29. ledna 2009
Společnost Incomes Data Survey (IDS) a svaz britských silničních dopravců Road Haulage Association (RHA) zveřejnily na začátku ledna výsledky průzkumu mzdových a pracovních podmínek, který loni uskutečnily mezi profesionálními řidiči a pracovníky v oblasti distribuce zboží. Na základě průzkumu předpovídají snížení poptávky po řidičích a první propouštění.
Průměrný hodinový plat řidiče z povolání (řidičské oprávnění skupiny C + E) se loni pohyboval kolem 8,25 GBP (245 Kč). Průměrný hrubý týdenní příjem řidiče tak činil 493,45 GBP (14 651 Kč). Řidiči s řidičským oprávněním skupiny C pobírali hodinovou mzdu 7,95 GBP (204 Kč), tedy 433,62 GBP (12 874 Kč) týdně.
Ředitel RHA pro personální oblast Roth Pott uvedl, že nastupující ekonomická krize a zvýšení cen pohonných hmot se logicky odrazily na mzdových nákladech i dalších aspektech zaměstnanecké politiky dopravců (bonusy, placení přesčasů, podmínky pro nábor nových pracovníků, školení, placení nemocenské a systém řešení pracovních neschopností). „Nejvýznamnějším zjištěním je skutečnost, že až čtvrtina dotazovaných firem z oboru silniční nákladní dopravy a distribuce letos plánuje snížení počtu zaměstnanců,“ řekl.
Podobný bude i vývoj v ČR
V České republice jsou mzdy řidičů podstatně nižší. „Podle Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, jehož dat využíváme i my, činila průměrná hodinová mzda řidiče nákladního vozidla ve třetím čtvrtletí roku 2008 necelých 115 Kč a měsíční mzda 21 219 Kč,“ uvedl zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř. „Pokud však srovnáváme mzdy řidičů ve Velké Británii a v České republice, je nutno vzít v úvahu i různou míru zdanění jak řidičů samotných, tak jejich zaměstnavatelů, tedy dopravců. Navíc každý zaměstnavatel v České republice má trochu odlišnou strukturu vyplácení mzdy,“ dodal Vojtěch Hromíř.
Zásadní změnou na trhu práce v České republice bylo to, že pominul akutní nedostatek řidičů. „Dopravní firmy si dnes již mohou vybírat mezi kvalitními a nekvalitními řidiči a tento trend bude zřejmě pokračovat i v následujících měsících. Tato skutečnost stejně jako menší objem přeprav bude mít nepochybně vliv na výši mezd řidičů,“ poznamenal Vojtěch Hromíř.
(lan)