18. listopadu 2004
Parlamentní šachy s předloženým návrhem zákona jsou hlavním důvodem toho, že se nejvyšší povolená rychlost autobusů na dálnicích i silnicích zatím snižovat nebude. Poslanci sociální demokracie se totiž na počátku listopadu pokusili do návrhu legislativní úpravy předložené několika poslanci za ODS pozměňovacím návrhem dostat některé pasáže z nedávno odmítnutého návrhu novely zákona o provozu na pozemních komunikacích. Poslanecký návrh na omezení rychlosti autobusů vznikl loni na jaře jako reakce na tragickou dopravní nehodu plně obsazeného autobusu u jihočeských Nežidel, která si vyžádala devatenáct lidských životů. Podle novely se rychlost autobusů na dálnici měla snížit z dnešních 130 na 110 km/h a na ostatních komunikacích z 90 na 80 km/h. „Tehdy jsme se shodli, že je třeba řešit situaci v osobní dopravě, a to především v dopravě lidí, tedy reagovat na chování řidičů autobusů,“ řekl na začátku listopadu jeden z autorů návrhu Lubomír Suk poté, co návrh ve druhém čtení zablokoval pozměňovací návrh poslance za ČSSD Miloše Melčáka. Na základě této aktivity se poslanec Lubomír Suk rozhodl svůj návrh stáhnout. „Náš návrh vznikl na řešení konkrétní situace, nebylo naší ambicí řešit jakékoli jiné oblasti,“ zdůvodnil své rozhodnutí. V zákoně chtěli poslanci také zpřísnit i udělování řidičských průkazů pro řidiče autobusů. Podle platné úpravy se dosud může držitelem řidičského oprávnění skupiny D (všechny autobusy nad osm míst k sezení) a podskupiny D1 (autobusy od osmi do 16 míst k sezení) stát držitel řidičského oprávnění skupiny B (osobní automobil do 3500 kilogramů a maximálně osm míst k sezení), a to v podstatě bez jakékoli podmínky řidičské praxe. „Je nepřijatelné, aby se držitel řidičského oprávnění skupiny B stal rovnou držitelem řidičského oprávnění skupiny D nebo podskupiny D1, a to bez praxe na vozidle přiměřené velikosti a hmotnosti,“ uvedli předkladatelé z ODS. Mimo jiné proto navrhli, aby o rozšíření řidičského oprávnění na skupinu D nebo podskupinu D1 mohl požádat pouze držitel řidičského oprávnění skupiny C (automobily nad 3500 kilogramů) nebo podskupiny C1 (automobily nad 3500 kilogramů, maximálně však 7500 kilogramů), který má v uvedené skupině nebo podskupině praxi nejméně dva roky. (tj)