4. prosince 2008
Mazda představila v říjnu v chorvatském Dubrovníku facelift pick-upu BT-50. Japonský výrobce v něm zachoval osvědčené pohonné ústrojí. Spíše drobné změny exteriéru a interiéru však naznačují, že by k němu chtěl přitáhnout zájem uživatelů, kteří preferují nejen užitné vlastnosti vozidla, ale i image.
S nabídkou tří kabin vychází Mazda vstříc širokému spektru uživatelů. Mohou si vybrat mezi dvoumístnou Regular Cab, prodlouženou Freestyle Cab s možností přepravy dalších dvou osob na sedadlech v druhé řadě a plnohodnotnou dvoukabinou Double Cab pro pět osob.
Přední část vozidla oživila nová
výrazná maska a světlomety s čirou optikou, kterou Mazda použila i u zadních světel. Zadní část vozidla s odklopnou stěnou nákladového prostoru působí po drobných změnách kompaktnějším dojmem. Eleganci vozidla zvyšují například i nové prahy u verze Double Cab či nová šestnáctipalcová kola z lehkých slitin u vozidel s pohonem všech kol. Hru na city případného zájemce podtrhuje nabídka barevných odstínů, včetně metalických a tří dvoutónových kombinací.
Praktickými novinkami výbavy je tzv. hardtop, pevně zakrytý úložný prostor, a zavírací boxy do úložného prostoru.
V interiéru se výrobce zaměřil v podstatě jen na kosmetické změny, jako například nahrazení zeleného osvětlení přístrojové desky jantarovým světlem, nové materiály na potahy či aluminiový povrch středové konzoly. V nabídce jsou i kožená sedadla či kůží potažený volant a řadicí páka. Audiosystém má nově přípojku AUX pro MP3 přehrávač.
Ověřená pohonná jednotka
K pohonu slouží, stejně jako u předchozího provedení, 2,5litrový přeplňovaný vznětový čtyřválec MZR-CD s mezichladičem stlačeného vzduchu a vstřikováním common-rail. Poskytuje maximální výkon 105 kW při 3500 min-1 a maximální točivý moment 330 Nm při 1800 min-1.
Motor je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou.
Vozidlo má stálý pohon zadních kol, připojení předních se provádí pomocí páky umístěné vlevo od řadicí páky u sedadla řidiče. Pro náročný terén je k dispozici redukční převodovka.
Dojmy z jízdy
Nabízený točivý moment se na první pohled nemusí jevit jako příliš velký, ale v provozu se ukázal jako dostatečný. A to nejen při jízdě po zpevněných komunikacích, ale i po náročné off-roadové dráze, v tomto případě samozřejmě s pohonem všech čtyř kol. Jízda po silnicích i mimo ně byla příjemná, včetně nízké hlučnosti. Jediné, na co bylo nutno si zpočátku zvyknout, bylo umístění voliče pohonu blíže řidiči než řadicí páky. Zpočátku se řidič musí při řazení trochu soustředit; z ergonomického hlediska by bylo vhodnější umístění opačné.
Celkově na nás však inovovaná Mazda BT-50 působila příznivým dojmem. A jedná se o vozidlo, u kterého bez ohledu na moderní vzhled odpovídající modelům pro volný čas nelze přehlédnout jeho užitné vlastnosti.
Milan Frydryšek