9. července 2009
Ač se silniční doprava v současné době musí vypořádávat s negativními dopady ekonomické krize a předpověď počasí na předposlední červnový víkend nebyla ideální, sjely se do jihočeské Lužnice na 12. ročník Truck Show Lužnice téměř dvě stovky kamionů a zhruba tři tisíce návštěvníků.
Účast firem byla sice nižší než loni, ale pořadatelé jich podle organizátora setkání Zdeňka Radosty vzhledem k současným potížím oboru očekávali ještě méně. Také počasí nakonec vyšlo – pršet začalo až v den odjezdu, takže zábava truckerů a jejich příznivců probíhala stejně nerušeně jako v předchozích letech.
Vše vypuklo v sobotu dopoledne spanilou jízdou kamionů okolím Třeboně, po níž následovala jízda zručnosti a řada soutěží – od ryze profesních, jako bylo oplachtování návěsu a přezouvání pneumatik, až po zábavné, jako například klání o titul Misák mokrý pupek či jízdu na trakaři přes Lužnici.
Lužnice se tak i letos stala místem, kde se dopravci mohli na chvíli odpoutat od starostí, které jim dnešní doba přináší. Velkým problémem je dnes podle Zdeňka Radosty například druhotná platební neschopnost, která se projevuje tak, že jedna firma neplatí druhé. Snížil se výrazně také počet přeprav a v důsledku přetlaku dopravních kapacit i jejich cena. „Problém financování ekonomiky dopravy je v tuto chvíli opravdu velký, ale teprve se začíná projevovat. Myslím si, že na podzim a ke konci roku to bude mnohem horší,“ uvedl Zdeněk Radosta. Podle jeho informací řada firem již prodala vozidla a v současné době se o jejich prodej snaží i velké firmy; některé malé firmy také již vracejí vozidla na leasing. „Pokud se nerozhýbe ekonomika a automobilový průmysl, doprava nebude pořádně fungovat a dopravci na tom budou špatně,“ řekl Zdeněk Radosta.
Dopravci však podle něj mají velké potíže i v zahraničí. „Například v Rakousku a Itálii je krize daleko větší než u nás a je velký nedostatek přeprav z těchto destinací. A pokud už jsou, speditéři je prodávají za pakatel, za který se ani nedá jezdit. Ale za stávající situace si to mohou dovolit, protože vždy se na-jde někdo, kdo se domů nechce vracet prázdný a vezme přepravu i pod cenou. Takže i nyní je mnoho firem, které na krizi profitují, ale bohužel to nejsou dopravci,“ řekl Zdeněk Radosta.
Truck Show Lužnice, která je jedním z největších a nejstarších setkání svého druhu, je v jižních Čechách ojedinělou akcí. Přispívá k propagaci jak malé vesničky a třeboňského regionu, tak i silniční nákladní dopravy a zlepšování její image v očích veřejnosti. Stejně jako v předchozích letech i letos pořadatelé část výtěžku věnovali nadaci TRUCKHELP, která materiálně, finančně a právně pomáhá dětem a rodinám pozůstalým po obětech dopravních nehod z řad řidičů profesionálů, k nimž došlo při výkonu jejich povolání. (lan)