Ing. Jaromír Sedlák (PEMA) pro DN

PEMA dnes v Evropě disponuje již patnácti tisíci vozidly

Celoevropský boom v silniční dopravě vede k tomu, že poptávka po vozidlech často převyšuje výrobní kapacity. Jak se rozmach autodopravy promítá do oblasti pronájmu, o tom jsme hovořili s Ing. Jaromírem Sedlákem, jednatelem společnosti PEMA Praha, která zajišťuje pronájem, prodej, leasing silniční a dopravní techniky.

„Jak velkým vozovým parkem PEMA v současnosti disponuje?“

„Letos vozový park společnosti PEMA letos dosáhl v celoevropském měřítku hranice patnácti tisíc vozidel. Celoevropsky PEMA do nákupu nových vozidel investovala dvě stě milionů €. Vedle toho také otevřela nové pobočky v Polsku a Rumunsku, takže v současnosti působí již v sedmi zemích.

Ve stabilizovaných zemích se silnou konjunkturou, například v Německu, PEMA vykazuje zhruba patnáctiprocentní nárůsty v obchodní činnosti, v zemích s mladou dynamickou ekonomikou, jako je třeba Česká republika, se nárůst v některých produktech blíží až čtyřiceti procentům.“

Celoevropsky

PEMA do nákupu nových vozidel investovala dvě stě milionů €

„Kolik vozidel má nyní PEMA v České republice?“

„Přestože se věnujeme také prodeji, leasingu a servisu vozidel, naším základním produktem je a v budoucnu i nadále bude pronájem vozidel. V současné době máme v České republice zhruba tisíc vozidel, z toho přibližně 700 je v pronájmu s plným servisem. A právě v oblasti pronájmu nyní vykazujeme největší nárůst. Je to dáno nepochybně tím, že vozidla máme ihned k dispozici. Naši zákazníci vědí, že kdykoli nám zavolají, připravíme pro ně nějaké řešení – pokud nemáme v danou chvíli v Praze požadované vozidlo, nabídneme jim určitou překlenovací variantu až do doby, než techniku přesně podle jejich požadavků dovezeme.

Navíc velkou výhodou pronájmu je to, že zákazník si vozidlo nasmlouvá pouze na dobu konkrétní zakázky a zná předem provozní náklady na celou dobu jejího trvání.“

„Jaká vozidla dopravcům nabízíte?“

„Pronajímáme zákazníkům veškeré typy vozidel – ať již jsou to samotné tahače či celé soupravy, valníkové návěsy, které jsou nejběžnější, chladírenské návěsy, silocisterny a nejrůznější speciální vozidla pro přepravu chemických produktů či potravin. Největší nárůst poptávky jsme letos zaznamenali ve dvou segmentech: v kontejnerových návěsech a ve výměnných nástavbách a podvozcích pro ně. Zatímco rozmach kontejnerové dopravy je patrný již relativně delší dobu, zájem o výměnné nástavby narůstá hlavně v posledních měsících. Je to dáno i tím, že do České republiky se přesouvá řada německých firem, které tato vozidla využívají.“

„V současné době výrobci nestačí pokrývat poptávku po nových vozidlech…“

„V současnosti máme v Praze na skladě necelých dvě stě nových vozidel a více než dvě stě použitých vozidel. Samozřejmě vedle těchto vozidel máme k dispozici průběžně i další vozidla, která se nám vracejí po ukončení nájemních smluv. Požaduje-li zákazník speciální vozidlo, které musíme objednat, nabídneme mu na přechodnou dobu právě některé z těchto vozidel. Dále tato vozidla využíváme pro krátkodobé pronájmy. Řada našich zákazníků si totiž zvykla půjčovat si návěsy pro některé nečekané přepravy třeba jen na jeden či dva týdny. Často se nám dnes stává, že například autodopravci, kteří jezdí pro automobilky v Kolíně nebo Mladé Boleslavi, nám volají, že okamžitě potřebují deset meganávěsů na deset dní. I s takovými pronájmy počítáme, jsme na ně připraveni a pokládáme je za důležitou součást rozšiřování spolupráce se stávajícími i novými zákazníky.

V poslední době se zvyšuje zájem o pronájem sklápěcích návěsů pro sezonní zemědělské produkty, především cukrovou řepu. Vzhledem k tomu, že řepná kampaň probíhá ve stejnou dobu prakticky v celé Evropě, je však o tato vozidla velký zájem a zákazníci si jejich pronájem objednávají s velkým předstihem.

