19. listopadu 2015

Odbyt ve Francii, Španělsku a Velké Británii dále výrazně stoupl, přestože poptávka v Rusku se dramaticky propadla. Německý výrobce návěsů Schmitz Cargobull v obchodním roce 2014/2015 prodal 44 tisíc vozidel a dosáhl obratu 1,6 miliardy €.
Koncern si také podle svých zástupců udržel pozici lídra trhu a technologického inovátora. „Díky růstu v západní a střední Evropě jsme dokázali vykompenzovat dramatický propad v Rusku a východní Evropě,“ uvedl předseda představenstva Schmitz Cargobull Ulrich Schümer při prezentaci hospodářských výsledků. Obchodní rok 2014/2015 začal velmi slibně. Stoupl počet objednávek a všechny indikátory trhu ukazovaly dobré vyhlídky do budoucna, zejména pokud jde o region střední a západní Evropy. Nová generace návěsů Genios a novinky představené na mezinárodním veletrhu užitkových vozů IAA 2014 pomohly poptávku dále posílit. Po výborném druhém čtvrtletí 2014 se však do ekonomiky přimíchala politika. Ruská federace reagovala na evropské sankce uvalené v souvislosti s konfliktem na Ukrajině zákazem dovozu potravin z Evropské unie. Objemy přepravy se podstatně snížily, k tomu se přidal pád rublu a pokračující krize eura.
To vše značně znervóznilo logistický a dopravní sektor, který snížil svou připravenost investovat do nákupu nových přepravních kapacit. „Ve druhé polovině loňského roku se poptávka dramaticky propadla,“ řekl Ulrich Schümer s tím, že teprve první čtvrtletí 2015 bylo ve znamení růstu objednávek na nové návěsy. „Odbytový plán jsme sice nesplnili, ale aspoň jsme se přiblížili k úrovni předchozího roku,“ dodal. Schmitz Cargobull prodal 44 tisíc vozidel (v obchodním roce 2013/2014 celkem 45 tisíc vozidel) a dosáhl obratu 1,589 miliardy € (předtím 1,625 miliardy €). Zisk na bázi EBITDA činil 53,2 milionu €. Výsledek negativně ovlivnily pád rublu, uvolnění kurzu švýcarského franku a náklady na rozběh výroby v Číně. Podíl vlastního kapitálu se ustálil na 55,5 procenta. Pro Schmitz Cargobull pracovalo v loňském obchodním roce celkem 5100 zaměstnanců.
Kapacita závodu v Číně je až deset tisíc vozidel
Výstavba nového závodu v čínském Wu-chanu byla dokončena v listopadu loňského roku. V prosinci udělily čínské úřady výrobní licenci společnému podniku, který německý koncern vytvořil s partnerem Dongfeng Motor Group. Homologace prvních vozidel pro čínský trh úspěšně proběhla v únoru 2015 a do konce obchodního roku 2014/2015 (v březnu letošního roku) byla vyrobena „nultá“ série prvních sto kusů. Ve Wu-chanu pracuje nyní 150 zaměstnanců. V červnu 2015 spustil joint venture Promo Tour v nejdůležitějších čínských hospodářských provinciích. V případě potřeby může čínský závod produkovat až 10 tisíc vozidel ročně. V hlavním domácím závodu v Altenberge vyrábí Schmitz Cargobull podvozky pro novou inovativní řadu Genios. Dokončovací hala má 12 tisíc m2, investice do ní přesáhla 27 milionů €. V aktuálním obchodním roce investuje podnik další čtyři miliony € do nových výrobních technologií, díky kterým bude schopen zajistit kompletní výrobu ve vlastních provozech.
V prvních měsících nového obchodního roku (2015/2016) vykázaly dopravní a logistické trhy oživení. Do konce srpna získal Schmitz Cargobull objednávky na 22 tisíc vozidel, což je o 10 procent více než ve srovnatelném období předchozího obchodního roku. Zajímavě se vyvíjí i poptávka ve střední Evropě. Německý výrobce získal na mnichovském veletrhu transport & logistic obří zakázku z Maďarska na 500 návěsů. Velmi pozitivní signály přicházejí rovněž z Polska (plus 25 procent) a Rumunska. Pouze Rusko a Ukrajina zůstávají krajně nejistými trhy. Management Schmitz Cargobull očekává, že celkový objem prodeje by mohl přesáhnout 45 tisíc vozidel. Pro obchodní rok 2015/2016 jsou naplánovány investice ve výši 71 milionů €.