30. července 2009
Počet nehod nákladních vozidel všech hmotnostních kategorií se loni meziročně snížil. Zatímco v roce 2007 policie evidovala 30 073 případů, loni jich bylo jen 26 841. Také počet jejich smrtelných obětí se snížil – o 43 na celkem 110 osob. Minulý týden to na tiskové konferenci věnované nehodovosti nákladních vozidel a její prevenci v Praze uvedli zástupci Policie ČR a Ministerstva dopravy ČR.
Počet osob usmrcených při nehodách zaviněných vozidly s hmotností nad dvanáct tun se loni snížil ze 47 na 34. Z celkového počtu usmrcených osob měli řidiči vozidel nad
10 tun na svědomí 4,5 procenta úmrtí, ze všech nehod šetřených policií zavinili pouze 5,83 procenta nehod.
Podle Ladislava Němce z ministerstva dopravy Česká republika při silničních kontrolách spolupracuje i s kontrolními orgány sousedních zemí – s BAG v Německu, BAV v Rakousku, ITD v Polsku a NIP na Slovensku. Působí také jako pozorovatel v rámci mezinárodní organizace Euro Controle Route. Zhruba
71 procent vozidel, která byla na území České republiky podrobena kontrole, bylo registrováno v ČR.
Že kontroly zahraničních řidičů jsou důkladnější, dokládá i počet udělených kaucí. Zatímco v roce 2007 jich policie podle Pavla Noska z policejního prezidia udělila zahraničním řidičům, respektive dopravcům 457, loni jich bylo 840 v celkové hodnotě 14 886 500 Kč. Kvalita práce policie se podle něj zvýšila například i při kontrole sociálních předpisů při přepravách nebezpečných věcí. Počet kontrol se loni sice snížil, avšak nikoli proto, že by policie méně kontrolovala, ale proto, že při nich registrovala více závad, uvedl Pavel Nosek.
Snaha o zlepšení i ze strany dopravců
Řidiči těžkých nákladních vozidel ve své většině netvoří rizikovou skupinu, ale zhruba deset procent z nich podle odhadu generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia kazí dobré jméno ostatním. Tím, že nedodržují předpisy, získávají i jistou konkurenční výhodu. Sdružení
ovšem podle něj nemůže mezi dopravci působit represivně, má vliv pouze na prevenci.
Proto letos přišlo s projektem Rok smíření, jehož prostřednictvím se snaží zlepšit vztahy mezi dopravci a veřejností a zvýšit profesní dovednosti řidičů dopravních firem. Dopad projektu na prevenci nehodovosti podle Martina Špryňara není zanedbatelný. Školicími středisky sdružení projde ročně na sedm tisíc řidičů nákladních vozidel.
Vážení vozidel za jízdy
Jedním z problémů, na něž se kontrolní orgány zaměřují, je přetěžování vozidel. Podle Jana Husera z Centra služeb pro silniční dopravu bylo loni přetíženo zhruba dvanáct procent z vytipovaných vozidel, která kontrolní orgány zastavily a převážily.
Dosud se hmotnost měřila především pomocí přenosných vah, nově by však podle navrhované novely zákona bylo možné dopravce sankciovat i pomocí tzv. vysokorychlostních vah, které měří hmotnost vozidel za jízdy. Tuto novinku však dopravci důrazně odmítají. „Nikde ve světě možnost pokutovat dopravce jen na základě výsledků z vysokorychlostního vážení neexistuje. Do novely zákona se toto ustanovení dostalo pouze na základě poslanecké iniciativy, bez jakéhokoli předchozího meziresortního připomínkového řízení. Touto problematikou se má zabývat i Senát na právě probíhajícím jednání a doufáme, že novelu vrátí zpět do Poslanecké sněmovny,“ řekl Martin Špryňar.
„Nejenže není zaručena přesnost a objektivita takového vážení a možnost následné kontroly, ale dochází také k automatickému svalení viny na řidiče či dopravce, přestože na přetížení se často podílí právě odesílatel zboží. Například ve většině logistických center má totiž řidič, přestože podle stávajícího zákona právě on odpovídá za uložení nákladu, přímo zakázáno účastnit se nakládky zboží,“ dodal. (lan)