24. dubna 2008
Pokud opravdu dojde k dalšímu omezení jízdy kamionů zejména na páteční odpoledne, bude dopad tohoto opatření na logistiku zcela fatální. Podle ředitele strategického rozvoje dopravní a logistické společnosti O.K. Trans Praha Vladimíra Starosty výrazně vzrostou náklady na zajištění přepravy zboží a následkem toho se zdraží i kompletní logistické služby. „Musíme udělat všechno pro to, abychom tomuto kroku zabránili,“ řekl.
„Jedním z největších problémů, které momentálně trápí logistické firmy, je nedostatek dopravní kapacity a zejména pak řidičů. Jak aktuální je tento problém u vás ve firmě?“
„Musím říci, že se momentálně situace se stavem řidičů oproti té extrémní v uplynulých měsících stabilizovala. Tím nechci říci, že je v pořádku, že by snad řidičů byl dostatek, to samozřejmě ne.“
Momentálně se situace se stavem řidičů oproti té extrémní v uplynulých měsících stabilizovala
„Jak se vám podařilo situaci stabilizovat?“
„Přidali jsme řidičům peníze. Je to samozřejmě růst nákladů firmy, na druhou stranu je to ale ten nejjednodušší způsob, jak si řidiče zachovat v době, kdy není kde brát nové. V případě řidičů tady existuje tvrdý konkurenční boj a my jsme odhadovali, že to skončí bratrovražedným bojem a že si budeme řidiče navzájem přetahovat. Chceme, aby pro naše řidiče nebylo zase až takovým lákadlem jít jinam. Jsem trochu skeptik se sháněním řidičů v zahraničí, v Bulharsku a Rumunsku je situace skoro stejná jako u nás a jít dále na východ si dost dobře neumím představit. Není to potom pouze o jazykové bariéře.“
„Logistický trh u nás je poměrně hodně roztříštěný, předpokládáte v příštích letech jeho alespoň částečnou konsolidaci?“
„Myslím si, že i v příštích letech budou pokračovat fúze a akvizice, jejichž důvodem je najít synergie a vytvořit atraktivnější nabídku pro trh. Pak bude řada fúzí, které budou mít jiné motivy. Nemyslím si ale, že by obor během pěti let dospěl byť s pomocí velkých fúzí k tomu, aby se jeho roztříštěnost alespoň snížila.“
Také v příštích letech budou pokračovat fúze a akvizice, jejichž důvodem je najít synergie a vytvořit atraktivnější nabídku pro trh
„Bude přibývat firem, jako je O.K. Trans Praha, který vedle dopravních služeb poskytuje i služby logistické?“
„To si myslím, že je jedna cesta dopředu. Je velmi složité uspět na trhu pokud poskytujete pouze dopravní služby. Takové firmy mohou mít sebelepší vyjednavače, jejich pozice ale bude stejně omezená. Jedinou cestou je nabídnout něco více než jen přepravu zboží.“
„Jaký dopad na logistiku by mělo navrhované omezení jízdy kamionů zejména v pátek odpoledne?“
„Já myslím, že naprosto fatální. Dnes je obor výrazně roztříštěný a konkurence vysoká, většina firem musí výrazně hlídat své náklady. Pokud nebudeme moci jezdit polovinu jednoho pracovního dne, vzrostou výrazně náklady na dopravu ve zbývajících dnech, dojde ke snížení produktivity práce a bude nutné zdražit. Nakolik se to podaří, je opět velmi komplikované. Na druhou stranu jindy to rozvést nejde, řidiči musí dodržovat přestávky a podobně. My se tomu budeme bránit všemi prostředky.“
„O.K. Trans Praha získal v minulých týdnech dvě významné nové zakázky. O co konkrétně šlo?“
„My jsme především získali zajímavou zakázku pro společnost Conti Tech, což je výrobce mnoha druhů různých pryžových částí zejména pro automobilky. Musíme jezdit v přesně stanovených časech po celé Evropě. Pokud jde o národní logistiku, hodně se orientujeme na přepravu citlivého zboží, což jsou zejména cigarety, alkohol a kosmetika a cukrovinky. Nedávno jsme vyhráli tendr pro společnost Travel Free. Od 1. července pro ni budeme zajišťovat veškerou skladovou logistiku a s tím související distribuci.“
Tomáš Johánek