2. listopadu 2010
Švédský výrobce Scania v září zahájil provozní testy zadního deflektoru. Zařízení označované jako „lodní záď“ údajně může snížit spotřebu paliva až o dvě procenta. To by u soupravy, která ročně ujede kolem 200 tisíc kilometrů, představovalo úsporu až 1200 litrů nafty a tří tun emisí CO2.
Deflektor se instaluje na standardní třínápravový návěs užívaný v evropské těžké dálkové dopravě. Souprava se úpravou prodlouží o 30 centimetrů, což je ekvivalent mimořádné délky povolené pro záďovou instalaci zdvihacích zařízení nebo převoz nakládacích zařízení v souladu s nařízením EC 97/27.
„Testy jsou omezeny na Švédsko a Dánsko, ale očekáváme rozhodující slovo příslušných orgánů Německa a Nizozemska pro formulaci a začlenění schvalovací položky do norem Evropské unie,“ uvedl Anders Gustavsson, výkonný ředitel Scania Transport Laboratory. Dvouprocentní snížení spotřeby podle něj nepřináší jen snížení nákladů dopravního odvětví, ale má také pozitivní vliv na životní prostředí.
„U vozidel Transport Laboratory, která najezdí na 360 tisíc kilometrů ročně a spotřebují průměrně 26 l / /100 km, to představuje roční úsporu 1900 litrů a 5000 kilogramů CO2 na vozidlo a rok. Nová aerodynamická úprava je tak pozitivní jak pro ziskovost dopravního odvětví, tak pro životní prostředí, její přínos je rovnocenný výsledkům několikaletého vývoje motorů a podvozků vozidel,“ řekl.
Drobná úprava legislativy s velkým dopadem
Poslední návrhy předložené Evropské unii by mohly zdokonalit nyní platné nařízení EC 97/24 tak, aby připouštělo provoz návěsů vybavených záďovými deflektory, které jsou o 30 centimetrů delší. „Tato řešení nezasahují neoprávněně do rozměrů nákladového prostoru a mohou být instalována také dodatečně na stávající vozidla. Proto doufám, že výrobce přípojných vozidel toto řešení zaujme natolik, že je začnou vyvíjet a instalovat. Tvoří jej velice jednoduché technické řešení, které může rychle a jednoduše snížit provozní náklady dopravců a dopad na životní prostředí,“ dodal Anders Gustavsson.
Společnost Transport Laboratory je plně ve vlastnictví automobilky Scania. Testuje a posuzuje charakteristiky vozidel a výkony v silniční nákladní dopravě. Do náplně její činnosti spadá také příprava a zdokonalování řidičů v technice jízdy s důrazem na bezpečnost a efektivnost. Společnost odpovídá rovněž za část dopravy komponentů Scania mezi výrobními a montážními závody. Její flotilu tvoří dvacet tahačů a sedmdesát návěsů.