V poslední době se zvyšuje zájem o pronájem sklápěcích návěsů pro sezonní zemědělské produkty

Typickým příkladem techniky pronajímané na celou sezonu jsou pak vozidla pro stavební práce, například sklápěcí návěsy pro dopravu zeminy či kamenů, silonávěsy nebo cisternové návěsy na asfalt, které jsou v provozu devět až deset měsíců v roce.“

„Po léta byla PEMA Praha spojena s vozidly značky Volvo a IVECO, nyní máte v show roomu i vozidla MAN…“

„To je další zajímavost, nepřibyla však jen značka MAN, ale i Mercedes-Benz. Se společností IVECO máme dealerskou smlouvu, na jejímž základě můžeme vozidla prodávat a postupovat jako velký dealer. U všech ostatních motorových vozidel – Volvo, Mercedes-Benz a MAN – provádíme pouze pronájmy. Pochopitelně nejvíce zkušeností máme s Volvem, avšak cena těchto vozidel je vyšší, a navíc i dodací lhůty se nyní výrazně prodloužily. Proto se zákazníkům snažíme nabízet také jiná vozidla – pokud nechtějí IVECO, je pro ně zajímavou alternativou MAN. Co se týče značky Mercedes-Benz, naše spolupráce je zatím v začátcích. Její rozvoj v počátku trošku znesnadňovala skutečnost, že stejně jako PEMA i Mercedes-Benz nabízí vedle prodeje také pronájmy vozidel, i když jejich produkt, jeho struktura i vlastní organizace jsou odlišné.“

„Jak zajišťujete servis vozidel, která pronajímáte?“

„Většinu vozidel pronajímáme s plným servisem, včetně výměny pneumatik. A pokud má řidič nějaké potíže v zahraničí, volá k nám do České republiky a my zajistíme vše potřebné, ať již samotnou opravu či potřebnou garanci na její provedení.

Co se týče servisu na území ČR, provádíme jej většinou v našich centrech u Prahy nebo u Brna. Máme však i zákazníky, především ze stavebního sektoru, kteří k nám vůbec nejezdí a veškeré opravy a údržbu si zajišťují v blízkosti svého působiště. A vše směřuje k tomu, že v budoucnu se budeme snažit zajišťovat opravy i pro další zákazníky přímo v jejich regionu tak, jak je to dnes běžné například v Německu.

Naše pražské servisní středisko má otevřeno od pondělí od rána do soboty odpoledne a v neděli přes den, zákazníkům zajišťujeme také 24hodinový servis.

Kapacita servisu je v současné době silně vytížena, vedle běžných oprav v něm předáváme či přebíráme měsíčně na 150 vozidel a předpokládáme, že třicetičlenný tým mechaniků rozšíříme o dalších šest – kvalitu a rychlost servisu nemůžeme podceňovat. Pronájem vozidel se totiž od klasického prodeje liší i tím, že zatímco pro prodejce předáním vozidla to hlavní prakticky končí, pro nás naopak vše začíná. Nebude-li mít dopravce neustále provozuschopnou techniku, nebude schopen včas platit nájem. Snažíme se tedy zákazníkům vycházet co nejvíc vstříc, a to jak pečlivou a rychlou údržbou, tak i případně poskytnutím náhradního vozidla po dobu, než bude pronajaté vozidlo opraveno.“

„PEMA řadu let na českém a slovenském trhu zastupovala značku Krone…“

„Až do konce loňského roku jsme měli importérskou smlouvu s německou společností Krone, která vyrábí přípojná vozidla. S jejich kvalitou jsme byli naprosto spokojeni, ale vazba na jediného partnera nás v určitém směru trošku svazovala.

V budoucnu se budeme snažit zajišťovat opravy i pro další zákazníky přímo v jejich regionu

Docházelo k situacím, kdy jsme například pro automobilový průmysl potřebovali deset speciálních návěsů a Krone byl schopen je dodat třeba až za tři měsíce. Požadovaná vozidla, ovšem jiné značky než Krone, jsme mohli ihned dovézt z naší mateřské společnosti v Německu, ale protože jsme měli importérskou smlouvu, bylo pro nás nepřijatelné umístit na trhu jinou značku. Dostávali jsme se do svízelných situací. Vzhledem k tomu, že jsme chtěli pracovat efektivně a využívat celou kapacitu vozového parku celé skupiny firem PEMA, jejíž jsme součástí, dohodli jsme se s Krone na ukončení importérské smlouvy a na nové formě spolupráce.“

Milan Frydryšek

spinner