16. září 2011
Kontroverzní testovací jízdy obřích silničních souprav o délce 25 metrů by měly podle představ německého spolkového ministerstva dopravy proběhnout v jednotlivých spolkových zemích na základě výjimky stanovené vyhláškou. Vyplývá to z návrhu vyhlášky, který v polovině srpna ministerstvo rozeslalo svazům dopravy, spedice a logistiky k připomínkování. Sdružení na podporu železnice Allianz pro Schiene vyslovilo s jeho postupem nesouhlas.
„Jsme velmi skeptičtí v tom, zda je takto možné obejít Spolkovou radu,“ řekl na adresu připravovaného zkušebního provozu obřích souprav na německých silnicích prezident Allianz pro Schiene Dirk Flege.
Poukázal přitom na právní rozbor německého výzkumného ústavu pro urbanistiku Difu ze srpna roku 2010, podle nějž lze provoz 25metrových gigalinerů na spolkových silnicích povolit pouze na základě zákona. Předpis na této úrovni schvalují Spolkový sněm a Spolková rada. Testovací jízdy na základě pouhé ministerské vyhlášky jsou podle právních expertů Difu protiprávní.
Již celkem sedm spolkových zemí – Bavorsko, Dolní Sasko, Sasko, Šlesvicko-Holštýnsko, Hesensko a Durynsko – deklarovalo připravenost se do testovacího programu zapojit. Tři země – Dolní Sasko, Šles-vicko-Holštýnsko a Durynsko – již dokonce určily konkrétní úseky spolkové silniční sítě na svém území, na nichž bude zkušební provoz probíhat.
Většina z celkem 16 spolkových zemí je však zatím stále proti. Spolková vláda je vyzvala, aby vybraly své silniční tahy nejpozději v září.
n