21. října 2011

Po Japonsku, Severní Americe a Austrálii se nové, osmé generace lehkého užitkového vozidla Fuso Canter již brzy dočkají i evropští zákazníci. V září spustil koncern Daimler sériovou výrobu zcela přepracovaného modelu v hmotnostní kategorii od 3,5 do 7,5 tuny v závodě v portugalském Tramagalu.
V podobě modelu Fuso Canter se japonské Mitsubishi před 47 lety podařilo úspěšně zkombinovat koncepci dodávky s bezkapotovou sklopnou budkou s délkou a hmotností běžného nákladního vozidla. Koncern Daimler, jehož je nyní Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation součástí, tvrdí, že osmá generace nejprodávanějšího lehkého užitkového vozidla své třídy v kategorii od 3,5 do 7,5 tuny na světě přináší další zvýšení hospodárnosti díky prodlouženým servisním intervalům, vyšší užitečné hmotnosti a konstrukci podvozku, která umožňuje ještě snadnější montáž nástaveb.
Evropská varianta úspěšného modelu asijské provenience zákazníky ze starého kontinentu vedle kompaktních rozměrů a mimořádné obratnosti již od roku 1980 oslovuje především nejvyšší hodnotou užitečného zatížení na trhu. Díky podvozku s optimalizovanou hmotností mohla poslední generace vozidel Canter s celkovou hmotností 7,5 tuny dosud přepravovat až 4920 kilogramů nákladu. V nejnovější verzi výrobce ušetřil dalších 150 kilogramů vlastní hmotnosti vozidla, takže dále zvýšil její maximální užitečné zatížení. Zvýšení užitečné hmotnosti se v závislosti na modelu pohybuje mezi 85 a 500 kilogramy.
Budka s novým vnějším i vnitřním designem zvyšuje komfort pro řidiče. Řadicí páka v podobě joysticku vedle volantu tak jako dosud ponechává v kabině více místa. Exteriér přesvědčuje robustním třídílným ocelovým nárazníkem s praktickými plastovými ochrannými lištami na rozích a maskou chladiče s nepřehlédnutelným designem ve tvaru písmene V. Nový interiér se vyznačuje vysokou úrovní funkčnosti, ke které přispívá nová palubní deska s multifunkčním displejem.
Mezi nejvýznamnější technické novinky patří šestistupňová dvouspojková převodovka; Fuso Canter je vůbec prvním užitkovým vozidlem s možností její instalace. Mechanická převodovka Duonic s automatizovaným řazením známá z osobních vozidel snižuje spotřebu paliva a opotřebení agregátů stejně jako zatížení řidiče. Řadí bez rázů a téměř bez přerušení toku hnací síly a podle výrobce je stejně hospodárná jako její alternativa – klasická pětistupňová manuální převodovka. K oběma převodovkám výrobce na přání dodává i funkci stop&start, která podle jeho údajů snižuje spotřebu paliva při provozu na krátké vzdálenosti až o další tři procenta.
Novou generaci pohání osvědčený čtyřválcový turbodiesel, který standardně splňuje emisní normu Euro 5 pomocí technologie selektivní katalytické redukce. Značka jej do vozidla začala montovat v roce 2009, loni nabídku rozšířila i o zatím nejekologičtější motorizaci splňující normu EEV.
Nové rozdělení hmotnostních tříd
Generační obměna modelové řady Fuso Canter přinesla i nové rozdělení hmotnostních tříd. Canter tak s celkovými hmotnostmi 3,5 tuny, 6,0 tuny (nově) a 7,5 tuny pokrývá všechny důležité segmenty trhu lehkých nákladních vozidel. Vedle hmotnostních tříd výrobce nově definoval také hodnoty nejvyššího přípustného zatížení náprav a koncepci rámu.
Novinkou v nabídce je extra dlouhý rozvor 4750 mm pro nástavby s délkou až 7000 mm nebo model 3,5 tuny s výkonem 129 kW (175 k) a verze 3S s celkovou šířkou jen 1700 milimetrů. Inženýři dále usnadnili montáž nástaveb na rám modelu novými body pro připevnění, dalšími výstupy pro pohon přídavných agregátů a jednotnou roztečí otvorů.
Podvozek varianty s celkovou hmotností 3,5 tun profituje z nezávislého zavěšení předních kol a na přání dodávaného elektronického stabilizačního systému ESP (pro typy 6S a 7C).
Nejprodávanější nákladní model koncernu Daimler
Fuso Canter je na celém světě nejprodávanější nákladní vozidlo z produkce koncernu Daimler. Vyrábí se již více než 47 let; celkem ho bylo vyrobeno přes 3,6 milionu kusů. Na evropském trhu se model s japonskou konstrukcí, ale zhruba 70 procenty evropských dílů vyrábí od roku 1980 v továrně v portugalském Tramagalu (viz DN 22/08). Výrobu jeho zatím poslední, sedmé generace Daimler zahájil v roce 2005. Celkem si ho již evropští zákazníci pořídili více než 160 tisíc kusů. Vedle vysokého užitečného zatížení oceňují extrémní obratnost a prostorově úspornou, ale robustní konstrukci s čelní kabinou.
V prvním čtvrtletí letošního roku se odbyt modelu v Evropě zvýšil meziročně o 31 procent na 1325 kusů. Loni se ho na starém kontinentu prodalo 5900 kusů, o 48,5 procenta více než v roce 2009. Jeho tržní podíl v segmentu lehkých nákladních vozidel se tak zvýšil na zatím rekordních 14,4 procenta. Vysokou kvalitu služeb pro evropské zákazníky zajišťuje hustá servisní síť, která pokrývá celkem 33 zemí s 900 centry poprodejních služeb.
(spa)
Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) je vedoucí asijský výrobce užitkových vozidel. Loni prodal na celém světě 140 700 vozidel, meziročně o 41,3 procenta více. Je součástí divize Daimler Trucks koncernu Daimler AG, který v něm vlastní podíl 89,29 procenta. Zbytek je ve vlastnictví společností skupiny Mitsubishi Group.