Páteční zákaz jízd kamionů

Podnikatelské svazy odmítají rozšíření zákazu na celý rok

Vláda minulý týden schválila celoroční zákaz jízdy kamionů v pátek odpoledne (viz str. 1). Dosud byli dopravci takovým omezením postiženi pouze během letních prázdnin. Proti rozhodnutí vlády se ihned jednoznačně postavily Svaz průmyslu a dopravy České republiky, Sdružení automobilového průmyslu, Svaz dopravy České republiky, Hospodářská komora České republiky, Mezinárodní obchodní komora v ČR a především Sdružení ČESMAD Bohemia.

„Zákaz negativně dopadne na dopravní firmy a projeví se v celé ekonomice kvůli nedodání zboží v požadovaném čase a v návaznosti na to na zdražování zboží. Ekonomické dopady pouze na průmyslovou sféru představují zvýšení nákladů o přibližně 8,5 miliardy Kč ročně,“ varoval prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.

Podle ředitele sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka zavedení pátečního zákazu jízd vozidel nad 7,5 tuny celkové hmotnosti dokonce odporuje vládnímu prohlášení. V něm totiž vláda uvedla, že „přesná doba trvání omezení během jednotlivých dnů bude určena na základě výsledků činnosti pracovní skupiny složené ze zástupců koaličních stran, Ministerstva dopravy ČR, Policie ČR, Asociace krajů, Svazu měst a obcí, dopravců a odborné veřejnosti, která zformuluje svá doporučení“. Podle informací Sdružení automobilového průmyslu, které potvrzuje i Sdružení ČESMAD Bohemia, však tato pracovní skupina zatím žádné doporučení nezformulovala. Měla by je vypracovat až na základě nezávislého odborného rozboru, který jí má být teprve předložen.

Antonín Šípek rovněž vyvrátil tvrzení ministra životního prostředí Martina Bursíka, že schválením návrhu se harmonizují víkendová omezení s okolními zeměmi. Navržený páteční zákaz je naopak totální disharmonizací, neboť v sousedních zemích není páteční zákaz jízd v navrhovaném rozsahu v současné době nikde uplatňován, zdůraznil Antonín Šípek.

Dopravci hodlají stávající rozhodnutí zvrátit

Přestože Martin Bursík se před stranickým sjezdem holedbá svým vítězstvím v boji o zákaz kamionů na vládní úrovni, situace je poněkud jiná, uvedl minulý týden mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix. Připomenul, že paragrafové znění má teprve do měsíce předložit ministerstvo dopravy vládě k posouzení a do té doby je premiér pověřen projednat jeho podobu s dopravci.

Martin Felix upozornil na to, že v parlamentu již nyní leží jiný, ještě tvrdší návrh zákona od poslankyně zelených Věry Jakubkové. Podle generálního tajemníka ČESMAD Bohemia Martina Špryňara je tento zákon v současné podobě pro dopravce neakceptovatelný, nicméně po prvních jednáních není vyloučeno, že obě strany mohou nalézt kompromis, který ulehčí víkendovému provozu a současně neochromí silniční nákladní dopravu. „Pro zlepšení kvality života obyvatel, zejména kolem silnic I. třídy, je daleko důležitější zklidnit dopravu o víkendu (sobota, neděle) a případně v nočních hodinách, než v pátek odpoledne, kdy se ucpe celá republika parkujícími kamiony. A na tom se myslím, alespoň s částí zelených shodneme,“ řekl Martin Špryňar.

(lan/čtk)

spinner