6. května 2013

Logistická a dopravní společnost O.K. Trans Praha, spol. s r. o., začala jako první v České republice pro bezpečnou přepravu pneumatik využívat certifikované návěsy a přívěsy. Certifikovanou techniku vyžadují zákazníci a přední výrobci – Continental, Bridgestone, Goodyear/Dunlop a Pirelli, uvedli v březnu při představení prvních návěsů a velkoobjemových souprav s nástavbami Fliegl na podvozcích DAF zástupci O.K. Trans Praha.
Nová vozidla splňují nejpřísnější normy pro převoz volně ložených pneumatik. Jsou uzpůsobena tak, aby se pneumatiky při jízdně nehýbaly, a především aby při nahnutí v zatáčkách nenapínaly plachtu a nepřesahovaly půdorys vozidla.
Na vývoji nástaveb, návěsů a přívěsů se spolu s odborníky z německých firem Continental a Fliegl podíleli přímo i zástupci společnosti O.K. Trans Praha. „První impulz ke změně systému přepravy pneumatik jsme zaznamenali v polovině roku 2012 při jednáních se zástupci společnosti Continental, kteří specifikovali nové požadavky na bezpečnost převozu pneumatik,“ uvedl ke vzniku unikátních souprav Václav Svoboda, manažer obchodu a marketingu O.K. Trans Praha. „Ano, dříve jsme se občas potýkali s problémy. Především němečtí policisté jsou přísní, a pokud objevili soupravu, u níž pneumatiky napínaly plachtu, nenechali ji jet dál. Vedle zaplacení vysokých pokut jsme museli přistavit nové vozidlo k překládce pneumatik, což bylo výrazně ekonomicky nákladné,“ dodal.
Nové řešení
Během vývoje nového bezpečnostního systému navštívili inženýři společnosti O.K. Trans Praha také veletrh IAA v německém Hannoveru. „Zkoumali jsme návěsy dvou společností, které měly certifikáty, ale ani jeden nám nevyhovoval. Byly příliš složité a z našeho pohledu ne zcela funkční. Proto jsme se rozhodli jít vlastní cestou a se společností Fliegl vymysleli jednodušší, ale bezpečný systém. Navíc přizpůsobený řidičům tak, aby ho dokázali jednoduše obsluhovat,“ uvedl dále Václav Svoboda. Nový bezpečnostní systém spočívá v hustším využití podélných hliníkových latí, na něž se zavěšují samonosné sloupky pospojované „pavučinou“ lan.
Kromě řady u bočnic se pneumatiky skládají tzv. do stromečku. Při zatěžkávací zkoušce naložil O.K. Trans v Otrokovicích novou soupravu pneumatikami a odvezl ji do Německa. „Týden jsme ji nechali pracovníkům německé zkušebny Dekra, kteří s ní jezdili na jejich polygonu. Po týdnu zkušebních testů Dekra oznámila, že navržené řešení je vyhovující a odpovídá požadovaným předpisům. Na základě toho vydala společnosti Fliegl certifikát stvrzující, že tato návěsová a přívěsová technika je schválená pro bezpečnou dopravu volně ložených pneumatik. Pro naše partnery je to velmi významné. Mají informace, že chceme poskytovat ten nejlepší servis a pořád hledáme inovace s ohledem na bezpečnost,“ uzavřel Václav Svoboda.
(lan)