Státní odborný dozor nad stanicemi technické kontroly existuje a přináší výsledky

Polemika

V Dopravních novinách 22/07 vyšel na konci května pod názvem „V České republice chybí účinný dozor v silniční dopravě“ rozhovor s tajemníkem Svazu dovozců automobilů Ing. Pavlem Tunklem. Na rozhovor reaguje ředitelka odboru auditu, kontroly a dozoru Ministerstva dopravy ČR Ing. Ivana Kubaštová.

Ing. Pavel Tunkl v rozhovoru pro Dopravní noviny, uveřejněném dne 31.května 2007, mimo jiné uvádí, že „v České republice bohužel dosud neexistuje systém kontroly stanic technické kontroly a stanic měření emisí. Kontrola je v režii ministerstva dopravy, ale prakticky se vůbec neprovádí. Systém dohledu není ani minimální, a spíše bychom mohli říci, že není žádný“. Považuji za nutné se proti těmto tvrzením ohradit a uvést několik zásadních informací o skutečném stavu v oblasti kontrol stanic technické kontroly a stanic měření emisí.

Od 1. ledna 2004 bylo při odboru finanční kontroly a auditu (od 1. listopadu 2005 odbor auditu, kontroly a dozoru) zřízeno oddělení státního dozoru (od 1. listopadu 2005 součást oddělení kontroly, stížností a dozoru), které má ve své působnosti výkon státního odborného dozoru nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí a výkon vrchního státního dozoru ve věcech získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Byli přijati noví zaměstnanci, kteří absolvovali kurzy a školení potřebné k výkonu této činnosti a ve spolupráci s odborem silničních vozidel a odborem dopravněsprávním se plně věnují dozorové činnosti v terénu.

Od zahájení činnosti oddělení státního dozoru byl vykonán státní odborný dozor ze strany ministerstva dopravy u celkem 151 stanic technické kontroly, tedy více než poloviny z celkového počtu stanic technické kontroly pro osobní a nákladní automobily v České republice. V několika případech bylo kontrolními pracovníky pozastaveno provádění technických prohlídek do odstranění zjištěných nedostatků, v jednom případě bylo s okamžitou platností zastaveno provádění technických prohlídek z důvodu závažného porušení zákonem stanovených povinností. Ve stejném období byl proveden státní odborný dozor u 171 stanic měření emisí, z toho bylo ve 104 případech s okamžitou platností zastaveno provádění měření emisí z důvodu zjištění závažných závad v činnosti stanice. Na základě zjištění hrubého porušení zákona bylo v několika případech odejmuto profesní osvědčení kontrolním technikům a mechanikům.

Výkon státního odborného dozoru nad činností stanic technické kontroly a stanic měření emisí má za cíl prověřit dodržování právních předpisů ze strany provozovatelů stanic a jejich zaměstnanců (kontrolních techniků a mechaniků). Kromě toho je snahou v rámci výkonu dozorové činnosti nabídnout i metodickou pomoc a přispět tak k dosažení jednotné úrovně kvality prováděných prohlídek a měření. Protokoly o výkonu státního odborného dozoru jsou postupovány jednotlivým krajským úřadům (v případě stanic technické kontroly) či obecním úřadům obcí s rozšířenou působností (v případě stanic měření emisí) jako podklad pro další řízení a rozhodování.

V rámci výkonu vrchního státního dozoru ve věcech získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel byly ve

stejném období (1. ledna 2004 –

31. května 2007) provedeny kontroly zaměřené na činnosti zkušebních komisařů při vyhodnocování zkoušek z odborné způsobilosti žadatelů o řidičské oprávnění u 104 obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, což představuje polovinu celkového počtu obcí s rozšířenou působností v České republice. Přitom bylo prověřeno 240 zkušebních komisařů, zhruba 40 tisíc žádostí a zkušebních testů. Bylo zjištěno 130 případů neoprávněného vydání řidičského oprávnění a v těch-

to případech bylo nařízeno příslušnému úřadu zahájit správní řízení o jeho odnětí. V deseti případech bylo na základě zjištění vícečetného hrubého porušení povinností rozhodnuto ve správním řízení o odnětí průkazu zkušebního komisaře, případně jej zkušební komisař sám odevzdal.

Na základě uvedených skutečností konstatuji, že systematická kontrola v uvedených oblastech je prováděna, a to nejen ze strany ministerstva dopravy, protože v rámci metodické pomoci probíhají i společné kontroly se zaměstnanci příslušných krajských či obecních úřadů.

Ing. Ivana Kubaštová,

ředitelka odboru auditu, kontroly a dozoru Ministerstva dopravy ČR

Vyjádření Ing. Pavla Tunkla ke stanovisku ministerstva dopravy

Jsem rád, že paní Ing. Ivana Kubaštová, ředitelka odboru auditu, kontroly a dozoru Ministerstva dopravy ČR, na článek reagovala s tím, že od roku 2004 určitá, byť omezená, kontrola STK a SME existuje. Z uvedených čísel vyplývá, že ročně je zkontrolována čtvrtina STK, což znamená, že při stávajícím postupu by každá STK byla kontrolována jednou za čtyři roky! Pokud bychom vycházeli ze zahraničních zkušeností, je takováto kontrola nedostatečná. Cílem příslušného odboru je jistě zajistit, aby každá STK byla kontrolována i několikrát za rok, avšak bez dalších opatření (legislativních a organizačních), a zejména bez pochopení závažnosti celé problematiky vedením resortu ministerstva dopravy to není možné.

Ing. Pavel Tunkl,

tajemník Svazu dovozců automobilů

spinner