16. září 2010

Letňanská automobilka Avia Ashok Leyland Motors (AALM) vstupuje do další fáze vývoje a přípravy výroby podvozků pro autobusy. V srpnu to oznámil její marketingový manažer Michal Bačkovský. Rozšíření tradičního portfolia produktů Avia, které historicky tvořila hlavně lehká nákladní vozidla s naftovým pohonem, podle něj zapadá do koncernové strategie automobilové divize skupiny Hinduja Group.
„Naše mateřská společnost Ashok Leyland získala čtvrtinový podíl britského výrobce autobusů Optare. Spolu s programem podvozků pro autobusy, které vyvíjíme na platformě podvozků pro nákladní automobily u nás v Avii, tak potvrzujeme dlouhodobou strategii získání významného podílu na světovém trhu autobusů,“ uvedl v srpnu výkonný ředitel AALM Marcus Pauels.
Společnost Optare je součást skupiny Tanfield, mateřské společnosti Smith Electric Vehicles, s níž letňanská automobilka již více než pět let vyrábí elektrovozy pro evropský trh a od loňského podzimu také pro trh v USA. V letošním roce budou podle Michala Bačkovského dodávky pro Smith v Letňanech tvořit třetinu veškeré výroby. Výroba v závodě běží od druhé poloviny prázdnin naplno, protože automobilka dostala objednávku na dalších 200 podvozků pro elektrovozy. „Objednávka přišla týden po oficiální návštěvě prezidenta Baracka Obamy v červenci v závodě Smith v Kansasu, kde prezident ve svém projevu podpořil rozšiřování elektrovozů,“ uvedl Michal Bačkovský. Na důležitém ceremoniálu v sídle Smith bylo současně oznámeno zvýšení plánu výroby na deset elektrovozů týdně počínaje zářím.
Tržby vzrostly o čtvrtinu
Tržby letňanské automobilky z prodeje vozidel vzrostly letos v prvním pololetí o čtvrtinu a z prodeje náhradních dílů dokonce téměř o čtyřicet procent. „V současné době tvoříme pětinu trhu s nákladními vozidly střední třídy v České republice, což považujeme vzhledem k situaci v automobilovém průmyslu za vynikající výsledek, který chceme udržet i ve druhé polovině roku,“ uvedl v červenci Marcus Pauels.
V prvním pololetí vyrobila Avia 175 nákladních vozidel, z nichž včetně podvozků a kabin pro elektrovozy do USA a Velké Británie prodala 153. Původní plán počítal s přibližně dvojnásobnou výrobou a prodejem, avšak pokles evropského trhu nákladních vozidel střední třídy v prvním pololetí o dalších 40 procent oproti stejnému období roku 2009 brzdil splnění tohoto cíle, řekl k tomu Michal Bačkovský.
(lan) www.avia.cz