnosti 19. prosince. Z toho 624 miliónů € požaduje Spolkové ministerstvo za nevybrané mýtné od září do prosince (156 miliónů € měsíčně, od ledna je kompenzace stanovena dokonce na 180 miliónů € měsíčně). Dalších 528 miliónů € má operátor zaplatit jako pokutu za nedodržení celé smlouvy a 157 miliónů € za některé její dílčí části. K tomu se od 1. prosince připočítává za každý měsíc 7,5 miliónu €. Všechny tyto požadavky konsorcium Toll Collect zamítlo. Podle jeho představitelů musí spor rozhodnout teprve řízení rozhodčího soudu.

Manfred Stolpe:

Nejpozději do Vánoc

Mluvčí spolkového ministerstva dopravy Felix Stenschke ještě na konci loňského roku uváděl, že ministerstvo zatím smlouvu vypovídat nebude. Čím později by k tomuto rozhodnutí došlo, tím silnější by byla naše právní pozice, protože se neustále zvyšují ztráty z příjmů mýtného, řekl.

Mluvčí společnosti DaimlerChrysler prohlásil, že konsorcium tvrdě pracuje na stanovení nového termínu. Zatím jako další termín zavedení systému navrhuje dobu mezi srpnem letošního roku a červencem roku 2005. Spolkový ministr dopravy Manfred Stolpe ovšem považuje za krajní termín letošní Vánoce. Dopravci jsou většinou přesvědčeni, že se systém výběru mýta podaří zavést někdy ve třetím čtvrtletí letošního roku.

Opakované odklady spuštění systému, který má využívat satelitní technologie a mobilní komunikace ke sledování nákladních vozidel na německých dálnicích, přiměly opozici dokonce k výzvám k rezignaci německého ministra dopravy Manfreda Stolpeho. Politici usilují o to, aby příjmy z mýtného plynuly do státní pokladny co nejdříve a aby tak kvůli chybějícímu mýtnému nebyly ohroženy dopravní projekty. Místopředseda opoziční CDU a CSU Klaus Lippold již vznesl požadavek, aby byl přepracován loni schválený plán rozvoje spolkové dopravy.

Po neúspěchu prosincových rozhovorů s představiteli společnosti Toll Collect o modifikaci smlouvy se Manfred Stolpe rozhodl dále zvýšit tlak na provozovatele dálničního mýtného. Spolkové ministerstvo dopravy podle něj již prověřuje možnosti přechodného řešení v podobě zavedení viněty. Přechodná dálniční známka by ovšem neměla nic společného s dosavadní eurovinětou, mimo jiné by byla dražší.

Rakouský Europpass chce vystřídat Toll Collect

Provozovatel rakouského elektronického systému mýtného pro nákladní automobily a autobusy Europpass, který je dceřinou společností italské firmy Autostrade, začátkem roku oznámil, že očekává, že nakonec získá zakázku i na systém mýtného v Německu.

(red)

spinner